جمعه 27 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش گردهمائی بيست و يکمين سال کشتار زندانيان سياسی در استکهلم، کانون زندانيان سياسی ايران (در تبعيد) - واحد سوئد

روز شنبه ٢٣ شهريور ١٣٨٨ برابر با ١٢ سپتامبر ٢٠٠٩ به مناسبت بيست و يکمين سال کشتار زندانيان سياسی در دهه ۶٠، برنامه ای با حضور بيش از سيصد و پنچاه نفر در استکهلم پايتخت سوئد برگزار شد. در برنامه بيست و يکمين سالگرد استکهلم سه نسل از مبارزان چپ در کنار هم، به سخنرانی، شعرخوانی و اجرای موسيقی پرداختند. اين برنامه زنده از اينترنت پخش شد. پخش برنامه از طريق اينترنت با استقبال وسيع ايرانيان از کشورهای مختلف و به ويژه از ايران روبرو شد.

برنامه با خوش آمد گوئی به حضار و يک دقيقه کف زدن به ياد و در احترام به جان باخته گان دهه شصت و جوانانی که در قيام اخير مردم ايران به دست جانيان حاکم در خيابان ها و در شکنجه گاه های رژيم به قتل رسيدند، آغاز شد. رويا با "سرود زندانی" برنامه را ادامه داد. در مرحله بعد، شهين پويا مجری برنامه بيست و يکمين سالگرد استکهلم، بيانيه کانون زندانيان سياسی ايران(در تبعيد) را که به مناسبت بيست و يکمين سال کشتار و قيام اخير مردم نوشته شده بود، قرائت کرد. ويدئو کليپ کوتاهی تحت عنوان" اين خشم به که گويم که نسل می کشند تا نسل" برنامه بعدی بود که به نمايش در آمد. در اين ويدئو کليپ سه دوره تاريخی مبارزات و کشتار مردم ايران؛ انقلاب مشروطيت، سرکوب های دوران رژيم سلطنتی پهلوی، قيام پنچاه و هفت، کشتار زندانيان سياسی در دهه شصت و قيام مردمی خرداد و تير ١٣۸۸ به نمايش درآمد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نهضت اشترانی فرزند جان باخته سلطانعلی اشترانی نخستين سخنران برنامه بيست و يکمين سال گرد استکهلم بود. وی در سخنانش تحت عنوان" در هجوم سيل آسای خونين تابستان۶۷ خرمن اميد جوانه و مادرش به آتش کشيده شد" زندگی مادر و دختری را به تصوير کشد که همسر و پدر خود را در جريان قتل عام زندانيان سياسی در تابستان ۶۷ از دست داده اند.

ايمان شيرعلی، فعال سياسی اجتماعی، فرزند جان باخته ايرج شيرعلی، دومين سخنران برنامه بيست و يکمين سال گرد استکهلم بود. او در بخشی از سخنانش به تشريح وضعيت نسل جوان، خواسته ها و مطالبات شان در ايران پرداخت. وی در بخشی ديگری از سخنانش گفت: صدای امثال پدر من و هزاران هزار جوون دوره اون هيچوقت تو ايران خاموش نشد. هيچوقت. نه فقط به خاطر اين که ما بچه های انها نذاشتيم و نمی ذاريم. چون که حرفشون حرف عدالت و حق بود و اين خاموش کردنی نيست.

عباس سماکار، شاعر و نويسنده تبعيدی سومين سخنران برنامه بيست و يکمين سال گرد استکهلم بود. وی در سخناشن به مقايسه مبارزات دو نسل و تشريح سازمانيابی مردمی در قيام اخير مردم پرداخت.

در آغاز بخش دوم برنامه، پيوند بيانيه جمعی از خانواده های جان باخته گان را که به مناسبت سال گرد کشتار منتشر کرده اند، قرائت کرد. وی در پايان خواستار محاکمه رژيم جمهوری اسلامی در يک دادگاه مردمی بين المللی شد.

شکوفه منتظری فعال چپ، فرزند جان باخته حميد منتظری چهارمين سخنران برنامه بيست و يکمين سال گرد استکهلم بود. وی در بخشی از گفتار خود با اشاره به قيام اخير مردم گفت: «تمام اين سال‏ها به اين فکر کرده بودم پدرم آن لحظه که طناب دار را دور گردنش انداخته بودند به چه می‏انديشيد؟ به کدام ما که آن بيرون منتظر آمدنش بوديم فکر می‏کرد؟ حالا می‏دانم به هيچ کدام ما. پدر آن لحظه به چنين روزی می‏انديشيد.»

هژير پلاسچی،روزنامه نگار و نويسنده در تبعيد پنچمين سخنران برنامه بيست و يکمين سال گرد استکهلم بود. وی گفتاری داشت تحت عنوان" ما از نيمه‏ی لگدکوب شده‏مان برخاستيم". اودر بخشی از سخنان خود گفت:" نسل من به خاوران آمد تا از سياست راديکال دفاع کند. نسل من می‏خواست سياست را از گورهای بی نشان خاوران به جامعه بازگرداند."

ايرج جنتی عطائی، ترانه سرا، نمايش نامه نويس در تبعيد، مهمان بعدی برنامه بيست و يکمين سال گرد استکهلم بود. وی با اشعار زيبای خود "تو مثل من نباش"، "هميشه دير می رسم"،"عطر خواهم شد" و" بن بست" شور و هيجان خاضی به برنامه سالگرد داد. دو هنرمند موزيسين، يارا و مسعود با نواختن آهنگ ايرج جنتی عطائی را همراهی کردند.

ناهيد نعيمی مهمان بعدی برنامه بيست و يکمين سال گرد بود که با صدای گيرای خود به اجرای تک خوانی پرداخت. ناهيد با اجرای سرود "يه جنگل ستاره داره" و همراهی حضار برنامه هنری خود را به پايان برد.

نادر هنرمند خوش صدا و هميشه همراه برنامه های سالگرد استکهلم، همراه با سعيد هنرمند کيبورديست مهمان بعدی برنامه بيست و يکمين سال گرد استکهلم بودند. نادر و سعيد با اجرای چند آهنگ زيبای بلوچی و فارسی برنامه سالگرد را به مقصد رساندند.

در ميانه برنامه، شهين پويا مجری برنامه سالگرد با سخنان کوتاهی مبارزات خانواده های جان باخته گان را ستود و به پاس مقاومت آنها در برابر ظلم و ستم و رنج هائی که به آنها وارده شده است، به نمايندگی از سوی مادران، همسران و خواهران به مادر مبارز سلاحی که سه پسر و دامادش را در مبارزه عليه دو رژيم شاه و شيخ از دست داده است، دسته گل زيبائی هديه کرد.

مسئوليت فيلم برداری، نورپردازی و کارهای فنی و صدا برداری برنامه بيست و يکمين سالگرد به عهده همکاران هميشه همراه برنامه های سالگرد استکهلم مهدی و رامين بود.

تلويزيون های سازمان حزب کمونيست ايران - کومه له، اسوسات، کانال تلويزيونی سازمان زحمتکشان کردستان ايران (کومه له) و روژهلات، کانال تلويزيونی حزب کومه له از اين برنامه فيلم برداری کردند. راديو پژواک، بخش فارسی راديو سراسری سوئد و چند راديوی فارسی زبان محلی از برنامه سالگرد گزارش و مصاحبه تهيه کردند.

کميته خارج کشورحزب کمونيست ايران و کميته سوئد حزب کومه له برای برنامه پيام فرستادند.

اسناد و تصاوير برنامه سال گرد در لينک زير منتشر شده است:

http://www.kanoon-zendanian.org/DOCuments%20(htm)/marasem-salgard-09.html

فيلم برنامه بيست و يکمين سال گرد به زودی در سايت کانون زندانيان سياسی ايران(در تبعيد) منتشر خواهد شد.

www.kanoon-zendanian.org


کانون زندانيان سياسی ايران (در تبعيد) - واحد سوئد


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016