شنبه 21 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اتحاد جمهوریخواهان ایران: از پلاتفرم ۹ ماده ای میرحسین موسوی پشتیبانی می کنیم

بیانیه شماره یازدهم آقای میرحسین موسوی گام مهمی است که در جهت ایجاد همسوئی و اتحاد عمل نیروهای سیاسی برداشته شده است.
حوادث بعد از صدور این بیانیه، مهر و موم دفتر آقای مهدی کروبی، بازداشت آقایان علیرضا بهشتی و مرتضی الویری مسئولان کمیته پیگیری امور آسیب دیدگان حوادث اخیر و سردار مقدم مسئول کمیته ایثارگران ستاد انتخاباتی آقای موسوی، خود بیان موکد دیگری بر ضرورت شکل دادن به چنین اتحاد عملی برای تقویت مقاومت همه جانبه در برابر دولت کودتا و حامیان آن در حاکمیت است که به جای پاسخگوئی در مورد جنایات انجام شده در مواجهه خشونت بار با اعتراضات مردم و نیز در زندان ها، در صدد خفه نمودن صدای اعتراض به این جنایات و از بین بردن اسناد آن هستند.

اتحاد جمهوریخواهان ایران از نکات مثبت و مهم بیانیه آقای موسوی استقبال می کند. نکاتی مانند:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


• تاکید صریح بر «پذیرش واقعیت تعدد و تنوع باورها و نگرش ها» و بیان این واقعیت که « مردم ما اینک با پوست و گوشت و استخوان خود دریافته‌اند که تنها راه همزیستی مسالمت‌آمیز سلیقه ها و گرایش‌ها و اقشار، اقوام، مذاهب و ادیان گوناگونی که در این سرزمین پهناور زندگی می‌کنند اذعان به وجود تنوع و تعدد شیوه‌های زندگی و اجتماع بر کانون آن هویت دیرینه‌ ای است که آنان را به یکدیگر پیوند می‌زند...»
• «بازسازی اعتماد عمومی به عنوان اصلی‌ترین مولفه قدرت ساختار سیاسی کشور جز با پذیرش حق حاکمیت مردم و کسب رضایت نهایی آنان از نتایج اقدامات حکومت، و شفافیت در تمامی اقدامات از طریق اطلاع‌رسانی مستمر ممکن نیست»
• دفاع صریح از آزادی «به مفهوم آزادی سیاسی و حق انتقاد بی‌هراس از حاکمان».
• تاکید بر اهمیت نقش و استقلال احزاب سیاسی و این که «راه سبز امید» «به هیچ وجه مشابهی و یا جایگزینی برای احزاب و سامان‌های سیاسی نیست و نیاز به آن ها را منتفی نمی کند»؛ «قطعا جامعه ما برای محقق کردن فضای با ثبات سیاسی به احزاب صالح و قدرتمند نیازمند است». ...

اتحاد جمهوریخواهان ایران، پلاتفرم ۹ ماده ای آقای موسوی را مبنای قابل قبولی برای سمت دهی مرحله کنونی جنبش مردم ایران می داند و قاطعانه از همگامی گسترده و همگانی حول این مطالبات استقبال می کند. در این پلاتفرم، خواست های عاجل جنبش مردم کشورمان برای پایان دادن به بحران کنونی، گنجانده شده است.
بیانیه خواست تشکیل گروه «حقیقت یاب» در مورد انتخابات دهم ریاست جمهوری و نیز «اصلاح و تغییر قانون انتخابات» برای برگزاری انتخاباتی عادلانه و منصفانه و ایجاد زمینه های اطمینان مردم از منصفانه بودن انتخابات را، که شرط اول رسیدن به یک انتخابات آزاد است، مقدم بر همه خواست ها قرار داده است. به گمان ما، لغو «نظارت استصوابی» شورایِ نگهبان شرطِ لازمِ «اصلاح و تغییر قانون انتخابات» دراین راستاست.
اتحاد جمهوری خواهان ایران برای شناسائی، محاکمه و مجازات عاملان و آمران فجایع حوادث اخیر، رسیدگی به آسیب دیدگان این حوادث، اولویت و فوریت خاص قائل است. تشکیل گروه حقیقت یاب و تهیه لوایح در باره قانون انتخابات تنها پس از پایان دادن به فضای ارعاب کنونی امکان پذیر است.
آزادی مطبوعات و تغییر در روش برخورد جانبدارانه صدا و سیما، مقید کردن آن به رعایت بی طرفی و پاسخگوئی به تخلفات مسئولان آن در چارچوب قانون؛ فراهم نمودن امکان ایجاد رسانه های خصوصی و پایان دادن به انحصار دولتی در این عرصه؛ تضمین حق تجمع مسالمت آمیز مردم و منع دخالت نظامیان در سیاست و اقتصاد کشور؛ از زمره خواست هائی هستند که در بیانیه یازدهم آقای موسوی انعکاس یافته و تحقق آن ها مورد تائید و پشتیبانی فعال اتحاد جمهوری خواهان ایران است.
اتحاد جمهوریخواهان ایران، همه نیروهای مدافع دمکراسی در ایران را به اقدام مشترک بر اساس پلاتفرم ۹ ماده ای بیانیه آقای موسوی و حمایت فعال از آن دعوت می کند.

هیات سیاسی اجرائی اتحاد جمهوریخواهان ایران
۲۰ شهریور ۱۳۸۸
۱۱ سپتامبر ۲۰۰۹


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016