سه شنبه 2 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


در همين زمينه
22 خرداد» آیا خدمات اس ام اس در ایران قطع شده؟
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دولت ایران می تواند همه مکالمات تلفنی و اینترنتی شامل اس ام اس، پیام صوتی و مسنجر را کنترل و بخواند!

خبرنامه گویا - سایت خبری بی بی سی انگلیسی در گزارشی پرده از جزئیات فن آوری هایی که ایران برای کنترل شبکه های مخابراتی اش در دست دارد بر داشته است.

در بخشی از این گزارش آمده که شرکت نوکیا زیمنس به بی بی بی گفته است که فن آوری مورد نیاز برای نظارت، شنود و خواندن تماس های تلفنی داخلی را فروخته است.

به گفته نوکیا زیمنس این فن آوری که در نیمه دوم سال ۲۰۰۸ به ایران ارسال شده، مونیتورینگ سنتر یا مرکز شنود نامیده می شود.

این شرکت ترکیبی از دو شرکت فنلاندی و آلمانی است و سیستم فوق را توسط واحد امور جاسوسی اش به ایران فروخته است، واحدی که در مارس ۲۰۰۹ به یک شرکت آلمانی دیگر فروخته شد.

این محصول به کشورها امکان می دهد همه ارتباطات یک شبکه را شامل پیغام های صوتی (voice calls)، پیامک ها (text messaging)، مسنجر ها (instant messages) و همه آنچه در اینترنت رد و بدل می شود (web traffic) را زیر نظر بگیرند.

با این حال نوکیا زیمنس می گوید این سیستم در ایران فقط برای شنود تماس های تلفنی داخلی روی خطوط تلفن شهری (fixed) و همراه (mobile) استفاده می شود.

به گزارش بی بی سی این سیستم ظاهرا می تواند به جز توقف جریان مبادله اطلاعات، با کاوش داده های در حال انتقال از محتوای آن هم مطلع شود.

یک سخنگوی شرکت نوکیا زیمنس، سیستم مرکز شنود را "استانداردی که همه دولت های جهان برای نفوذ قانونی" به خطوط محابراتی از آن استفاده می کنند معرفی کرده است.

وی افزوده است که "دولت های غربی، از جمله بریتانیا، بدون داشتن این توانایی اساسا اجازه ایجاد شبکه های مخابراتی را نمی دهند".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نوکیا زیمنس در مورد شیوه این شرکت در معامله با ایران به بی بی سی گفته است که این کار را در قبال فراهم کردن امکانات ارتباطی فراگیر انجام داده و میلیون ها ایرانی از طریق نوکیا به خدمات تلفن همراه دسترسی پیدا کرده اند.

به گفته این شرکت حجم اطلاعاتی که از مردم عادی ایران به بیرون می آید به این دلیل است که آنها به امکان ارتباطی دسترسی دارند که در غیر این صورت از آن بی بهره می ماندند.

سخنگوی شرکت گفته است که اگر این امکان در اختیار دولت ایران گذاشته نمی شد احتمالا شبکه خدمات تلفن همراه این کشور گسترش پیدا نمی کرد.

شرکت نوکیا زیمنس سیستم شنود مرکزی اش را به ۱۵۰ کشور جهان فروخته است. آین شرکت می گوید این سیستم را در اختیار چین یا برمه قرار نداده است.

بی بی سی در گزارشش ادامه می دهد که سیستم شنود مرکزی در کنار بکارگیری فن آوری های فیلترینگ گسترده اینترنت جای می گیرد که در سال های اخیر در ایران بنا شده است.

ترافیک مخابراتی ایران قانونا توسط شرکت مخابرات ایران صورت می گیرد. به گفته یک شرکت امنیت شبکه، روز ۱۳ ژوئن، روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، رد وبدل کردن داده ها تقریبا به طور کامل در این کشور متوقف شد.

از آنزمان ترافیک داده ها تدریجا بهبود یافته و تحلیلگران امنیت شبکه ها معتقدند دلیل قطع کامل و راه اندازی دوباره آن توسط مسئولان دولتی، نصب سیستم های شنود و فیلترینگ بوده است.

بر اساس گزارش بی بی سی علت کندی ترافیک اینترنت در ایران بررسی همه ارتباطات توسط دولت ایران است.

یک نهاد دیگر ناظر بر فعالیت دولت ها در کنترل شهروندانشان، نیمه ماه ژوئن گزارش داده بود که ایران برای بهبود توانایی های فنی اش در زمینه نظارت بر رفتار کاربران اینترنت هزینه کرده است.

بر اساس این گزارش به فعالان زن بازداشتی نسخه کامل مکاتباتشان در مسنجرها را نشان داده اند. به گفته این نهاد، صحت این خبر می تواند تاییدی باشد بر وجود برنامه های پیشرفته برای نظارت و کنترل اینترنت در ایران.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016