جمعه 29 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيداری و ايستادگی در برابر نيرنگ، بيانيه جنبش جمهوری خواهان دموکرات و لائیک – واحد پاریس

محمود احمدی نژاد که چهار سال پيش به تصميم ولی فقيه و به ياری بدنه نظامی رژيم در انتخاباتی پادگانی به رياست جمهوری در ايران دست يافته بود، اين بار نيز کوشيد با تکيه بر همان نيروها و از راه تقلب و سرقت آشکار آرای مردم در قدرت باقی بماند. کارنامه حکمرانی فاجعه بار او و دولتش در اين چهار سال و نيز همه شواهد و قرائن و نظرسنجی های پيش از انتخابات، نشان از شکست او در دهمين دور انتخابات رياست جمهوری داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کارگزاران نيرنگِ بزرگ انتخاباتی که می پنداشتند همه چيز را طراحی کرده اند و همچون گذشته کار خود را با نتيجه دلخواه به يايان خواهند برد، بسياری از برگ های اين بازی را خوانده بودند جز واکنش و شورش فريب خوردگان و خيانت شدگان را : مردم به ستوه آمده ای که به اميد تغييرات هرچند کوچک و ناپايدار، يکبار ديگر به قواعد بازی رژيم اسلامی تن داده بودند. اما اينبار وهن نيرنگِ دست پروردگانِ ولايت فقيه، که نخستين نشانه های آن پيش از برگزاری انتخابات با مسدود کردن راه های ارتباط جمعی و اطلاع رسانی بروز کرده بود، چندان سنگين و دور از باور مردم بود که رأی دهندگان به خشم آمده را به خيابان ها ريخت و ورق را برگرداند. شتابِ ولی فقيه در به رسميت شناختن و صحٌه گذاشتن بر نتايج انتخاباتِ رسوا، پيش از آنکه شورای نگهبان به اين کار اقدام کند، شبهه ها را بيش از پيش در باره او زدود، تا آنجا که اکنون گسيختگی و شکافی بيسابقه ميان او و سردمداران اصلاح طلب رژيم و بخشی از روحانیٌت پديد آمده است. رهبر و نهادهای دست نشانده و گماردگانِ او در اين نيرنگ، بر اثر هوشياری و ايستادگی مردم، به دامی که خود گسترده بودند گرفتار آمده اند. روند حوادث روزهای آينده نشان خواهد داد که جنبش اعتراضی و خروش خيابان ها تا کجا آنان و سران سپاه را به عقب نشينی وادار خواهد کرد و برای نجاتِ خود چه ترفندهائی به کار خواهند زد و تا کجا در فروخواباندن خيزش حق طلبانه مردم پيش خواهند رفت.
جنبش جمهوری خواهان دموکرات و لائيک که همواره رژيم استبداد دينی را در تمامیٌتِ آن مانع اساسی هرگونه تحوٌل بنيادين به سوی دموکراسی ميدانسته، در اين لحظاتِ حسٌاس وظيفه خود ميداند :
از خواستِ برحق جنبش اعتراضی خودجوش مردم ايران برای ابطال انتخابات تقلبی دفاع کند و با امواج همبستگی با اين جنبش در خارج از ايران در اين راه همصدا شود.
ما خواهان برگزاری انتخابات آزاد، منطبق بر موازين شناخته شده جهانی و با نظارت بين المللی در ايران هستيم. آيا تلاش آزاديخواهان ايرانی در درون کشور و بيرون از آن خواهد

توانست در اين آزمون تازه اين خواستِ برحق را به خواستِ عمومی جنبش اعتراضی بدل کند؟
وظيفه ماست که در اين روزها بکوشيم تا از طريق اطلاع رسانی به افکار عمومی جهانی و رسانه های همگانی تا آنجا که ممکن است مانع از آن شويم که دولت ها و دبيرکل سازمان ملل متٌحد نتايج دروغين انتخابات در ايران و رئيس جمهور برآمده از آنرا به رسمیٌت بشناسند.
نيرنگ انتخاباتی در ايران اکنون به خون بيگناهان معترض رنگين گشته، ما خواهان رسيدگی و پيگرد آمران و عاملانِ اين کشتار و آزادی بيدرنگ دستگير شدگان روزهای اخير و توٌقف فوری سرکوب و آزار تظاهرکنندگان هستيم.
ما خواهان آزادی اجتماعات و تظاهراتِ مخالفان دولت و رفع سانسور و محدوديت های اطلاع رسانی و آزادی روزنامه نگاران زندانی و از سرگيری کار خبرنگاران خارجی در ايران هستيم.
ما از همه مبارزان آزاديخواه و سازمان ها ی سياسی، تشکل ها و انجمن های هوادار دموکراسی در ايران دعوت ميکنيم، صرفنظر از مواضع سياسی خود نسبت به انتخابات اخير در هرجا که هستند و به هر شيوه ای که ميتوانند به تحقق خواست های دموکراتيک اين جنبش اعتراضی گسترده و سراسری که پايه های اختناق ولايت فقيه و نظام استبداد دينی را به لرزه درآورده ياری رسانند.

جنبش جمهوری خواهان دموکرات و لائيک – واحد پاريس
۱۷ ژوئن ۲۰۰۹
۲۷ خرداد ۱۳۸۸


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016