پنجشنبه 3 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عبدالله مومنی: اصلاح طلبان بايد بر محور برنامه ای کارآمد و واقع بينانه وارد انتخابات شوند، ايسنا

سخنگوی سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی گفت: حضور عبدالله نوری در انتخابات رياست جمهوری آتی منوط به توافق کليه طيف‌های اصلاح طلب در رسيدن به کانديدای واحد است.

عبدالله مومنی در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه خراسان، در خصوص انتخابات رياست جمهوری دوره دهم و عملکرد اين سازمان در مطرح کردن نام عبدالله نوری خاطر نشان کرد: حضور در انتخابات و توفيق کانديدايی با مختصات آقای نوری يک سری پيش شرط‌هايی دارد مبنی بر اينکه کليه طيف‌های اصلاح طلب به جمع بندی در خصوص معرفی کانديدايی واحد برسند که از حمايت و اجماع نيروهای اصلاح طلب نيز برخوردار باشد وزمينه‌های عملی برای حضور وی که منوط به حمايت کليه جريانات اصلاح طلب بر روی کانديدای واحد است وجود داشته باشد.

وی افزود: رد صلاحيت يا تاييد صلاحيت نوری به نوعی بيانگر اين خواهد بود که مراکز تصميم‌گيری در ساختار قدرت تا چه اندازه‌ آمادگی لازم برای پذيرش اصلاحات دموکراتيک درهمه حوزه‌ها را دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه تاييد صلاحيت نوری به نوعی معيار و محکی است که نشان می‌دهد چقدر زمينه لازم برای تغيير موازنه قوا وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر شرايط و زمينه‌های حضور وی فراهم نشود و کانديدای اصلاح طلب ديگری غير از نوری در اين عرصه حضور داشته باشد که نتواند حامل چنين پيامی به ساختار باشد ، طبيعتا اين امکان منتفی می‌شود و اگر آقای خاتمی نيز اعلام کانديداتوری کند، حضورو اعلام کانديداتوری آقای نوری به مرتبه اولی امکان ندارد ولی چنانچه از سوی اصلاح طلبان کانديدايی نباشد و نوری بتواند به تنهايی در انتخابات از سوی اصلاح طلبان حمايت وحضور پيدا کند هزينه رد صلاحيت وی بالا می‌رود.

وی ادامه داد: همانطوری که در دوم خرداد ۷۶ نيز شاهد بوديم که به واسطه وجود فشار اجتماعی به رغم آنکه از ماه‌ها پيش از انتخابات اين نگرانی وجود داشت که از آرای مردم صيانت نشود، ولی به دليل فشار اجتماعی و رای ميليونی خاتمی و غير قابل پيش بينی بودن فاصله آراء، عملا اين امکان از مخالفان حضور وی گرفته شد.

مومنی ادامه داد: به طور مشخص حضور نوری نسبت بالا و روشنی با اين خواهد داشت که گفت‌وگويی‌هايی ميان طيف‌های مختلف جامعه مبنی برای يک کانديدای واحد صورت گيرد که بتوان با راهکارهايی اصولی در نتيجه گفتگوها در خصوص وضعيت اصلاحات وبررسی کانديداها ،ظرفيت ها وتوان آنها که معطوف به اصلاحات دموکراتيک باشد جمع بندی کارآمدی خواهد بود.

مومنی با ابراز اميدواری از اينکه اصلاح طلبان با توافق و حمايت از حضور نوری شرايط حضور وی را عملی و فراهم نمايند در صورتی که اين شرايط ايجاد نشود، قاعدتا حضور وی و طرح نام وی از اساس منتفی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: از آنجايی که نوری از نظر ميزان انطباق با معيارها و شرايطی قانونی که برای رييس جمهور در قانون اساسی وجود دارد، هيچ گونه مشکل قانونی برای حضور در انتخابات ندارد، به نظر می‌رسد که بيشتر مشکلات، ناشی از اعمال سلايقی است که شورای نگهبان در مواجهه با مسئله صلاحيت‌ها می‌تواند برای افراد در نظر گيرد و از آن جايی که مشکل قانونی وجود ندارد، در صورت حمايت کليه طيف‌های اصلاح طلب، رد صلاحيت نوری دور از واقع نخواهد بود.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا شما تا زمان بررسی صلاحيت‌ها و ثبت نام کانديداها از نوری حمايت می‌کنيد، تصريح کرد: در واقع زمانی که آقای خاتمی اعلام حضور کند، اساسا بحث نوری منتفی می‌شود و اين سياست کلی سازمان است که تا زمانی که زمينه‌ها و بسترهای لازم برای اعلام عدم کانديداتوری نوری فراهم نيامده، از وی حمايت کنيم ودر تلاش باشيم که شرايط حضور ايشان را تقويت کنيم.

سخنگوی سازمان ادوار تحکيم و حدت در پاسخ به اين سوال که آيا شما ميان خاتمی و نوری، نوری را ترجيح می‌دهيد، تصريح کرد: سياست سازمان اين است که ما در شرايط موجود برای کار آمد کردن جنبش اصلاحات و اصلاح در شيوه‌ها و رويه‌های گذشته اصلاحات، نيازمند فردی هستيم که از پايگاه و جايگاهی برخوردار باشد که بتواند اعتماد از دست رفته مردمی هواداران جريان اصلاحات را ترميم کند.

وی در خصوص ويژگی‌های عبدالله نوری با بيان اينکه وی می‌تواند در وهله اول فضايی به وجود آورد که گفت‌وگويی راجع به کانديدای واحد اصلاح طلبان حول وی صورت گيرد، افزود: ديگر اينکه در صورت فراهم شدن زمينه حضور، آقای نوری از ظرفيتی برخوردار خواهد بود که می‌تواند اعتماد مردمی را دوباره جلب نموده و به نوعی در راستای بازسازی حرکت اصلاحات برخواهد آمد و با تقويت جريانات و جنبش‌های اجتماعی زمينه احيای جنبش اجتماعی حامی اصلاحات دموکراتيک را فراهم کند.
مومنی در پاسخ به اين سوال که آيا نوری با اقبال مواجه خواهد شد، تصريح کرد: اگر موانع عدم حضور برای اعلام کانديداتوری رفع شود، نوری از ظرفيت‌های مساعد و بالقوه‌ای برخوردار است که به واسطه حمايت‌های عملی جريانات و طيف‌های مختلف اصلاح طلب امکان تبديل اين ظرفيت‌ها به ظرفيت‌های بالفعل وجود دارد.

وی با بيان اينکه نوری در شرايط بهتری نسبت به شرايط پيش از انتخابات ۷۶ که خاتمی با آن مواجه بود به سر می‌برد، افزود: به اين معنا که شناخت جامعه از نوری از شناختی که از خاتمی در آن سال‌ها وجود داشت بيشتر است و به نظر می رسد نخبگان، جريانات روشنفکری و حامی نوری در شرايطی که اين پيش شرط‌ها محقق شود اين امکان را دارند که با حضور در عرصه عمومی روی افکار عمومی تاثيرگذار باشند و زمينه‌های عملی اقبال جامعه به نوری را فراهم کنند.

مومنی ادامه داد: کما اينکه در چنين شرايطی، چنانچه خاتمی و ديگرانی که از امکان و ظرفيت‌هايی برای تاثيرگذاری بر روی افکار عمومی برخوردار هستند، اگر از نوری حمايت کنند به آن ظرفيت‌ها نيز اضافه می‌شود.

وی در پاسخ به اين سوال که در صورت اجماع بر روی کانديدای قطعی اصلاح طلبان چه اقدامی انجام خواهيد داد، افزود: پس از اينکه حضور نوری منتفی شود، راجع به ساير کانديداها بحث و گفت‌وگو می‌کنيم، اما تا زمانی که کانديداتوری نوری منتفی نشده در سياست‌های انتخاباتی خود بحث وی را پيگيری می‌کنيم.

مومنی با بيان اينکه برای ما مهم، تحقق پيش شرط يک انتخابات آزاد و عادلانه است، گفت: به هر قيمتی، در هر شرايطی و در هر انتخاباتی شرکت نمی‌کنيم، اما اگر شرايط و زمينه‌های برگزاری يک انتخابات منصفانه و رقابتی فراهم شود و کانديدای مورد نظر ما نيز بتواند از ظرفيت و امکان برای ارائه برنامه‌ای که منجر به کارآمدی اصلاحات شود، استفاده کند و در اين عرصه حضور يابد، حضوری جدی خواهيم داشت.

وی تصريح کرد: انتخابات‌ آزاد و عادلانه صرفا به معنای تاييد صلاحيت همه کانديداهای حاضر در انتخابات نيست، بلکه تاييد صلاحيت سلايق مختلف بخشی از اين فرايند است و در صورتی که امکانات رقابتی و برخورداری از شرايط مساوی برای همه وجود نداشته باشد ودر شرايطی که تقسيم امکانات و ايجاد فرصت برابر برای همه کانديداها در نتيجه يک رقابت سالم که در قانون اساسی نيز به عنوان حقی مسلم برای همه شهروندان شناخته شده است فراهم نشود، چنين انتخاباتهای را نمی توان انتخاباتی آزاد وعادلانه اطلاق نمود.

سخنگوی سازمان ادوار تحکيم وحدت خاطر نشان کرد: شرکت يا عدم شرکت در انتخابات فارغ از بحث درباره کانديداها به شرايط برگزاری انتخابات بر می‌گردد و اگر امکان تاثيرگذاری وجود نداشته باشد، قاعدتا در انتخاباتی که از پيش، تعيين شده باشد و به صورت نمايشی و گزينشی برگزار شود، شرکت در آن بی فايده است.

وی با بيان اينکه يکی از دلايل حمايت ما از کانديداتوری نوری به تجربه حضور ۸ ساله خاتمی و بررسی نقاط ضعف اصلاح طلبان بر ميگردد، گفت: ازجمله نقاط ضعف و عوامل اساسی که بر بی‌نتيجه ماندن حرکت اصلاحی در ساختار قدرت موثر بودنداينکه اصلاح‌طلبان فاقد يک جريان سازمان‌دهی شده و تشکل يافته بودند تا آن جريان در قامت يک نهاد، پيگير مطالبات تحول‌خواهانه و دموکراتيک باشد و ديگر اينکه خود حاملان حرکت اصلاحات در پيگيری ارزش‌های دموکراتيک خيلی جدی نبودند و تزلزل و بی‌ثباتی که در دوران ۸ ساله اصلاحات داشتند از عوامل اساسی ديگريست که در بی‌نتيجه ماندن حرکت اصلاحات در ساختار قدرت نقش داشت.

مومنی يادآور شد: نوری به دليل پيشينه روشنی که دارد به هر قيمتی حاضر به ماندن در قدرت نمی‌شود و پيشينه وی در دفاع از حقوق شهروندی و حرکت اصلاحی نشان می‌دهد که به محض مواجهه با موانع و کارشکنی‌هاهم توان ايستادگی دارد و در صورتی که نتواند در برابر موانع توفيق يابد عطای حضور در قدرت را به لقای آن خواهد بخشيد.

وی ادامه داد: در شرايط کنونی در بين کانديداهای احتمالی و موجود حضور نوری می تواند منجر به فعال شدن جنبش‌های اجتماعی شود و حمايت جامعه مدنی و جنبش اجتماعی هوادار اصلاحات را در پی داشته باشد، بنابراين با چنين امکان و پشتوانه ای اگر نوری شرايط حضور در قدرت را پيدا کند می‌تواند نقاط ضعف حرکت اصلاحات را برطرف کند.

مومنی خاطرنشان کرد: اگر نوری بخواهد در انتخابات آتی حضور پيدا کند بايد با يک برنامه محوری در انتخابات حاضر شود، چرا که اصلاح‌طلبان در شرايط موجود نه تنها به نقد گذشته خود نپرداختند، بلکه با تقليل انتخابات به شخص محوری درصدد اين هستند که مردم را به حضور در انتخابات دعوت کنند که اين رفتار با رفتار ساير کانديداهايی که منتسب به اصول‌گرايان هستند، تفاوتی ندارد.

وی تصريح کرد: معتقديم اگر اصلاح‌طلبان می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، ابتدا بايد از حرکت اصلاحات در طول سال‌های گذشته خوانش مجدد داشته باشند و بر مبنای نقاط ضعف و قوت حرکت اصلاحی در جهت رفع نقاط ضعف و تقويت نقاط قوت برآيند و اين برنامه بايد مبتنی بر يک نگاه کارآمد و واقع‌بينانه باشد تا از مردم و ساير گروه‌های سياسی و نخبگان جامعه مدنی انتظار حمايت داشته باشند.

سخنگوی سازمان ادوار تحکيم وحدت اظهار کرد: درحال حاضر وتا کنون هيچ‌گونه برنامه عملی، واقع‌بينانه و کارآمدی را از سوی اصلاح‌طلبان شاهد نيستيم جز اينکه انتخابات را به شخص ‌محوری تقليل داده‌اند که اين رفتار نمی‌تواند عاملی برای تقويت روند مشارکت مردمی شود.

وی در خصوص مذاکره با عبدالله نوری برای کانديداتوری در انتخابات و تمايل وی برای حضور در اين عرصه مدعی شد: اگر شرايط يا زمينه‌های حضور وی فراهم شود به طور قطع آقای نوری آمادگی دارند و مشکلی برای حضور در انتخابات نخواهن داشت، چرا که وی در قبال مسايل کشور احساس مسووليت می‌کند، ولی اگر اين شرايط محقق نشود در صحنه انتخابات حضور پيدا نمی‌کند.

وی گفت: نوری در حال حاضر نسبت به گذشته حضور فعال‌تری در عرصه جامعه دارد و نسبت به مسايل مختلف کشور و جهان تحليل های جدی و جمع بنديهای کارشناسانه ای دارد و با گروهها وجريانات موثر در جامعه مدنی ديدار و گفتگو و تبادل نظر دارد و پيرامون مسائل مختلف کشور و موانع اظهار نظرهای صريحی می‌کند.





















Copyright: gooya.com 2016