دوشنبه 30 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيا کروبی با ميرحسين موسوی ديدار می‌کند؟ آفتاب

* بخشی از حاميان کروبی در صورت کانديداتوری خاتمی يا موسوی، سکوتی سياسی خواهند گزيد
* برخی گزارش‌ها حکايت از آن دارد که تعدادی از مشاوران و نزديکان مهدی کروبی درپی طرح نام ميرحسين موسوی به کروبی پيشنهاد کرده‌اند که، او يا فردی به نمايندگی از وی، ديداری با مهندس موسوی داشته و اعلام کند که اعلام نامزدی کروبی از سوی حزب اعتماد ملی در شرايطی صورت گرفته که بحثی درخصوص نامزدی موسوی مطرح نبوده است.



آفتاب-گروه سياسی: با طرح اين سخن از سوی سيدمحمد خاتمی که در انتخابات آينده رياست جمهوری از دوگانه او و ميرحسين موسوی، يک نفرکانديدا خواهد شد، شرايط برای مهدی کروبی در انتخابات آينده سخت تر از پيش به نظر می‌رسد.

محمد خاتمی درحالی گزينه موسوی را به عنوان کانديدايی پس از خود مطرح کرده است که گفته می‌شود پيشتر به مهدی کروبی وعده داده بود در صورت نيامدن خود به عرصه انتخابات از کانديداتوری او حمايت خواهد کرد. بدين ترتيب مهدی کروبی و برخی نزديکان او اين سخن سيد محمدخاتمی مبنی بر کانديداتوری خود يا موسوی و نام نبردن از خاتمی را خلف وعده‌ای از سوی او دانسته‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين درحالی است که برخی نزديکان محمد خاتمی با رد چنين پيمانی مدعی هستند که با نپذيرفتن دوگانه «اول خاتمی، دوم کروبی» از سوی مهدی کروبی در ماههای گذشته عملا توافقی ميان آنها انجام نشده است که امروز بتوان مدعی خلف وعده و شکستن پيمان از سوی آقای خاتمی باشيم.

در همين راستا است که رسول منتجب‌‏نيا قائم مقام حزب اعتماد ملی نيز با اشاره به اظهارات اخير آقای خاتمی مبنی بر اين‌‏که «يا من يا ميرحسين وارد عرصه انتخابات می‌‏شويم»، متذکر شده است که «هر فردی حق دارد حرف خود را بزند، اما اگر بنا بر تفاهم و توافق است و همه بزرگان اصلاح‌‏طلب مصرانه به دنبال وحدت و اجماع هستند، بايد شعار و عمل اين آقايان منطبق بر هم باشد. اين فرمايش حق ايشان است اما با سازوکارهايی که برای رسيدن به اجماع و وحدت در نظر گرفته شده بود، کاملاً مغايرت دارد. بايد مشخص شود که خاتمی از زبان چه کسی اين سخن را گفته است، از زبان خودش يا ميرحسين موسوی؟ آقای خاتمی به نمايندگی از مجموعه اصلاح طلبان نيز اين حرف را نزده زيرا که اصلا نشستی از سوی اصلاح‌‏طلبان به اين منظور تشکيل نشده است».

آقای منتجب‌نيا حتی اعلام کرده که برخی از افراد اظهارات خاتمی را توهين به ساير کانديداها تلقی کرده و درک‌‏شان اين بوده که خاتمی به جز خود و ميرحسين موسوی، شخص ديگری را قبول ندارد.

او همچنين به جلسه ۶ نفره کميته سياسی مجمع روحانيون مبارز اشاره کرده و مدعی شده است که در آن جلسه مصوب شده بود که تا بيستم آذر کانديداها معرفی شوند تا پس از آن حکميت صورت بگيرد اما گروههای حامی آقای خاتمی يا موسوی تا آن زمان تصميم نهايی خود و کانديدای شان را اعلام نکردند و تاکنون نيز اعلام نکرده‌اند که اين خلاف اصل اجماع و وحدت است.

در همين حال برخی گزارش‌ها حکايت از آن دارد که تعدادی از مشاوران و نزديکان مهدی کروبی درپی طرح نام ميرحسين موسوی به کروبی پيشنهاد کرده‌اند که، او يا فردی به نمايندگی از وی، ديداری با مهندس موسوی داشته و اعلام کند که اعلام نامزدی کروبی از سوی حزب اعتماد ملی در شرايطی صورت گرفته که بحثی درخصوص نامزدی موسوی مطرح نبوده است. با اين حال مهدی کروبی هنوز پاسخ مثبتی به اين پيشنهاد برخی نزديکان خود نداده و گفته است که تمايلی برای کنار رفتن از عرصه به نفع کسی ندارد.

با اين حال و مبتنی بر چنين زمينه‌ای است که اسماعيل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی نيز گفته است که «بخش زيادی از ديدگاه‌های مهندس موسوی با ديدگاه‌های حزب اعتماد ملی همخوانی دارد و در دو دوره گذشته نيز آقای کروبی تمام تلا‌ش خود را به کار بستند تا جناب آقای موسوی وارد عرصه شوند اما به دلا‌يل مختلف وارد نشدند و حزب اعتماد ملی نيز با همين نگاه و به دليل احترام آقای موسوی بود که در اين دوره اساساً وارد اين مبحث نشد».

با اين حال به نظر می‌رسد که برخی از حاميان مهدی کروبی همچون عباس عبدی و جميله کديور، مخالف کانديداتوری او درصورت کانديداشدن موسوی يا خاتمی باشند.

اما به نظر نمی‌رسد که خاتمی يا موسوی نيز در صورت کانديداتوری حاضر به دادن سهمی به مهدی کروبی برای کنار رفتن او از عرصه رقابت‌ها باشند و در اين روزها نيز احزاب حامی محمد خاتمی به سکوتی در اين باره می‌پردازند که خود نشان از عدم تمايل آنها به جدی گرفتن مهدی کروبی و سهم و نقش او در انتخابات آينده دارد.

بخشی از سکوت احزابی همچون مشارکت نيز البته به دليل سرپوش گذاشتن بر برخی تفاوت نظرهای داخلی در حزب است که بر اساس آن، برخی لايه‌های حزبی آنها مخالف کانديداتوری محمد خاتمی و مدافع کانديداتوری چهره‌ای همچون مهدی کروبی در انتخابات هستند. الهه کولايی از جمله اعضای حزب مشارکت است که بر اين اساس نگاهی مثبت نسبت به کانديداتوری کروبی در برابر خاتمی دارد.

درهمين حال برخی اخبار حاکی از آن است که مهدی کروبی برای جدی کردن کانديداتوری خود در انتخابات قصد دارد تا در روزهای آينده و حتی در همين هفته برخی چهره‌های حامی خود را به عنوان مسئولان ستاد تبليغاتی‌اش معرفی کند که در همين راستا نام غلامحسين کرباسچی نيز به عنوان رئيس ستاد او مطرح شده و گفته می‌شود که آنها در اين راستا جلسات مشترکی نيز با يکديگر داشته‌اند.

اما گفته می‌شود که در آخرين جلسات شورای مرکزی حزب کارگزاران، غلامحسين کرباسچی از چنين تصميمی منع شده و حتی محمدعلی نجفی نيز به دليل چنين اقدامات شخصی‌ای حضورش در حزب کمتر کرده‌است.

اما درحاليکه نام غلامحسين کرباسچی به عنوان رئيس ستاد احتمالی کروبی برده می‌شود، مهدی کروبی از دادن امتياز معاون اولی به او يا افراد ديگر پرهيز دارد. آنچنانکه در پاسخ به سوالی در اين خصوص نيز گفته است که قولی مبنی بر معاون اولی تاپيش از رياست جمهوری به کسی نخواهد داد اما در قدرت آنچنانکه تاکنون نيز نشان داده حاميان خود را فراموش نخواهد کرد.

با اين حال شنيده می‌شود که مهدی کروبی در جلسه هفته گذشته خود با مقام معظم رهبری تمايل خود به استفاده از نيروهايی همچون غلامحسين کرباسچی را مطرح و در اين خصوص گفتگوهايی را نيز انجام داده است.

به رغم اين مسائل اما به نظر می‌رسد که مهدی کروبی شرايط سختی را در هفته‌های آينده پيش رو داشته باشد، خصوصا درحاليکه در سه روز اخير اخبار جدی تری از تمايل محمد خاتمی به کانديداتوری نيز شنيده می‌شود.





















Copyright: gooya.com 2016