پنجشنبه 29 تیر 1385

تعجب می کنم که برخی به انتخابات دل بسته اند، سخنان منتشر نشده عبدالله نوری در خانه موسوی خويينی

عبدالله نوری
زمانی شما می گوئيد ما رفتيم و در انتخابات شرکت کرديم و يک درصد نتيجه گرفتيم اما اينها می گويند ما رفتيم و هيچ نتيجه ای هم نگرفتيم اما شما هم کار بسيار اشتباهی کرديد که شرکت نکرديد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عبدالله نوری که روزگاری از عمر خود را در زندان گذرانده است به ديدار خانواده علی اکبر موسوی خوئينی رفته بود تا از اوضاع پرونده او مطلع شود.اين اقدام نوری البته شايد فقط مربوط به دوره دوری از قدرت او نباشد چرا که زمانی هم که در سمت وزارت کشور بود وقتی که غلامحسين کرباسچی به زندان افتاد و او در آن زمان در سفر مکه بود پس از بازگشت مستقيما از فرودگاه به خانه شهردار تهران رفت و پرده ی اهداشده توسط خاندان سعودی را به خانواده کرباسچی هديه داد.

اين بار اما نوری نه به مکه رفته بود و نه پرده ای داشت! اين بار او در خانه موسوی خوئينی که اعضای سازمان ادوار تحکيم وحدت نيز در آن حضور داشتند،روزه سياسی خود را افطار نصفه نيمه ای کرد.البته اظهارات او را نشريات و خبرگزاری های داخلی نتوانستند منتشر کنند چرا که قسمتی از آن با خط قرمز حاکميت همخوانی نداشت و قسمتی هم با خط قرمز داخلی نشريات و سايت ها.

يکی از مهم ترين فراز های سخنان نوری انتقاد از کسانی بود که تحريم کنندگان انتخابات را مورد سرزنش قرار می دهند. ماجرا از آن جا آغاز شد که يکی از حضار درباره خبری پرسيد که در خبرگزاری مهر و برخی نشريات محافظه کاران نقل شده بود، مبنی بر اينکه در منزل عبدالله نوری جلساتی برای تشکيل ليست انتخاباتی اصلاح طلبان در مجلس خبرگان تشکيل می شود اما عبدالله نوری در پاسخ گفت: گويا آنان به اين تحليل رسيده بودند که من می خواهم در انتخابات خبرگان کانديدا شوم و اين خبرهای جعلی را منتشر می کنند تا من کانديدا نشوم در حالی که من هيچ تصميمی برای شرکت در انتخابات ندارم.

نوری همچنين گفت: اوضاع روشن است من از دوستان تعجب می کنم که به انتخابات دل بسته اند و بيشتر از آن تعجب می کنم از کسانی که به تحريمی ها انتقاد می کنند که چرا در انتخابات شرکت نکردند.وی افزود: زمانی شما می گوئيد ما رفتيم و در انتخابات شرکت کرديم و يک درصد نتيجه گرفتيم اما اينها می گويند ما رفتيم و هيچ نتيجه ای هم نگرفتيم اما شما هم کار بسيار اشتباهی کرديد که شرکت نکرديد.

برخی از اعضای ادوار تحکيم معتقد بودند که حرکاتی مانند بازداشت موسوی خوئينی باعث راديکال شدن فضا می شود اما عبدالله نوری خطاب به آنان گفت اگر خطاب شما از اين اظهار نظرها حاکميت است که حاکميت اصلا اين تحليل را قبول ندارد.

وی گفت: با بررسی نوع رفتاری که در طول ۸ ساله گذشته انجام شد می بينيم که آنان اعتقادی به اينکه اين رفتارها برايشان ضرر دارد ندارند کما اينکه اگر لازم باشد برای آن هزينه هم می پردازند هر چند که اين حرکات برايشان هزينه ای هم ندارد .

عبدالله نوری افزود: آنها کار خود را انجام می دهند اما اين ما هستيم که نمی دانيم چه کنيم. آنها اين کارها را می کنند ما هم قربان صدقه شان می رويم.

نوری گفت: شما نگاه کنيد چند هفته پيش همه را جمع کردند تا بگويند همه زير سايه رهبری هستند از اصلاح طلب گرفته تا محافظه کار مرتبا هم اين را منعکس می کنند.

نوری افزود: چه بسا برای رفتن به آنجا از هم سبقت هم می گيرند بعد ما از اين افراد انتظار داريم که اصلاحات انجام دهند و به آنها اميدواريم.

نوری گفت: در اين ميان اگر چند نفر مانند موسوی خوئينی هم از اين حدوده آنان خارج شوند با آنان برخورد می کنند.

در اين جلسه اعضای ادوار تحکيم وحدت از نوری درباره راهکاری که بتواند اصلاح طلبان را از اين وضعيت خارج کند سئوال می کردند و او سئوال آنان را با سئوالات ديگری پاسخ می داد.

اعضای ادوار تحکيم همچنين تحليل او را درباره بازداشت موسوی خوئينی جويا می شدند که نوری در پاسخ گفت: فضا برای من مبهم است لابد آنان يک اتاق فکری دارند که در آن تصميم می گيرند که به طور مثال ۷۰ نفر را آزاد کنند و يک نفر را در بازداشت نگه دارند اين که در آن اتاق چه تصميمی می گيرند ما خبر نداريم.

وی افزود: اين که گفته می شود آنان با اين کارهايشان موفق نيستند خيلی هم معلوم نيست که تحليل درستی باشد شايد هم ارزيابی ما اشتباه است.

پس از مباحث مربوط به زندانيان سياسی در اين جلسه برخی بحث های پرونده هسته ای هم مطرح شد و حاضران از نوری درباره عقب نشينی ايران از مواضع خود سئوال کردند که او گفت: خيلی ها معتقدند که کوتاه می آيند البته من نمی دانم البته شايد وقتی کوتاه بيايند که خيلی دير شده باشد البته نه اين که اتفاق حادی بيفتد اما به اين معنا ديگر آن تصميم کارکرد خود را از دست داده باشد.

Copyright: gooya.com 2016