شنبه 6 خرداد 1385

محسن رضايي: ناگفته‌هاي زيادي از دفاع مقدس باقي مانده است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: دفاع مقدس يك كتاب آموزنده و حاوي درس‌هاي ارزشمندي براي ملت ماست كه بهاي آن خون پاك جوانان ملت بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) محسن رضايي طي سخناني در همايش وارثان نور، تصريح كرد: در دفاع مقدس حوادث بسياري اتفاق افتاد كه به دليل پيچيدگي و طولاني بودن‌شان هنوز هم ناگفته‌هايي از آن باقي مانده است. جنگ از دو بعد فعاليت‌هاي نظامي و نحوه‌ي اداره و مديريتش قابل بررسي است. نحوه‌ي اداره و مديريت جنگ از جمله مسايلي است كه به آن توجه نشده است.

وي يادآور شد: در سال ابتدايي جنگ هيچ مرزي بيش از چند ساعت پايدار نبود و به زودي جنگ به شهرها كشيده مي‌شد.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در زمان جنگ تصريح كرد: در ادامه‌ي جنگ بحث بر سر بازپس‌گيري سرزمين‌هاي اشغالي بود. در زمان بني‌صدر چهار عمليات كلاسيك انجام شد كه هر چهار عمليات منجر به شكست شده بود، شيوه‌ي جنگ‌هاي چريكي و نامنظم هم اگرچه ضرباتي را به دشمن وارد مي‌كرد اما منجر به آزادي و پيشروي نمي‌شد. جنگ‌هاي محدود هم براي موفقيت نياز به زمان داشت كه موجب طولاني شدن جنگ بود و ما بر آن شديم تا با استفاده از تجربيات موفق گذشته مدل نويني از جنگ را ابداع كنيم و براي اولين بار در عمليات ثامن‌الائمه به نتيجه رسيد و نقطه‌ي آغازي براي پيروزي‌هاي بعدي گشته كه آن را توسعه تجربي نامگذاري مي‌كنند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: اين انديشه‌ها و روش جنگ يك شيوه‌ي مختص به جمهوري اسلامي ايران است كه در لبنان و بوسني هم نتيجه داده بود. اين انديشه مبتني بر سه اصل تفكر، ايمان و استفاده از فن‌آوري و موفقيت ايران نيز بر اساس اين سه عنصر بود. مي‌توان با بهره‌گيري از آن اكنون هم براي حل مساله‌هاي جاري سياسي و اقتصادي استفاده كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رضايي در پايان با اشاره به آزادسازي خرمشهر يادآور شد: براي آزادسازي خرمشهر بايد سرزمين‌هاي وسيعي را آزاد مي‌كرديم تا به خرمشهر برسيم، و برخلاف تفكر دشمن از جايي كه هيچ‌كس انتظار آن را نداشت، بعد از گذشت از رود كارون دشمن را محاصره و خرمشهر را آزاد كرديم. نكته‌ي مهم اين فتح به دست آوردن انبارهاي بزرگ مهمات عراق در خرمشهر و اسارت تعداد زيادي از نيروهاي مجهز دشمن بود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محسن رضايي: ناگفته‌هاي زيادي از دفاع مقدس باقي مانده است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016