جمعه 5 خرداد 1385

هاشمي رفسنجاني: آمريكا و انگليس سر عقل بيايند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

حجت‌الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني، در خطبه‌هاي نماز جمعه‌ي تهران تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران صلح‌طلب است ولي هيچ‌گاه از حق خود كوتاه نخواهد آمد و سابقه‌ي تاريخي نيز نشان داده كه ايران هيچ‌گاه از حق خود كوتاه نيامده و نخواهد آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در خطبه‌ي دوم اين هفته‌ي نمازجمعه‌ي تهران، درباره پرونده‌ي هسته‌يي ايران، گفت: در دو هفته‌ي اخير شاهد يك نوع آرامش در گفتار نه در عمل بوديم؛ ولي از ديروز شاهد گفتارهاي تند غربي‌ها در ارتباط با پرونده‌ي هسته‌يي هستيم و دائم از تهديد صحبت مي‌كنند. آنها مي‌خواهند ما را از حق خود يعني داشتن فناوري صلح‌آميز هسته‌يي محروم كنند، ولي تجربه‌ي تاريخي ملت ايران نشان داده كه به هيچ‌كس اجازه نمي‌دهد حقش را ضايع كند و هيچ‌گاه از حق خود كوتاه نيامده است.

هاشمي رفسنجاني با اشاره به اصول امنيت ملي با اتكا به مباني اسلامي، اظهار داشت: ما هيچ‌گاه جنگ‌طلب نبوده‌ايم و از مشاجره و بحث‌هاي تند استقبال نمي‌كنيم. ما به غربي‌ها مي‌گوييم بيشتر فكر كنيد و در اطراف خود دقت كنيد تا اشتباه بزرگ تاريخي نكنيد. فكر نكنيد چون سياستمداران بزرگ داريد يا اطلاعات زيادي در اختيارتان هست، اشتباه نمي‌كنيد.

وي به مصاحبه‌ي روز پنج‌شنبه جورج بوش و بلر اشاره كرد و گفت: آنها هر دو دو اعتراف بزرگ تاريخي كردند. بوش اعتراف كرد كه اشتباه بزرگ ما رفتارهايي بود كه در زندان ابوغريب و گوانتانامو داشتيم و اين حرفش بيانگر يك اشتباه و غفلت بزرگ تاريخي است. البته اشتباه آنها در طول تاريخ بيش از اينها بوده و اين نمونه‌ي كوچكي است.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: بلر نيز در اين مصاحبه‌ گفت اشتباه ما بعد از اشغال عراق در اين بود كه بحث بعثي‌زدايي را در ارتش و پليس عراق شروع كرديم.

هاشمي رفسنجاني با اشاره به جنايت‌هايي كه بعثي‌ها در جنگي كه عراق عليه ايران و كويت داشت، گفت: حال بلر تاسف مي‌خورد كه چرا بعثي‌زدايي را در عراق شروع كرده‌اند؛ بعثي‌هايي كه اين همه جنايت در حق مردم ايران، عراق و كويت انجام داده بودند. حال گويي انگليسي‌ها به دنبال اين بوده‌اند كه بايد بعثي‌ها را در روند جديد عراق دخالت مي‌دادند. آنها چطور مي‌خواهند از بعثي‌هايي استفاده كنند كه اين همه در حق مردم عراق جنايت كرده‌اند. شما مي‌گوييد ما خوشحال هستيم كه در عراق دموكراسي به وجود آمده است. ولي چطور مي‌خواهيد از بعثي‌ها در روند ايجاد حركت دموكراتيك در عراق استفاده كنيد؟ پس شما واقعيت را نمي‌گوييد.

خطيب نماز جمعه‌ي اين هفته‌ي تهران، اظهار داشت: رهبران دو كشور انگليس و آمريكا ديروز اين اعترافات مهم را انجام دادند و من به آنها مي‌گويم اگر روند خود را در مورد ايران نيز ادامه دهيد در آينده در مورد ايران نيز اعتراف خواهيد كرد. شما اگر بخواهيد همين‌طور جلو برويد يك روز اشتباه خود را مي‌فهميد. من به شما مي‌گويم عاقلانه‌تر، متفكرانه‌تر و آينده‌نگرتر به حوادث منطقه و ايران نگاه كنيد. ايران صلح‌طلب است و بر اساس دستور قرآن بايد بر اساس صلح رفتار كند. ما هيچ‌گاه از قوانين منحرف نشده‌ايم و در اظهارات خود هميشه صادق بوده‌ايم. هيچ‌گاه به دنبال سلاح هسته‌يي نبوده‌ايم و تاكنون در اين ارتباط نيز خلافي انجام نداده‌ايم. شما به خودتان سوء ظن داريد.

هاشمي رفسنجاني گفت: ما هنوز از قدرتمندان دنيا انتظار داريم كه سر عقل بيايند و در منطقه آشوب و اغتشاش به وجود نياورند، چرا كه اگر مساله‌اي به وجود آيد خود آنها آسيب خواهند ديد.

به گزارش ايسنا، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خود به حوادثي كه در مناطق آذري‌نشين كشور رخ داده اشاره كرد و گفت: اين امر جاي تامل و تاسف دارد. آذري‌زبان‌ها نقش بسيار مهمي در انقلاب و جنگ داشته‌اند. آنها در انقلاب و جنگ شهداي زيادي تقديم كرده و رشادت‌هاي زيادي به خرج داده‌اند. ما در انقلاب مشروطه وام‌دار آنها هستيم و آنها مردانگي‌ها و جوانمردهاي زيادي در طول تاريخ در دفاع از ايران به خرج داده‌اند و بزرگاني مثل باكري و شخصيت‌هاي بسيار زيادي را در راه انقلاب قرباني داده‌اند.

وي با بيان اين‌كه آدم از شنيدن چنين اتفاقاتي متاثر مي‌شود و مسوولان نيز بايد در جبران تاثر مردم اين منطقه تلاش كنند، گفت: عوامل نفوذي نيز از اتفاقات رخ داده در اين مناطق سوءاستفاده كرده‌اند و اين بايد براي همه‌ي ما اعم از آذري‌ها و غير آذري‌ها درس و هشدار باشد. درس بگيريم كه دشمن ما بيكار نيست، توطئه مي‌كند و از دريچه‌هاي كوچك وارد مي‌شود و فتنه مي‌كند.

خطيب نماز جمعه‌ي اين هفته‌ي تهران، با بيان اين‌كه ما بايد در تكرار چنين حوادثي سرعت عمل بيشتري به خرج دهيم، گفت: بر اثر اين اتفاق برخي از جامعه‌ي ما رنجيده است. وقتي چنين حوادثي رخ مي‌دهد بايد هر چه زودتر عامل حادثه را پيدا كرد و اگر اشتباهي شده به آن اشتباه اعتراف كرد و اگر خيانتي شده به مردم آگاهي داد و روشنگري كرد.

هاشمي رفسنجاني در ادامه به نقش رسانه‌ي ملي در چنين حوادثي اشاره كرد و گفت: نقش رسانه‌ي ملي بسيار حساس است و بايد از خود هوشياري به خرج دهد و نطفه‌ي چنين حوادثي را بشناسد. به مردم آگاهي دهد و مسوولان نيز به مردم اطلاعات لازم را بدهند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، ابراز اميدواري كرد كه در آينده شاهد تكرار چنين حوادثي نباشيم و مسوولان نيز ناراحتي آذري‌زبانان را جبران كنند.

وي گفت: البته در اين ارتباط اقداماتي شده ولي بايد اقدامات ديگري نيز انجام شود.

وي در ادامه به فرا رسيدن چهاردهم و پانزدهم خرداد اشاره كرد و امام خميني (ره) را ستون اصلي نظام دانست و گفت: امام فردي بي‌نظير بوده و خواهد بود. اين دو واقعه از سوي رسانه‌ها بايد مورد توجه بيشتري قرار گيرد.

خطيب نماز جمعه‌ي اين هفته‌ي تهران، در ادامه به فرا رسيدن روز جهاني كودك در يازدهم خرداد اشاره كرد و گفت: آنها سرمايه‌ي آينده‌ي كشور ما هستند و بايد عالمانه و هوشيارانه نسبت به آنها برخورد كرد. در حال حاضر وسايل ارتباط جمعي گسترش پيدا كرده و خانواده‌ها، مدارس، مهدها در حمايت و پرورش از اين سرمايه نقش مهمي دارند.

هاشمي رفسنجاني هم‌چنين به مبحث عراق اشاره كرد و گفت: در عراق مردم و مسوولان گام به گام و با هوشياري جلو مي‌روند و بايد در همه‌ي حوادث اين هوشياري را حفظ كنند تا زمينه‌اي فراهم شود كه اشغال‌گران از اين كشور خارج شوند و شاهد عراقي آزاد، مستقل و يكپارچه باشيم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، هم‌چنين با ابراز تاسف از حوادث رخ داده در فلسطين، گفت: اين انتظار وجود داشت كه بعد از انتخاباتي كه در فلسطين برگزار مي‌شود، شاهد فصل جديدي از اتفاقات در اين منطقه باشيم و جهانيان و قدرت‌ها حق مردم فلسطين را به رسميت بشناسند؛ ولي گويي قدرت‌هاي بزرگ نمي‌خواهند حق مردم فلسطين را به رسميت شناخته و آن را باور كنند.

وي تاكيد كرد كه مردم فلسطين بايد هوشياري و وحدت خود را در برابر زورگويان و اسرائيل جنايتكار حفظ كنند.

هاشمي رفسنجاني در خطبه‌ي دوم نماز جمعه به فرا رسيدن سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر اشاره كرد و گفت: فتح خرمشهر يكي از پرافتخارترين قسمت‌هاي تاريخ ايران است. بحمدالله در اين چند روز رسانه‌ها بر روي اين موضوع خوب كار كردند و بحث‌هايي در جامعه مطرح شد و اجازه ندادند كه اين مبحث مندرس شود و در تاريخ بر روي آن غبار بنشيند، ولي حق مطلب ادا نشد.

وي با بيان اين‌كه در مورد سالگرد فتح خرمشهر بايد اقدام تاريخي و ماندگاري انجام شود، گفت: بايد اين واقعه‌ي بزرگ را به صورتي به تصوير بكشيم تا داراي جذابيت‌هاي فراوان باشد و همه از آن استقبال كنند و با داستان‌ها، فيلم‌ها و ادبيات حماسي آن را تبيين كنيم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين‌كه در همان روزها كه عمليات خرمشهر انجام مي‌شد، شاهد امدادهاي غيبي خداوند و فداكاري رزمندگان بوديم و اين امدادها و فداكاري‌ها واضح بود، گفت: ما اين‌ها را در آن روزها به صورت فيلم مي‌ديديم، ولي در تاريخ به اين نحو نمي‌توان ديد.

وي با بيان اين‌كه اشغال و فتح خرمشهر نقاط عطفي در تاريخ دفاع مقدس است، گفت: اشغال آن نيز حماسه بود. ما در زماني كه عراقي‌ها حمله كرده بودند، نيروي نظامي قوي نداشتيم و مردم خرمشهر و همين عرب‌ها كه برخي فكر مي‌كنند به انقلاب وفادار نيستند، مقاومت‌هاي جانانه‌اي به خرج دادند و چندين روز مقاومت كردند، بعد از اين‌كه عراقي‌ها خرمشهر را هم تصرف كردند نيروهاي مردم اطراف را به گونه‌اي محاصره كرده بودند كه تا آخرين روز كه عراقي‌ها در خرمشهر حضور داشتند آرامش نداشتند.

هاشمي رفسنجاني با بيان اين‌كه در هنگام تصرف خرمشهر عراقي‌ها تصور مي‌كردند ديگر هيچ‌گاه آن را ترك نخواهند كرد، گفت: آنها از طريق خرمشهر به خاك عراق متصل بودند و اطمينانشان به حدي بود كه براي احتمال نيز بر روي اروندرود براي فرار راحت‌تر در صورتي كه ايرانيان بخواهند خرمشهر را فتح كنند، پل نزده بودند. آنها هيچ‌گاه تصور ترك خرمشهر را نمي‌كردند. آنها بيشتر تصور مي‌كردند كه ما از طرف شمال حمله كنيم. صدام به حدي در مورد تصرف خرمشهر مطمئن بود كه وقتي آن را تصرف كرد، مقابل همه شرط‌بندي كرد كه اگر ايرانيان خرمشهر را تصرف كنند، كليد بصره را به آن‌ها مي‌دهد، ولي خوشبختانه ما توانستيم طي عملياتي خرمشهر عزيز را آزاد كنيم. البته عمليات‌هاي اولي كه انجام مي‌داديم مثل عملياتي كه در مورد شلمچه انجام شد، براي آنها غافلگيرانه بود، ولي عمليات سوم كه به فتح خرمشهر منجر شد، براي آنها چندان غافلگيرانه نبود؛ چون آنها شاهد عمليات‌ها و حركت‌هاي ايرانيان بودند.

وي به عمليات رخ داده در شلمچه اشاره كرد و گفت: آنها چنان دژي ساخته بودند كه هركس به آن منطقه مي‌رفت مي‌گفت كه غير قابل نفوذ است، مين‌هايي كار گذاشته بودند و آنها را با آب پوشانده بودند كه كسي نتواند آنها را خنثي كند، بنابراين اين عمليات از نظر منطق نظامي غافلگيرانه و غير قابل تحقق بود، ولي رزمندگان ما اين كار را انجام دادند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام به پيروزي‌هاي ايرانيان در عمليات‌ها در طول جنگ اشاره كرد و گفت: ما در طول جنگ بارها شاهد امداد غيبي بوديم، به‌خصوص در خرمشهر. امام (ره) بسيار حكيمانه فرمودند خرمشهر را خدا آزاد كرد و ما همگي حرف امام را تاييد مي‌كنيم؛ چرا كه مي‌دانيم در جنگ چه داشتيم و دشمنان چه داشتند.

وي با بيان اين‌كه بعد از فتح خرمشهر وارد خاك عراق شده بوديم، گفت: البته ادامه‌ي عمليات به اجازه‌ي امام (ره) و آمادگي نيروها بستگي داشت.

هاشمي رفسنجاني با بيان اين‌كه بعد از عمليات خرمشهر تاريخ جنگ ورق خورد و به نحو ديگري شد، گفت: بعد از فتح خرمشهر و پيروزي‌هاي ما استراتژي دفاعي دشمن عوض شد و دنيا همه در پشت عراق قرار گرفتند كه ما را شكست دهند. آنها نمي‌خواستند ايران پيروز شود و مي‌دانستند كه از راه زميني نمي‌توانند اقدامي انجام دهند، به همين دليل به صدام چراغ سبز نشان دادند كه جنايت جنگي انجام دهد. آنها كشتي‌هاي ما را زدند، به هواپيماي مسافربري ما حمله كردند و بر خلاف مقررات بين‌المللي عمل كردند. به صدام اجازه دادند كه سلاح‌هاي ميكروبي و شيميايي استفاده كند، سلاح‌هايي كه اكنون آنها در مورد آن داد و بيداد مي‌كنند و عليه عراق جنگ كردند. آنها ما را تحريم كردند ولي مقاومت مردم و رزمندگان اسلام اعم از نيروهاي بسيج، سپاه، ارتش، ژاندارمري و نيروهاي متفرقه موثر افتاد و ما پيروز شديم.

وي تاكيد كرد كه بعد از فتح خرمشهر دشمن تصميم گرفت با جنايت جنگي با ايران مقابله كند و اين كار را كرد.

هاشمي رفسنجاني گفت: ما در مورد اين مقطع از جنگ بايد كالبدشكافي و دقت بيشتري بكنيم؛ چرا كه آنها با اين جنايت‌هاي جنگي به مردم و رزمندگان ما آسيب زدند.

هاشمي رفسنجاني هم‌چنين به چشم‌انداز 20 ساله و مولفه‌هاي لازم براي تحقق آن اشاره كرد و گفت: مساله بسيار موثر بحث امنيت ملي است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش ايسنا، وي با بيان اين‌كه در جامعه بايد فضاي امن حاكم باشد، گفت: در صورت وجود امنيت، توسعه و پيشرفت نيز به وجود مي‌آيد ولي وقتي كه امنيت ضعيف باشد، عده‌ي زيادي نمي‌توانند به هر دليل از امكانات موجود استفاده كنند، خواسته‌هاي خود را مطرح كنند و در امر پيشرفت جامعه موثر باشند، بنابراين تحقق برنامه‌ي چشم‌انداز قفل مي‌شود.

هاشمي رفسنجاني در بخش ديگري از سخنان خود به تشريح امنيت از ديدگاه اسلام و جامعه‌شناختي پرداخت.

وي به روند نگاه به مقوله امنيت در طول تاريخ اشاره كرد و گفت: در دوره آخر كه از سال 1990 تا الان ادامه دارد، يك فصل جديد در مبحث امنيت به وجود آمد. در اين دوره شاهد انفجار اطلاعات هستيم و مردم به سرعت با ابزار اطلاع‌رساني از تمام وقايع آگاه مي‌شوند.

هاشمي رفسنجاني با بيان اين‌كه در اين دوره مردم آگاه شده‌اند و قدرت مردم حرف اول را مي‌زند، گفت: در اين دوره ديگر حكومت‌هاي ديكتاتور نمي‌توانند خواسته‌هاي خود را به مردم تحميل كنند و در برابر قدرت واقعي كه متكي بر آگاهي ميلياردها انسان است قرار گرفته‌اند.

هاشمي در ادامه به رشد روزافزون و قدرتمند شدن نهادهاي غيردولتي مثل NGO ها اشاره كرد و گفت: در اين دوره شاهد هستيم كه احزاب واقعي تقويت شده‌اند و خواسته‌ها و مطالبات مردم واقعي‌تر شده است، هر روز مردم قدرتمندتر مي‌شوند و حقوق خود را مطالبه مي‌كنند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هاشمي رفسنجاني: آمريكا و انگليس سر عقل بيايند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016