سه شنبه 2 خرداد 1385

روزنامه ايران توقيف موقت شد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

سرانجام در پي افزايش اعتراضات به چاپ كاريكاتوري در روزنامه ايران، هيات نظارت بر مطبوعات در پنجاه و دومين جلسه از دهمين دوره‌ي خود كه به طور فوق‌العاده در روز سه‌شنبه 2 / 3 / 85 برگزار شد با اكثريت آرا، راي به توقيف اين روزنامه داد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هيات نظارت اين روزنامه را به دليل آن‌چه انتشار مطالب تفرقه‌افكن و تحريك‌آميز خوانده و با استناد به تبصره ماده 12 قانون مطبوعات و بر اساس بند 5 ماده 6 همان قانون توقيف و به دادگاه ارجاع كرد.

اين درحاليست كه وزير كشور نيز خبر داده بود كه كاريكاتوريست مذكور نيز بازداشت خواهد شد و طبق آخرين اخبار پس از توقيف روزنامه، مديرمسوول، سردبير و كاريكاتوريست در دادسرا حاضر شده‌اند.

آن‌چه گذشت...

روزنامه ايران در يكي از شماره‌هاي هفته گذشته خود كاريكاتوري را چاپ كرد كه اعتراض گروه‌هايي از هموطنان آذري‌زبان را برانگيخت.

در نخستين حركت اعتراضي دانشجويان آذري زبان در برخي از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌هاي تبريز، اروميه، زنجان، اردبيل، تهران و... با برگزاري تجمعات متعدد كه تا روز سه‌شنبه نيز ادامه داشت با تاكيد بر توهين‌آميز بودن اين كاريكاتور ، توضيح و عذرخواهي مسوولان مربوطه و برخورد با خاطيان را خواستار شدند.

دامنه اين اعتراضات پس از دانشگاه‌ها به مجلس هم كشيده شد و نمايندگان مجلس از جمله محمدرضا باهنر در روزي كه جلسه علني مجلس را اداره مي‌كرد تا آن‌جا پيش رفت كه اين اقدام را در راستاي توطئه‌هاي دشمن خواند و برخورد با متخلفان را درخواست كرد.

وي با بيان اين‌كه بسياري از نمايندگان آذري‌زبان و ديگر نمايندگان، اعتراض خود را در اين باره به هيأت رييسه اعلام كرده‌اند، به دو بار عذرخواهي رسمي و كتبي مديرمسوول اين روزنامه اشاره كرد و گفت: مديرمسوول اعلام كرده كه حتما با مباشر و يا نويسنده اين مطلب برخورد كرده و او را اخراج خواهد كرد. وي با تأكيد بر لزوم دقت و حساسيت در اين موارد، گفت: ما امروز با توطئه‌هاي وسيع كه ريشه‌ي بسياري از آنها در خارج از كشور است روبه‌رو هستيم. از داستان ترور كور عده‌اي از هموطنان بي‌گناهمان در شهرستان بم تا مطالبي كه بعضا در خوزستان مطرح مي‌شود.

باهنر گفت: به نظر مي‌رسد كه اين مطلب يك حلقه از اين زنجيره است.

هم‌چنين روز دوشنبه تجمع جمعي از مردم تبريز به درگيري اعتراض‌كنندگان با نيروهاي انتظامي كشيده شد.

به گزارش ايسنا، معترضان كه اعتراضات خود را از ساعت 4 بعد از ظهر روز دوشنبه در چند نقطه‌ي مختلف شهر نسبتا به طور همزمان و با پخش اعتراضيه‌هايي شروع كرده بودند، شروع به سر دادن شعارهايي با مضمون «اعاده‌ي حيثيت آذري زبانان» كردند.

بر اساس اين گزارش با افزايش تعداد معترضان آنان به سمت استانداري آذربايجان شرقي حركت كردند و حضور مسوولان را در جمع خود خواستار شدند كه با عدم حضور مسوولان، برخي از تجمع‌كنندگان با هجوم به سوي ساختمان استانداري و پرتاب سنگ به طرف ساختمان اعتراض خود را اعلام كردند، اما در پي دخالت نيروي انتظامي تجمع‌كنندگان متفرق شدند و به طرف نقاط ديگر شهر حركت كردند.

معترضان در ادامه به طرف دانشگاه تبريز حركت كردند و در اين ميان به طرف برخي از ادارات دولتي سنگ پرتاب شد و شيشه‌هاي برخي ساختمان‌هاي دولتي از جمله چند بانك شكسته شد. هم‌چنين چند خودرو و يك بانك دولتي به آتش كشيده شد.

در اين درگيري كه تا ساعاتي ادامه داشت در نقاط مختلف شهر براي متفرق ساختن تجمع‌كنندگان از گاز اشك‌آور و باتوم استفاده شد.

هم‌چنين برخي از تجمع‌كنندگان با حركت به سمت صدا و سيماي استان نسبت به نحوه‌ي اطلاع‌رساني از روند اين جريان در روزهاي گذشته اعتراض كردند كه خبر آن از سوي صدا و سيماي آذربايجان شرقي اعلام شد.

در همين ارتباط استاندار آذربايجان شرقي به شرايط حساس كنوني اشاره كرد و از مردم قهرمان و شريف آذربايجان خواست با تحمل فراوان، مسوولان را در بررسي آن‌چه پيش آمده ياري كنند.

محمد معمارزاده در گفت‌وگو با ايسنا، آنچه را اهانت‌هاي يك روزنامه‌ به آذري زبان‌ها مي‌دانست، موجب فرصت‌طلبي برخي افراد خواند و افزود:« آذربايجان همواره ايراني بوده است و تمام قوميت‌هاي كشور، ايراني هستند كه از قرن‌ها پيش از حدود و ثغور كشور صيانت كرده‌اند.»

وي خطاب به مردم تاكيد كرد: «لابه‌لاي اين تحركات برخي به دنبال تحقق مقاصد خود هستند.»

استاندار آذربايجان شرقي با بيان اين‌كه احساسات مردم با اين اقدام خدشه‌دار شده است، مردم، دانشجويان و استادان را به صبر و بردباري فرا خواند.

معمارزاده ادامه داد:« تنبيه كننده خاطي در اين ماجرا، دستگاه قضايي است.»

تاكيد بر حل مساله از راه قانوني و هشدار نسبت به سوءاستفاده فرصت‌طلبان

روز سه‌شنبه نيز رييس مجلس شوراي اسلامي بعد از نطق جبارزاده نماينده تبريز و اسكو كه نسبت به هتك حرمت آذري زبانان سخناني ايراد كرد، با تشكر از جبارزاده گفت: اگر چه نايب رييس محترم مجلس آقاي باهنر جلسه قبل موضع مجلس را اعلام كردند، بنده هم لازم مي‌دانم مراتب احترام خود را نسبت به آذربايجان و مردم غيور و شريف آن اعلام كنم.

دكتر غلامعلي حداد عادل خاطر نشان كرد: صريحا مي‌گويم هرگونه اهانتي به مردم آذربايجان اهانت به همه مردم ايران است و آذربايجان همان طور كه در نقشه جغرافيا مشهود است، سر ايران است.

وي در عين حال نسبت به سوءاستفاده برخي از جريان‌ها از اين قضيه هشدار داد و گفت: اطمينان هم دارم مردم ارجمند آذربايجان مراقب خواهند بود كه دست‌هاي ناپاك از اين اتفاقي كه افتاده‌، سوء استفاده نكنند.

حدادعادل تاكيد كرد: مردم آذربايجان هميشه به هوشمندي و وطن‌خواهي معروف بوده‌اند و مي‌دانند كه يكي از توطئه‌هايي كه علنا از سوي دشمنان اعلام شده تفرقه است. ان‌شاء الله خودشان تدبير خواهند كرد و اين مساله هم مثل همه موارد ديگر به سود وحدت ملي تمام خواهد شد.

اين در حاليست كه در جلسه علني روز سه‌شنبه مجلس عشرت شايق نماينده‌ي مردم تبريز از پيگيري براي استيضاح وزير ارشاد خبر داد و به خبرنگاران پارلماني گفت: نمايندگان آذري زبان مجلس به دليل تعلل وزير ارشاد در عذرخواهي نسبت به چاپ كاريكاتور در يك روزنامه طرح استيضاح وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي را تهيه كرده‌اند كه اين طرح هم‌اكنون در حال جمع‌آوري امضا مي‌باشد.

هم‌چنين مهرانگيز مروتي به خبرنگاران گفت: اين طرح به دليل اهانت به ترك‌ها تهيه شده و هم‌اكنون در حال جمع‌آوري امضاست و 10 امضا نيز دارد.

«فرهنگي»، ديگر نماينده تبريز هم گقت: در چنين شرايطي چگونه است كه يك روزنامه متن و كاريكاتوري را كه به بخش وسيعي از ملت ايران توهين كند، منتشر مي‌كند. چگونه بپذيريم كه چنين اتفاقي ساده و عادي بوده است. موضوع را به طور علمي و روان‌شناسانه و بر اساس مباني تحليل محتوا بررسي كنيد. كسي كه متن و تصاوير را مي‌بيند به شدت احساس تحقير مي‌كند.

وي ادامه داد: گذشته از بهره‌گيري سودجويان و معاندان كه سعي مي‌كنند در چنين فضاهاي هيجاني، عقده‌هاي ديرين خود را بازگشايند اكثر مردم آذري زبان در سطح كشور واقعا متاثرند. حادثه‌اي كه ديروز در تبريز شكل گرفت با بهره از همين احساس عمومي بود كه مشابه آن در 20 تير سال 78 نيز آغاز شد.

نماينده‌ تبريز خاطرنشان كرد: آن ماجرا به سرعت مهار شد و برادر خودم نيز در اين ماجرا به شهادت رسيد. آن روز نگاه متفاوتي به حادثه داشتم و امروز نيز مسوولان و مديران بخش‌هاي مختلف براي اولين بار هم كه شده عالمانه و واقع‌بينانه با مسائل اين مناطق برخورد نمايند.

محمدرضا ميرتاج‌الديني هم با اشاره به اصل 19 و بند 15 اصل 3 قانون اساسي و اخطاري در راستاي بند 11 ماده 23 و ماده 37 آيين‌نامه در خصوص وظايف كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: همان‌طور كه همكاران در نطق پيش از دستور بيان كردند انتشار كاريكاتور موهن در ويژه‌نامه يكي از روزنامه‌ها احساسات پاك مردم غيور و انقلابي آذربايجان را جريحه‌دار كرد.

نماينده‌ي مردم تبريز با بيان اين‌كه نامه و تذكراتي در اين خصوص به مسئولان داده شد، افزود: متأسفانه با نامه و تذكر نمايندگان آذربايجان به وزير ارشاد، به موقع اقدام نشد.

به گفته‌ي اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس، به وزراي ارشاد و اطلاعات تذكر داده شد تا ضمن برخورد شديد و سريع قانوني با اين اقدام ناپسند و انعكاس نتيجه‌ي آن، ترتيبي اتخاذ شود تا از اقدامات فتنه‌انگيز مشابه در آينده پيشگيري شود، اما اين اقدام به موقع انجام نشد.

وي با بيان اين‌كه هرگونه تعلل و بي‌توجهي در پاره‌اي از موضوعات خطاي بزرگي است، افزود: اگر مسئولان ذيربط به تذكرات و نامه‌هاي نمايندگان توجه و به موقع اقدام مي‌كردند اين مشكل زودتر حل مي‌شد.

اين عضو فراكسيون اصولگرايان با اشاره به اين‌كه چرا مسئولان از عذرخواهي در مقابل خطاها اجتناب مي‌كنند،‌ خاطرنشان كرد: وزير محترم ارشاد ديروز عذرخواهي كرد، اما اي كاش اين عذرخواهي را زودتر انجام داده بود.


در هيات نظارت

در همين حال علاء‌الدين ظهوريان مدير كل مطبوعات داخلي وزارت ارشاد در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار داشت: روزنامه ايران به دليل انتشار كاريكاتوري كه اخير منتشر كرد و منجر به اتفاقاتي در برخي شهرها شد، از سوي هيات نظارت بر مطبوعات توقيف موقت و طبق قانون مطبوعات به دادگاه قضايي معرفي شد.

وي ابراز اميدواري كرد: با توقيف موقت روزنامه‌ي ايران تا حدودي از التهاب و تنش‌ها كاسته شود.

وي هم‌چنين گفت: برخوردهاي قضايي لازم در مورد فردي كه كاريكاتور را كشيده و افراد مسوول ديگر در حال انجام است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ظهوريان گفت: هيات نظارت بر مطبوعات در همين راستا اطلاعيه‌اي را منتشر خواهد كرد.

حسن كامران عضو ديگر هيأت نظارت بر مطبوعات نيز به خبرنگاران گفت: در جلسه هيأت نظارت بر مطبوعات از پنج نفر اعضاي آن، سه نفر به توقيف روزنامه ايران رأي دادند.

كامران افزود: مدت توقيف روزنامه مشخص نيست تا زماني كه در دادگاه تعيين تكليف شود.

وي در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران درباره اينكه آيا اختلافات مديرمسئول روزنامه ايران با مديرعامل خبرگزاري ايرنا و وزير ارشاد بهانه‌اي براي دامن زدن به اين قضيه و توقيف روزنامه نبوده است؟ گفت: توقيف ربطي به اين اختلافات ندارد و به دليل چاپ كاريكاتور توهين‌اميز به آذري زبانان بوده است.


اقدامات قانوني در حال انجام است؛ مردم هوشيار باشند

پس از ارجاع اين پرونده به دادسرا دري نجف‌آبادي دادستان كل كشور نيز طي سخناني اعلام كرد: متاسفانه غفلت و سهل‌انگاري برخي برادران و بهانه‌جويي برخي ديگر، آثار و عواقب نامطلوب براي وحدت و انسجام ملي و اخوت و الفت اقوام شريف و غيور ايراني و به‌ويژه مردم شريف و بزرگوار و غيرتمند آذربايجان كه همواره از اركان اصلي ملت ما و مرزبانان و افتخارآفرينان كشور عزيزمان بوده‌اند، و در حوزه‌ها و مراكز سياسي و فرهنگي و اقتصادي و نظامي منشأ افتخار و سربلندي هستند، و رهبر بزرگوار انقلاب كه مايه‌ي افتخار ملت و ميهن عزيز ما مي‌باشند، به آن سرزمين تعلق دارند. واضح است كه دست‌هاي پليد بيگانگان در شرايط فعلي براي دامن زدن به مسائل قومي، نژادي و مذهبي و ايجاد تفرقه تلاش مي‌كنند و البته ملت ما بيدارند و از آمريكا بيزارند. اميد است با هشياري مردم شريف، ملت بزرگ ما روز به روز به سمت عزت و بقا و اقتدار پيش رود و دشمنان و بدخواهان بيشتر رسوا شوند.


قانون؛ حرف اول و آخر

در پي عذرخواهي روزنامه ايران و انجام اقدامات قانوني از سوي مسوولان به نظر مي‌رسد پي‌گيري اين ماجرا از سوي هموطنان آذري ، دانشجويان و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در بستر قانوني آن موجب مي‌شود تا فرصت‌طلباني كه در روزهاي اخير قصد سوءاستفاده از جو موجود را داشته‌اند در تحقق اهدافشان ناكام بمانند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'روزنامه ايران توقيف موقت شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016