یکشنبه 31 اردیبهشت 1385

جمهوری اسلامی ده‌ها هزار سرباز و مامور امنیتی برای سرکوب "اشرار" به کارزار جنوب شرقی ایران وارد کرد، راديو فردا

مقامات نظامی جمهوری اسلامی گفتند برای سرکوبی کسانی که «اشرار» توصیف کردند، 22 هزار نیروی نظامی و انتظامی به شرق کشور گسیل داشته‌اند که ده‌هزار تن از آنان در سومین روز عملیات شرکت داشتند. استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان صحنه تاخت و تاز دستجات مسلحی شده است که خود را سنی معرفی می‌کنند و در یک حمله در جاده زاهدان 22 مامور حکومتی و در حمله دیگری در جاده بم – کرمان 12 سرنشین غیرنظامی اتوموبیلها را به قتل رساندند. سردار قاسم رضائی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت اشرار هنگام فرار، کشته‌ها و زخمی‌های خود را با خود می‌برند. مقامات، دولتهای آمریکا و بریتانیا را مسئول ناآرامی‌ها در شرق ایران قلمداد کردند. حمیدرضا پشنگ، نماینده خاش در مجلس گفت شرق کشور با زور و گلوله امن نمی‌شود بلکه باید توسعه و اعتماد در منطقه ایجاد کرد.
بهمن باستانی (rm) صدا | (wma) صدا [ 2:40 mins ]


بهمن باستانی (رادیو فردا): تنها در سومین روز عملیات گسترده هوائی و زمینی که از پنجشنبه شب گذشته در بخش‌هائی از مناطق شرق کشور صورت گرفت، ده‌هزار نیروی نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی شرکت داشتند. چندی پیش حکومت ایران اعلام کرده بود که 22 هزار نیرو برای سرکوبی کسانی که «اشرار» می‌خواند به مناطق شرقی کشور اعزام کرده است. مسئولان نظامی و انتظامی حکومت از کشته شدن شماری از کسانی که «اشرار» می‌خوانند در جریان این عملیات سخن گفته‌اند.
سردار قاسم رضائی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی در قرارگاه محمد رسول‌الله، روز شنبه به خبرگزاری‌های داخلی گفت از هویت و شمار قربانیان اشرار در این عملیات اطلاع دقیقی نداریم زیرا اشرار هنگام فرار کشته‌ها و زخمی‌های خود را با خود می‌برند.

این عملیات در پی کمین‌گذاری و حمله به کاروان‌هائی از مسئولان امنیتی و حکومتی در منطقه سیستان و بلوچستان و در محور جاده بم کرمان صورت گرفت.

در اواخر اسفند سال گذشته گروهی با نام جندالله با حمله کاروانی از مسئولان و ماموران حکومت 22 تن را کشت و شماری را به گروگان گرفت. همچنین در 22 اردیبهشت ماه، حمله گروهی که خود را فدائیان اسلامی معرفی کرد به خودروهای عبوری در محور جاده بم – کرمان، 12 کشته برجای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مهدی احمدی، سخنگو.ی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی روز شنبه از کشف اسنادی دال بر دخالت بیگانگان در کشور سخن گفت واظهار داشت ما اسناد مهمی را در ارتباط با دخالت کشورهای خارجی مانند آمریکا و بریتانیا در حوادث اخیر در شرق کشور به دست آورده‌ایم. همین اتهام را عبدالمحمد رئوفی‌نژاد، استاندار کرمان ایراد کرد و گفت درپشت پرده صهیونیست‌ها و آمریکائی‌ها، حوادث اخیر در شرق کشور را طرح‌ریزی کردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در تکذیب این اتهامات، یک دیپلمات بریتانیائی در تهران دیروز به خبرگزاری رویتر گفت بریتانیا دخالتی در افزایش بی قانونی در شرق ایران نداشته است.

شدت عملیات دو روز گذشته نیروهای حکومت در شرق کشور و بازتاب آن در محافل سیاسی و حتی حکومتی ایران چندان است که نماینده خاش در مجلس شورای اسلامی زبان به اعتراض گشود. حمیدرضا پشنگ، نماینده خاش در مجلس، روز شنبه به خبرگزاری ایرنا در تهران گفت شرق کشور با زور و گلوله امن نمی‌شود بلکه باید توسعه و اعتمادسازی در منطقه ایجاد کرد.

Copyright: gooya.com 2016