چهارشنبه 27 اردیبهشت 1385

نهضت آزادي ايران خواستار اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان شد، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

نهضت آزادي ايران با صدور بيانيه‌‏اي در مورد مجلس خبرگان رهبري و حقوق اساسي ملت، خواستار اصلاح قانون اين مجلس و انجام كارهاي ضروري در اين مورد به منظور ايجاد زمينه مشاركت گسترده مردم در چهارمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري شد.

به گزارش "ايلنا"، در اين بيانيه با اشاره به اينكه بنا بر اعلام وزارت كشور انتخابات چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري در آبان ماه سال جاري برگزار خواهد شد، آمده است: درباره انتخابات مذكور اين نگراني از سوي برخي از گروه‌‏ها ابراز شده است كه در صورت ادامه سياست‌‏هاي گذشته شوراي نگهبان و پيامدهاي گريزناپذير آن، مردم استقبال نخواهند كرد و در نتيجه تعداد شركت‌‏كنندگان به طور قابل ملاحظه‌‏اي نسبت به انتخابات گذشته باز هم كاهش خواهد ياف،ت همان گونه كه در انتخابات دومين و سومين دوره مجلس خبرگان نيز ميزان شركت‌‏كنندگان پايين بود و بدتر از همه در برخي از حوزه‌‏هاي انتخابيه تنها يك نامزد تصويب شده بود كه با آراي ناچيز به مجلس راه يافت. منتقدان مي‌‏گويند كه اين امر به اعتبار مجلس خبرگان رهبري آسيب شديدي خواهد زد.
در ادامه اين بيانيه با يادآوري اينكه آيت‌‏الله اميني در پاسخ به سوال دانشجويان درباره كاهش تعداد شركت‌‏كنندگان در انتخابات دومين دوره مجلس خبرگان رهبري در مقايسه با اولين دوره و احتمال كاهش بيشتر در انتخابات سومين دوره استدلال بسيار عجيب و غريبي كرده است: «علت اينكه مردم در انتخابات رياست‌‏جمهوري و مجلس حضور و نقش بيشتر دارند، آن است كه مي‌‏خواهند نان و آبشان زياد شود، رييس‌‏جمهور يا نمايندگان مجلس براي مردم كارهايي انجام مي‌‏دهند اما كارهايي كه خبرگان انجام مي‌‏دهند، به دردشان نمي‌‏خورد و براي آنها نان و آب نمي‌‏شود.»، خاطرنشان شده است: واضح است كه اين استدلال را نمي‌‏توان خيلي جدي گرفت. مردم عموما سياسي شده‌‏اند و تحولات سياسي را با دقت پيگيري مي‌‏كنند اما چون امنيت فعاليت‌‏هاي سياسي سازمان‌‏يافته در قالب احزاب قانوني هنوز تامين نشده و فعاليت‌‏هاي سياسي معترضان حاكميت با خطراتي روبرو است، مردم در صورت عدم تغيير بنيادي سياست‌‏هاي ناموفق گذشته، با عدم مشاركت در انتخابات موضع‌‏گيري خواهند كرد و به احتمال قوي از شركت موثر در انتخابات آينده مجلس خبرگان خودداري خواهند ورزيد. اين امر به درستي نگراني برخي از گروه‌‏ها را نسبت به اعتبار مجلس آينده خبرگان رهبري توجيه مي‌‏كند.
در ادامه اين بيانيه با اشاره به اينكه مساله ديگر اين است كه نهاد ويژه‌‏اي با استفاده از امكانات گسترده توانسته است در انتخابات دوره دوم شوراها، دوره هفتم مجلس و دوره نهم رياست‌‏جمهوري با آرايي يكپارچه به اهداف سياسيش دست يابد، آمده است: همين جريان از هم اكنون و با صراحت فتح خاكريز بعدي يعني انتخابات مجلس خبرگان رهبري را تحت عنوان جوان‌‏گرايي مطرح مي‌‏كند. از آنجا كه مجلس خبرگان رهبري يك نهاد قانونگذاري نيست، چه نيازي به جوان‌‏گرايي در آن وجود دارد؟ ايفاي انجام وظيفه نظارت بر رهبري به وسيله كساني كه ارشديت و سابقه علمي و اجتماعي شناخته شده‌‏اي دارند، به مراتب مفيدتر و عملي‌‏تر است تا به وسيله اعضاي جوان و كم‌‏تجربه. روشن نيست كه هدف اين جريان از طرح موضوع جوان‌‏گرايي چيست و چه مسايل يا مشكلاتي را مي‌‏خواهد از اين طريق حل كند؟
در ادامه اين بيانيه آمده است: نكته ديگري كه در انتخابات چهارمين مجلس خبرگان رهبري بايد مورد توجه قرار گيرد، اين است كه تاكنون گزارشي از عملكردهاي هشت ساله اين مجلس در دوره سوم به ملت داده نشده است. مشروح مذاكرات مجلس مذكور منتشر نشده است و مردم از مواضع و عملكرد كساني كه در هشت سال گذشته عضو اين مجلس بوده‌‏اند، بي‌‏خبرند و در چنين وضعي چگونه مي‌‏توان انتظار داشت كه مردم از انتخابات دوره آينده اين مجلس استقبال كنند و فعالانه در آن مشاركت نمايند؟
نهضت آزادي ايران در ادامه بيان كرده است كه التزام به قانون اساسي به اين معنا نيست كه شهروندان حق تلاش براي اصلاح قانون اساسي را از راه‌‏هاي قانوني ندارند و قانون اساسي وحي منزل نيست كه نتوان آن را تغيير داد.
به عقيده نهضت آزادي ايران، مجلس فعلي خبرگان رهبري بايد گزارش كامل فعاليت‌‏هايي را كه در راستاي ايفاي وظايف قانوني‌‏اش انجام داده است، به همراه مشروح مذاكرات مجلس براي اطلاع عموم منتشر سازد تا مردم بتوانند درمورد عملكرد هر يك از نمايندگان اين مجلس قضاوت واقع‌‏بينانه‌‏اي به دست آورند و در انتخابات امسال با علم و بصيرت به نامزدهاي مورد نظرشان راي دهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در ادامه اين بيانيه آمده است: قانون انتخابات مجلس خبرگان بايد به گونه‌‏اي اصلاح شود كه اولا انتخاب‌‏شدگان منحصر به مجتهدان حوزه‌‏هاي علميه و معلمان نباشند بلكه استادان دانشگاه، متفكران و كارشناسان غيرحوزه‌‏اي را از جامعه‌‏شناسان، عالمان علوم سياسي و اقتصاددانان نيز بتوانند به عنوان نامزد نمايندگي مجلس خبرگان در انتخابات شركت كنند تا امكان تشخيص تمامي شرايط احراز رهبري در نامزدهاي اين مقام و نظارت بر وظايف گسترده رهبري به وجود آيد، ثانيا براي شكستن دور باطل فعلي در قانون تشخيص صلاحيت نامزدها بر طبق ضوابط معين به نهاد يا نهادهايي غير از فقهاي شوراي نگهبان واگذار شود، ثالثا نظارت استصوابي شوراي نگهبان به ترتيبي كه در چند دوره انتخابات گذشته اعمال شده است، لغو گردد و رابعا اعضاي مجلس خبرگان رهبري هيچ سمتي را از سوي مقام رهبري نپذيرند تا بتوانند وظيفه نظارتيشان را مستقل از رهبري انجام دهند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نهضت آزادي ايران خواستار اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان شد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016