دوشنبه 25 اردیبهشت 1385

برژينسكي: آمريكا بايد با ايران وارد مذاكره شود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي


زبيگنيف برژينسكي مذاكرات مستقيم درباره مساله هسته‌يي ميان آمريكا و ايران را خواستار شد و مذاكرات كنوني را بيهوده خواند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، زبيگنيف برژينسكي، مشاور امنيت ملي اسبق كاخ سفيد در گفتگو با سي.ان.ان اظهار داشت: ما با ايران مذاكره نمي‌كنيم، اما مذاكره مي‌كنيم. با چه كسي مذاكره مي‌كنيم؟ ما با مذاكره كنندگان ايراني مذاكره مي‌كنيم و اين موقعيتي بيهوده است.

برژينسكي گفت: در مورد كره شمالي آمريكا يكي از شش كشور مذاكره كننده‌ با پيونگ يانگ است و بحثي كه دولت مطرح مي‌سازد اين است كه نمي‌توانيم با ايران مذاكره كنيم؛ چرا كه اين كار به آنها مشروعيت مي‌بخشد بنابراين ما به كره شمالي مشروعيت مي‌بخشيم، پس معامله بزرگ چيست؟

وي افزود: واقعيت اين است كه تفاوت‌هايي جدي ميان آمريكا و ايران، درگيري‌هايي بر سر مسايل امنيتي، مشكلات مالي و ادعاهاي متقابل وجود دارد. لازم است ما با يكديگر براي ايجاد معيارهاي امنيتي گفتگو و تعامل كنيم.

اين نظريه پرداز آمريكايي گفت: واقعيت اين است كه بر اساس بيشتر تحليل‌هاي اطلاعاتي، كمترين زماني كه در آن ايران به داشتن سلاح هسته‌يي نزديك مي‌شود تقريبا 5 سال و به احتمال بيشتر 10 سال است و حتي برخي از 15 سال حرف مي‌زنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ادامه داد: بنابراين اكنون زمان آن است كه يك روند مذاكراتي ترتيب دهيم كه چند جانبه يا دو جانبه باشد، در آن شركت كنيم و آنگاه به برخي مسايل كه نگران‌مان مي‌كند پاسخ دهيم.

برژينسكي گفت: اگر آمريكا قادر باشد نگراني‌هاي ايران در خصوص طيفي از مسايل را پاسخ دهد،‌ ممكن است ما قادر باشيم ترتيباتي را فراهم كنيم كه بر اساس آن آنها مجاز به پردازش اما به روشي باشند كه به همه ما اطمينان داده شود سلاح هسته‌يي توليد نمي‌كنند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'برژينسكي: آمريكا بايد با ايران وارد مذاكره شود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016