پنجشنبه 24 فروردین 1385

به ابتکار شیرین عبادی، زنان برجسته برنده نوبل، فراخوان صلح می دهند، لیندا دویچ، لوس آنجلس تایمز، برگردان المیرا مرادی

شيرين عبادی
این زنان در بیانیه ای نوشته اند: "نه هیچگونه حمله نظامی. نه جنگی دیگر. ما درخواست جهانی بدور از خشونت را داریم، جهانی که امنیت انسان ها، پایه و اساس امنیت جامعه جهانی ماست."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

لیندا دویچ
خبرنگار آسوشیتدپرس
لوس آنجلس تایمز
برگردان المیرا مرادی
Elmira2211@yahoo.ca


لوس آنجلس - شیرین عبادی در برگشت به گذشته، زمانی را به خاطر می آورد که یکی از 100 زن «قاضی» در ایران بود. حکم قضاوت او لغو می شود، و آن زمانی بود که انقلاب اسلامی همه چیز را عوض کرد.

شیرین عبادی در گفتگویی که دیروز با او انجام گرفت، به این موضوع اشاره می کند که: "بعد از انقلاب ، به ما اطلاع داده شد که زنان دیگر نمی توانند « قضاوت» کنند. به این ترتیب زنان قاضی به پست های اداری و اجرائی تنزل مقام پیدا کردند. خود من به پست "کارمند دادگاه" تنزل مقام پیدا کردم، همان دادگاهی که قاضی آن بودم. البته من نمی توانستم تحمل آن اوضاع را بکنم، و خود را بطور زودرس بازنشسته کردم."

اما «بازنشستگی» شیوه شیرین عبادی نبود.

پس از آن عبادی تبدیل شد به یک «فعال حقوق بشر» و بدین ترتیب بود که جایزه «صلح نوبل » سال 2003 را نصیب خود نمود.
عبادی هم اکنون هدف جدیدی دارد: او مبارزه ایی دیگر ترتیب داده است: تیمی مرکب از زنان برجسته و صاحب جایزه نوبل (صلح) را در جهت «حمایت از راه حل های صلح آمیز در بحران میان آمریکا و ایران» سازماندهی نموده است.

جودی ویلیامز، یک زن آمریکایی و برنده جایزه صلح نوبل سال 1997 که جایزه اش را در جهت « غیرقانونی کردن عملیات مین گذاری زمینی» بدست آورد، در این راه به شیرین عبادی پیوسته است و در صف اول و مقدم این مبارزه در کنار او قرار گرفته است . ویلیامز در این مورد می گوید:" شیرین و من احساس می کنیم که مسئولیت خاصی داریم تا دنیا را در جریان قرار دهیم که مردم ایران و ایالات متحده آمریکا هیچگونه راه حل خشونت آمیز برای حل این بحران را حمایت و پشتیبانی نمی کنند."

از دیگر زنان برجسته و مبتکر صاحب « نوبل صلح» ، « بتی ویلیامز» از ایرلند، « ریگوبرتا منچوتام» از گواتمالا و « وانگاری ماتهایی» از کنیا می باشند که شامل این کمپین می شوند.

این زنان در بیانیه ای نوشته اند:" نه هیچگونه حمله نظامی. نه جنگی دیگر. ما درخواست جهانی بدور از خشونت را داریم، جهانی که امنیت انسان ها، پایه و اساس امنیت جامعه جهانی ماست."

عبادی و ویلیامز معتقدند که می توانند در این زمینه موثر باشند.
سیزده سال پس از گذشت زمانی که شیرین عبادی اقدام به دفاع از حقوق زنان در ایران نمود، حکومت موضع خود را در مورد ممنوعیت قضاوت زنان عوض کرد و به این نتیجه رسید که اسلام ممنوعیتی برای قاضی شدن زنان در نظر نگرفته است.

شیرین عبادی می گوید:" در نتیجه هم اکنون ما دارای تعداد کمی قضات زن هستیم. زمانی که زنان متحد می شوند، شما نتیجه را ملاحظه می کنید. این فلسفه کار ماست."

این زنان، هم اینک بر روی جزئیات پیشبرد مبارزه خود کار می کنند. بنا به گفته ویلیامز این زنان خواهان آنند که با بهره گرفتن از شخصیت و پرستیژ برندگان جوایز صلح نوبل، این پیام جدید و مهم در زمینه صلح را به گوش جهانیان برسانند.

ویلیامز در ادامه می افزاید:" اگر در جهان برابری و عدالت اجتماعی نباشد، صلحی هم وجود نخواهد داشت."

دوازدهم آوریل 2006


http://www.latimes.com/news/nationworld/nation/wire/sns-ap-women-of-peace,1,2401151.story?coll=sns-ap-nation-headlines

Copyright: gooya.com 2016