چهارشنبه 23 فروردین 1385

سفر البرادعى به تهران و ترديد در ثمربخشى اين سفر، صداي آلمان

مدير كل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى امروز ـ ۱۲ آوريل ـ راهى ايران مى‌شود. وى فردا در خصوص مناقشه‌ی اتمی ايران با غرب با رهبران جمهوری اسلامی گفتگو خواهد كرد. اعلام دستيابی ايران به فن‌آوری توليد سوخت هسته‌ای، ثمربخشی سفر اورا با ترديد مواجه ساخته است. البرادعی بايد بزودی گزارش خود پيرامون پرونده‌ی هسته‌آی ايران را آماده كرده و در اختيار شوراى امنيت سازمان ملل متحد و همزمان شورای‌ حكام آژانش بين‌المللی ‌انرژی اتمی قرار دهد.

شب گذشته محمود احمدى‌نژاد رييس جمهورى ايران اعلام كرد كه ايران به چرخه كامل توليد سوخت هسته‌اى دست يافته است و از اين پس در زمره كشورهاى هسته‌اى جهان بشمار مى‌آيد. اظهارات رييس جمهورى ايران درست در زمانى صورت مى‌گيرد كه محمد البرادعى مدير كل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى راهى ايران مى‌شود و اميد دارد كه سفرش بحران هسته‌اى ايران را از بن‌بست برهاند.

سه سال است كه پرونده هسته‌اى ايران در دستور كار محمد البرادعى قرار دارد. در كشاكش فشار جامعه‌ى بين‌الملل براى متوقف ساختن برنامه هسته‌اى ايران از سويى و امتناع ايران از قبول درخواست‌هاى غرب از سويى ديگر البرادعى هنوز نيز به حل و فصل بحران از طريق سياسى اميد دارد. حتى در آستانه‌ى تصميم شوراى امنيت سازمان ملل متحد در مورد جاه‌طلبى‌هاى جمهورى اسلامى كه ممكن است به مجازات ايران بيانجامد، مدير كل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى اميدش را از دست نداده و همچنان براى رفع صلح‌آميز اين معضل تلاش مى‌ورزد. اين است كه بردبارى و سنجيدگى را از صفات برجسته‌ى وى مى‌دانند، شايد اگر غير از اين بود، او اكنون در صدر آژانس جاى نداشت.

البرادعى، همگان از جمله آمريكا، روسيه، چين و ايران را به اميدوارى و خويشتنداری فرا مى‌خواند و مذاكره را تنها راه رفع اين اختلاف جدى مى‌داند. وى مى‌گويد: من هنوز هم اميدوارم. دير يا زود براى همه مسجل خواهد شد كه به غير از بازگشتن به ميز مذاكره راه ديگرى وجود ندارد.

زمانيكه بحران اتمى ايران شدت يافت و به بن‌بست انجاميد، البرادعى در وين گفت: پرونده هسته‌اى ايران به شوراى امنيت سازمان ملل متحد در نيويورك تحويل داده خواهد شد.

بيهوده نيست كه مهم‌ترين هدف سفر وى به ايران نيز نجات اين پرونده از بن‌بست است. او بايد انتظارات جامعه‌ى جهانى از ايران را بازگويد و جمهورى اسلامى را به حركت در جهت حل اختلافات متقاعد سازد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تا روز ۲۸ آوريل زمان زيادى باقى نمانده و گزارش محمد البرادعى بايد تا آن زمان تسليم شوراى امنيت شده باشد، گزارشى كه در آن در مورد نظامى و يا صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اى ايران ابراز نظر خواهد شد. با وجود اين در حال حاضر كسى باور ندارد كه سفر البرادعى با خود نتايج جديدى به بار خواهد آورد.

درست در همين گير و دار محمود احمدى‌نژاد راه معكوس مى‌پيمايد و حدود ۲۴ ساعت قبل از سفر البرادعى در نطقى تلويزيونى اعلام مى‌كند كه هيچ كسى نمى‌تواند ايران را مجبور به توقف برنامه‌ى هسته‌ايش سازد و: ايران توانسته اورانيوم را در جهت اهداف صلح‌جويانه‌اش غنى سازد و به يكى از كشورهاى هسته‌اى جهان بدل شود.

اگر چه اظهارات رييس جمهورى ايران سنگى آشكار در راه حل اختلافات افكند، البرادعى ترجيح داد تا در وين در اين خصوص سكوت اختيار كند و اظهار نظر را آنچنان كه در منش اوست به پس از ديدارش با رهبران ايران موكول سازد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سفر البرادعى به تهران و ترديد در ثمربخشى اين سفر، صداي آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016