جمعه 9 دی 1384

گزارش كامل مراسم شعر و دعا براي گنجي در منزل وي، ادوار نيوز

ادوار نيوز : شامگاه پنجشنبه مراسمي با حضور جمع كثيري از دانشجويان و فعالين سياسي در منزل اكبر گنجي روزنامه نگار در بند برگزار شد ‏‏، به گزارش خبرنگار ادوار نيوز حضور جمعيت به قدري بود كه بيش از نيمي از آنها امكان ورود به ساختمان منزل گنجي را پيدا نكرده و در خيابان مراسم را پي گيري كردند . در اين مراسم كه توسط دفتر تحكيم وحدت برگزار مي شد ‏ بسياري از فعالان سياسي و اساتيد دانشگاه از جمله : دكتر ملكيان ، سعيد حجاريان ‏، ‏‌دكتر ملكي ، دكتر ابراهيم يزدي ،‌ بسته نگار ، دكتر كديور ‏، مهندس موسوي خوئيني ، دكتر زيدآبادي ، تقي رحماني ، نرگس محمدي ، عيسي سحر خيز ‏، خانم داوودي مهاجر ، رضا دلبري ، سعيد حبيبي و ... حضور داشتند .
در ابتداي اين مراسم چند تن از دانشجويان با سرودن اشعاري مقاومت و استواري اكبر گنجي را ستودند . همچنين تصنيف مرغ سحر توسط يكي ديگر از دانشجويان اجرا شد كه جمعيت حاضر در اين مراسم به همنوايي آن پرداختند .
در بخشي از مراسم دكتر احمد زيدآبادي با ذكر خاطراتي از دوران زندان كه با گنجي برخورد داشته و يا با او زندگي كرده بود ‏‌گفت : بسيار جاي تعجب است كه نيروهاي سياسي ما حتي در مورد مساله جان و حقوق اوليه يك زنداني سياسي هم نمي توانند روي يك محور توافق كنند و او را از زندان خارج سازند . وي افزود : به هر حال بايد به دور از فضاي احساسي تمام سعي خودمان را متوجه اين كنيم كه از راههاي عملي بتوانيم آقاي گنجي را از اين وضعيت خارج كنيم .
فريد مدرسي عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت نيز در سخنان كوتاهي از برگزاري چنين مراسمي در منزل گنجي توسط دفتر تحكيم ابراز خشنودي كرد ‏، وي در بخش ديگري از سخنانش گفت : جاي كساني كه در زمان انتخابات خود را مدافع دموكراسي و حقوق بشر و حقوق محذوفين جامعه اعلام مي كردند در اين مراسم خالي است و ما نسبت به عملكرد اين افراد انتقاد جدي داريم . مدرسي اضافه كرد : چگونه است كه اين رسانه هاي اين جريان ها حتي از انعكاس چند خط اخبار در مورد آقاي گنجي ابا دارند و از آن هم دريغ مي كنند .

مهندس موسوي خوئيني دبير كل سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي (ادوار تحكيم وحدت) نيز سخنران ديگر اين مراسم بود . موسوي خوئيني در ابتداي سخنانش ضمن تقدير از دفتر تحكيم وحدت كه با وجود فشارهاي گسترده در هفته هاي اخير نسبت به برگزاري چنين مراسمي اقدام كرده اند ابراز اميدواري كرد هرچه سريعتر شاهد آزادي آقاي گنجي باشيم .
موسوي خوئيني گفت : عده اي گمان مي كنند كه دفاع از حقوق اوليه و جان يك انسان لزوما دفاع از عقايد شخصي آن فرد هم محسوب مي شود ،‌ البته ما با بسياري از عقايد آقاي گنجي هم عقيده هستيم و حضور دكتر كديور كه در سخنراني شب قدر در حسينيه ارشاد هم اين موضوع را بيان كردند تكيه بر همين اصل است كه از حقوق انساني يك انسان فارغ از عقايد او بايد دفاع كرد .
مهندس موسوي خوئيني در بخش ديگري از سخنانش گفت : وضعيت آقاي گنجي در ميان زندانيان سياسي كشور به گونه اي متفاوت از سايرين شده است ‏‌و متاسفانه به نظر مي رسد اين وضعيت دشوار حاصل يك كينه ‏،‌عداوت و لجبازي شخصي است كه خصوصا از زمان نامه هاي اخير آقاي گنجي شدت بيشتري گرفته است و من به مقامات عالي كشوري مي گويم كه اين وضعيت در شان مقام اول يك مملكت نيست . وي افزود : زماني هم كه با چند تن از نمايندگان دور مجلس ششم پي گير ملاقات با زندانيان سياسي بوديم همواره در مورد آقاي گنجي حساسيت خاصي بود و سعي مي كردند ما را از ملاقات با ايشان منع كنند .
موسوي خوئيني در بخش پاياني سخنان خود به موضوع بازداشت هاي اخير جمعي از فعالان جنبش كارگري اشاره كرد وي با هشدار نسبت به وضعيت منصور اصانلو گفت : متاسفانه تا اين لحظه هنوز آقاي منصور اصانلو در زندان اوين به سر مي برد و طبق آخرين اخباري كه بنده دريافت كرده ام پروژه اي در حال پي گيري است كه تا آقاي اصانلو را مجبور به اعترافات تلويزيوني و سناريوي خريد سلاح و ارتباط با خارج از كشور نمايند .

دكتر محسن كديور نيز ديگر سخنران اين مراسم بود ، كديور گفت : شخصا درباره گنجي زياد صحبت كرده ام و وظيفه هر فردي مي دانم كه از حقوق و جان او دفاع كند . وي گفت : اكبر گنجي بيشترين فشار خارجي را براي جمهوري اسلامي ايجاد كرده است و جاي تعجب است كه اين حكومت كه در مورد بسياري از مسائل در برابر خارجي ها كوتاه مي آيد چرا در اين مورد اين گونه عمل نمي كند ، كديور گفت :‌پاسخ من به اين سوال اين است كه ما حكومتي داريم كه از كمترين عقلانيت سياسي بي بهره است و به مسائل شخصي و كينه هاي شخصي بيشتر توجه مي كند تا به منافع ملي و مسائل كلان كشوري و اين عدم وجود عقلانيت است كه باعث مي شود اين آقايان توان اداره يك شهر كوچك را هم نداشته باشند ‏،‌ فضاي پروازي كشور اينقدر پر خطر باشد و حتي وقتي هواپيمايي سقوط مي كند توان ارزيابي و مشخص كردن خاطي را ندارند .
كديور در بخش ديگري از سخنانش گفت : وجود يك وكيل و يك روزنامه نگار در زندان بارزترين دليل ما براي عدم وجود آزادي بيان در اين كشور و نقض قانون اساسي كشور و اعلاميه جهاني حقوق بشر و سندهاي ديني در اين مورد است كه اين انقلاب براي حقوق موجود در آنها و آزادي بود .
كديور گفت : در شرايط موجود ما نمي خواهيم گنجي را آزاد كنيد زيرا شما پس از طي چند ماه باقيمانده از دوران محكوميت او پرونده هاي جديدي براي او ايجاد خواهيد كرد ‏‌،‌ مهم اين است كه لااقل شرايط حداقلي داخل زندان را براي او مانند سايرين فراهم كنيد .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

كديور همچنين با تقدير از تلاش هاي همسر گنجي گفت :‌نامه هاي خانم شفيعي نشان داد كه زنان ما پا به پاي مردان در جامعه و در راه احقاق حقوقشان فعاليت مي كنند .
كديور در بخش پاياني سخنانش نسبت به روزنامه هايي كه بيانات زندانبانان را منتشر مي كنند اما اخبار زنداني را منتشر نمي كنند انتقاد كرد و گفت : اميدواريم روزي شاهد حضور پيروزمندانه گنجي در ميان خانواده و دوستانش باشيم .
در پايان اين مراسم خانم معصومه شفيعي با تشكر از حضور جمعيت حاضر گفت :‌در اين فضاي ياس آلود حضور شما در اين مراسم ما را دلگرم مي كند و من از همه شما تشكر مي كنم .
خانم شفيعي در مورد وضعيت آقاي گنجي گفت : بيش از 120 روز است كه آقاي گنجي در بند 2 الف زندان اوين يعني همان جايي كه آقايان عبدي ، رحماني ، عليجاني و صابر در آن بوده اند در انفرادي به سر مي برند . وي گفت : در اين بند ملاقات ها كاملا قطع و قرنطينه خبري دو طرفه وجود دارد ‏‌، يعني نه خبري از بيرون به زنداني مي رسد و نه خبري از زنداني به بيرون مي رسد . وي گفت :‌آقاي گنجي دچار محدوديت غذايي و دارويي است و من به طور جدي نگران جان ايشان هستم . زماني كه در اثر شكنجه كتف ايشان در رفته بود آقاي سليماني مسئول امور زندانها گفته بود حال آقاي گنجي بسيار مناسب است اما وقتي الان مي گويند وضعيت او نسبتا خوب است نشان از وضعيت خطرناك آقاي گنجي دارد . و به همين دليل است كه بيش از 40 روز است اجازه ملاقات به ما نمي دهند . معصومه شفيعي در پايان گفت : آقايان به اسرائيل و آمريكا نقد مي كنند كه نقض حقوق بشر مي كنند اما زندان بدنام اوين نمونه كامل نقض حقوق بشر در اين مملكت است . همسر گنجي در پايان سخنانش گفت : آقاي گنجي بر سر مواضع خود ايستاده است و راه خود را انتخاب كرده است و هرگز زير بار اعترافات نخواهد رفت و من نيز از خدا مي خواهم كه به من و فرزندانم تواني بدهد تا دوري او را تحمل كنيم .
گفتني است پيش ار سخنان خانم شفيعي مناجات اميرالمومنين (ع) در جمع قرائت شد . همچنين در پايان مراسم دانشجويان سرود يار دبستاني را سر دادند .

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش كامل مراسم شعر و دعا براي گنجي در منزل وي، ادوار نيوز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016