جمعه 25 آذر 1384

آیا مصباح پای رهبر را می بوسد؟ ع. مسیح

مصباح یزدی که بیشتر در مناظره با رهبران چپ در اوایل انقلاب ( 1359) معروف گردید یکی از بنیانگذاران موسسه در راه حق است . فعالیت این مؤسسه در سال 1353 هـ.ش آغاز شد و بیشتر در صدد جلوگیری از نفوذ کمونیست در اندیشه جوانان مسلمان بود. برای این گروه نه مبارزه با رژیم شاه اصل بود و نه اصولا افراد انقلابی ای در این موسسه به فعالیت مشغول بودند. بعدها البته به فراخور، این طیف هر چه بیشتر در ارکان نظام جمهوری اسلامی نفوذ کردند. این نفوذ آرام آرام و با حرکتهای خزنده در حوزه های علمیه صورت گرفت. نمونه عینی آن در مدرسه حقانی بود که با پیروزی گروه مصباح بر بهشتی مقدرات این مدرسه که به دنبال فهم علوم جدید در کنار سایر دروس حوزه بود تبدیل یافت و تاکنون تمامی وزیران اطلاعات از این مدرسه برخاسته اند.
وقتی که جناح چپ روحانیون از مصادر قدرت بر کنار شده یا خود کنار رفتند. میراث انقلاب نیز آرام آرام توسط روحانیونی که نه در انقلاب نقش داشتند و نه قائل به مبارزه با رژیم شاه بودند مصادره شد. آیت الله خمینی هر چند در پرده از این گروه واهمه داشت و درصدد دور نمودن آنها از قدرت بود در حضور از احترام به آنها خودداری نمیکرد. نشانه ای از این، در ممنوع شدن ارسال روزنامه رسالت به جبهه های نبرد علیه رژیم بعثی عراق، نمود یافت. این روزنامه در سال 1364 توسط محافظه کاران به رهبری آیت الله آذری قمی منتشر میشد بعدها با فاصله گرفتن و کنار رفتن آذری قمی از این روزنامه سهم خواهی این گروه نشانه های دیگری یافت که با مرگ آیت الله خمینی و جانشینی سید علی خامنه ای رنگ دیگری گرفت. رهبر جدید که برکشیده هاشمی رفسنجانی بود به سرعت توان تخمین آینده و ماندگاریش را در نزدیکی هر چه بیشتر به این گروه غیر انقلابی دانست و بدینگونه بود که مصباح که تا قبل از این در پرده بود و میترسید فعالیتهایش را آشکار نماید از پرده بیرون آمد. نخست نماینده مجلس خبرگان از استان خوزستان گردید و سپس مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى را در سال 1374هـ.ش تأسيس نمود. اين مؤسسه طبق اساس‌نامه مصوب شوراى عالى انقلاب فرهنگى يك نهاد حوزوى است كه زيرنظر رهبر اداره میشود.
حمایت خامنه ای از مصباح بعنوان تئوریسین مقابله با دولت خاتمی در سال 76 با سخنرانیهای پیش از خطبه وی در تبیین اسلام ناب محمدی صورت گرفت. مطالب یاد شده در این تریبون آشنای دوستانی است که تحولات ایران را دنبال میکردند. یک قلم از این تاثیرات بر جوانان ساده دلی بود که پرونده آنان به دلیل قتل چندین نفر در کرمان هنوز مفتوحه است. آنان خود را در به قتل رساندن دیگران نه تنها گناهکار نمیدانند بلکه صراحتا اعلام نموده اند که اگر بار دیگر نیز به اجتماع برگردند باز به همین عمل مبادرت خواهند نمود . آنها به شاگردی خود در محضر مصباح افتخار میکنند و این اندیشه را برگرفته از آموزه های او میدانند.
هر چه سرعت اصلاحات فزونی گرفت بر شعارها و توان گروه جدید افزوده شد. اما این مصباح بود که در نهایت توانست با برنامه ریزیهای گروههای مطالعاتی اش و به استخدام درآوردن قدرت سپاه نتیجه انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری را رقم بزند. این نتیجه تنها یک راه برای ترسیم آینده بوده آست. در محآفل خصوصی نزدیک به بیت رهبرمعروف آست که مصبآح یزدی در ملاقآتهای خصوصی با رهبر بر زمین می افتد و پای او را میبوسد! او در صدد است که با جناح بندی جدید، نتیجه انتخابات خبرگان را در سال آینده از آن خود نمیاد .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آیا میتوان باور نمود که مصباح بر دو دشمن اصلی اش در میان روحانیون یعنی سید محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی پیروز شود؟ چرا او بر زمین میافتد و پای خامنه ای را میبوسد ؟ مشروعیت بخشیدن بیش از حد به رهبر تنها یک دلیل دارد مصباح خود را برای رهبری آینده آماده میسازد.

در همين زمينه:

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آیا مصباح پای رهبر را می بوسد؟ ع. مسیح' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016