جمعه 18 آذر 1384

نقص فنی هواپیمای C130 و چند فرضیه

بر اساس گزارش های رسیده به خبرنامه گویا خلبان هواپیمای C130 حامل خبرنگاران و عکاسان رسانه ها، دچار نقص فنی "تعیین جهت" بوده به طوری که خلبان پیشین و با تجربه این هواپیما نیز حاضر به پرواز با آن نشده و به همین خاطر با دستور نظامی، یک خلبان جوان هدایت این هواپیما را برعهده گرفته است.
بر اساس این گزارش این هواپیما دارای نقص تعیین جهت به میزان 15 درجه بوده این در حالی است که پرواز تنها با 5 درجه اختلاف در تعیین جهت آن هم صرفا برای شرایط پرمخاطره و ویژه قابل قبول است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اعلام این نقص در حالی صورت می گیرد که برخی شاهدان نیز از آتش گرفتن هواپیما در هنگام سقوط خبر می دهند و به این ترتیب این فرضیه را نیز تقویت می کند که این هواپیما نقص های دیگری را نیز داشته است.

موضوع نقص در تعیین جهت زمانی تقویت می شود که مشخص شده این هواپیما در مسیری غیر از مسیر فرود عمومی هواپیماهابه سمت فرودگاه در حرکت بوده و در واقع با زاویه ای اشتباه به سمت باند فرودگاه پرواز می کرده است، البته برخی نیز اعتقاد دارند خلبان برای کوتاه تر شدن فاصله این مسیر را انتخاب کرده این در حالی است که خلبان در تمام مدتی که مشغول دور زدن فرودگاه بوده می توانسته بلافاصله هواپیما را به سمت باند هدایت کند.

در این زمینه البته به نظر می رسد عدم اجازه فوری به خلبان برای فرود اضطراری نیز بی تاثیر نبوده و او مجبور بوده تا کسب اجازه برای فرود مسیر نزدیک به باند را طی کند.

بر اساس گزارش های منتشر شده نقص های موجود در این هواپیما برای مدت چند ساعت پرواز این هواپیما را به مقصد چابهار برای شرکت در مانور ولایت به تاخیر انداخت، موضوعی که بستگان تعدادی از قربانیان حادثه در گفت وگوهای خود با روزنامه ها آن را تایید کردند. بسیاری از آنها تایید کرده اند که قربانیان در انتظار چند ساعته برای رفع نقص فنی با خانواده های خود تماس گرفته و آنها را نیز در جریان این نقص فنی قرار داده اند.

در یک مورد حتی یکی از قربانیان گفته است که به ما اجازه بازگشت نمی دهند و این نشان می دهد طولانی شدن زمان رفع نقص احتمالا موجب اعتراض مسافران این پرواز نیز شده است.

از سوی دیگر بهره گیری از خلبان جوان هواپیماهای شکاری که به عنوان خلبان کشیک انجام وظیفه می کرده برای این نوع هواپیما که از نقص فنی هم رنج می برده یک ریسک بسیار بزرگ به حساب می آمده است.

همچنین خبرهای رسیده حاکی است که موافقت نکردن با درخواست های اولیه خلبان برای فرود اضطراری این هواپیما در فرودگاه مهرآباد به برنامه بدرقه از احمدی نژاد در مهرآباد برای سفر به عربستان و شرکت در اجلاس سران کنفرانس اسلامی مرتبط بوده است.

در همين زمينه:

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نقص فنی هواپیمای C130 و چند فرضیه' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016