چهارشنبه 9 آذر 1384

گفت و گوی "روز" با همسر مسعود باستاني: حبس غيرقانوني به خواست دادستان اراک

مسعود باستاني، روزنامه نگار، در آغاز صدمين روز زندان خود با ارسال نامه اي، اعلام کرد که "دادستان استان مرکزي که سابقاً قاضي ويژه پرونده" او بوده است، "همچنان از اعطاي مرخصي ماهانه، استعلاجي و استحقاقي" به وي سرباز مي زند.

مسعود باستاني در اين نامه ضمن تشريح فضاي زندان، نوشته است: "من اکنون صد روز است که در زندان اراک حبسي را تحمل مي کنم که بزرگ ترين گناه آن فعاليت مطبوعاتي و سردبيري يک هفته نامه است. و در اين زندان علي رغم شرايط نامساعد، وضعيت اسفناک بهداشتي و رفاهي در معرض ابتلاء به انواع بيماري هاي مختلف از جمله هپاتيت و ايدز هستم."

همسر مسعود باستاني در گفت و گو با روز اين شرايط "اسفناک" را چنين باز مي کند: "مسعود دريک اتاق با قاتل 9 زن، يک سارق مسلح و تبهکاران ديگر زندانيست. او مشکلات جسمي فراواني پيدا کرده و از جمله نياز فوري به دندانپزشک دارد، اما متاسفانه دادستان اراک، با لجبازي و خود رأيي، در کار وي کارشکني مي کند و حتي اجازه مکاتبه با مقامات رسمي را نيز به او نمي دهد."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خانم امرآبادي مي افزايد: "دادستان مي خواهد فقط نظر خودش را اعمال کند و بر اساس نظر وي نيز، مسعود بايد در زندان بماند. حتي قاضي تجديد نظر در پاسخ به نامه وکيل ما که خواستار اعمال ماده هشت قانون آيين دادرسي کيفري شده، اعلام کرده که بايد اول با دادستان صحبت کند."

بر اساس ماده هشت، وقتي رضايت شکات خصوصي جلب مي شود، ديگر دليلي براي ماندن فرد در زندان وجود ندارد، اما برغم وجود اين ماده قانوني، دادستان اراک، همچنان بر نگاهداري اين روزنامه نگار جوان در زندان پافشاري مي کند. مسعود باستاني خود در اين ارتباط در نامه اش مي نويسد: "صد روز از حبس من سپري مي شود و اين در شرايطي بود که با تلاش بسيار خانواده و وکلايم تمام شکات پرونده مطبوعاتي من از شکايت خود صرف نظر کرده و ديگر دليلي براي نگهداري من در زندان وجود ندارد. دادستان شهر اراک در اين صد روز پرونده مرا در دفتر خود بلوکه کرده و همچنان مي کوشد تا تمام امور مربوط به اين پرونده را از مسير دادستاني جلو برد. او اصرار دارد که صدور دستور آزادي من تنها منوط به درخواست عفو مشروط و انتشار توبه نامه اي است که در آن من بايد از فعاليت هاي گذشته خويش اعلام پشيماني کنم و من هر روز از خويش مي پرسم چرا براي گناهي که مرتکب نشده ام بايد درخواست عفو کنم؟"

لازم به توضيح است که اخيرا آيت الله شاهرودي رئيس قوه قضاييه دستوري در مورد رسيدگي به وضعيت چند زنداني سياسي، از جمله مسعود باستاني، صادر کرد، اما ظاهرا در اراک نيز کسي به حرف رئيس قوه قضاييه گوش نمي کند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفت و گوی "روز" با همسر مسعود باستاني: حبس غيرقانوني به خواست دادستان اراک' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016