چهارشنبه 9 آذر 1384

ما شاه شده ايم! جمهوري اسلامي

بسم الله الرحمن الرحيم

در روزها و ماه هاي اول بعد از پيروزي انقلاب اسلامي , بازار بازديد از كاخ ها و امكانات و تشريفات باقيمانده از شاهان پهلوي , بويژه محمدرضا شاه معدوم , بسيار داغ بود. كاخ گلستان , كاخ سعدآباد , كاخ نياوران , كاخ شمس در كرج , كاخ اشرف در نور مازندران و عتيقه جات و امكانات تشريفاتي بجاي مانده از خاندان سلطنت ...

آن روزها اگر هواپيماي ايرباس 321 تشريفاتي كه روز شنبه همين هفته تحويل دولت شده و اكنون در فرودگاه تهران موجود است نيز در اختيار رژيم شاه بود , قطعا يكي از مواردي بود كه مردم براي بازديد از آن هجوم مي بردند و انقلابيون نيز از اين مركب راهوار اما گران قيمت چماقي ميساختند و آنرا بر سر شاه و خاندان سلطنتي و دولتمردان آن زمان فرود ميآوردند. البته حق هم داشتند , زيرا خريد چنين هواپيمائي با اين قيمت گزاف و تزئينات گران , اصولا اقدامي خلاف است , نگهداري آن نيز خلاف بعدي و استفاده از آن نيز خلاف بزرگتر.

اين هواپيماي تشريفاتي طبق اطلاعات منتشر شده 60 ميليون دلار خريداري شده كه فقط 20 ميليون دلار آن صرف تزيينات داخلي آن گرديده است . قيمت ريالي اين هواپيمابراساس اين ارقام به نرخ همان روزي كه هواپيما در تهران تحويل گرفته شده (شنبه همين هفته ) حدود 550 ميليارد ريال (55 ميليارد تومان ) و هزينه تزيينات داخل آن حدود 185 ميليارد ريال (18,5 ميليارد تومان ) است . همين ارقام , بهترين دليل بر ناروا بودن خريد , نگهداري و استفاده از اين هواپيماست .

البته براي توجيه , راه هاي زيادي وجود دارد از جمله اينكه اين اقدام مربوط به دولت گذشته است و كاري است كه شده ! ولي هيچيك از اين راه ها با خطي كه مولاي متقيان ترسيم كرده است همخواني ندارند. علي عليه السلام كه مظهر عدالت است , در نامه اي به عثمان بن حنيف نوشت : « امام شما در دنيا به دو جامه كهنه و دو قرص نان اكتفا كرده است . من اگر ميخواستم غذاي خود را از عسل مصفي و مغز گندم قرار دهم و جامه هاي خويش را از بافته هاي حرير و ابريشم برگزينم , برايم ميسر بود ليكن هيهات كه هوس و خواهش هاي نفساني بر من غلبه كند و به چنين غذاهائي روي بياورم درحاليكه شايد در حجاز يا در يمامه كساني زندگي كنند كه به نان شب نيازمند باشند و با شكم گرسنه سر بر زمين بگذارند. آيا اين درست است كه من با شكم سير بخوابم درحاليكه در اطراف من شكم هاي گرسنه اي وجود داشته باشد و دل خوش دارم كه مرا اميرمومنان گويند من چگونه ميتوانم امام مسلمين باشم ولي در سختي ها و گرفتاري هاي مسلمانان شريك نباشم مرا خدا براي اين نيافريده كه پيوسته همچون حيوانات كه همت خود را مصروف علف خوردن مي كنند , مشغول خوردن غذاهاي لذيذ باشم و روزگار به خوشي بگذرانم » .

در نظامي كه خود را پيرو مكتب عدل علي ميداند , غفلت از خط روشني كه مولا ترسيم فرموده و راهي كه آنحضرت پيموده , بهيچوجه جايز نيست . اكنون در قلمرو نظام جمهوري اسلامي , زنان و مرداني وجود دارند كه از يك سرپناه , كه حق طبيعي همه مردم است , محرومند , كودكاني در اين كشور وجود دارند كه از امكانات اوليه زندگي برخوردار نيستند و در تهران , كه مركز ايران اسلامي است , هنوز عده اي « كارتن خواب » هستند. در چنين وضعيتي , بسي مايه شرمندگي است كه شنيده مي شود براي تزيين داخل يك هواپيماي تشريفاتي حدود 18,5 ميليارد تومان هزينه پرداخت شده است !

چه كسي قرار است سوار اين هواپيما شود رئيس دفتر رئيس جمهور در مراسم تحويل گرفتن اين هواپيما گفته است رئيس جمهور با شعارهائي كه داده است بعيد به نظر مي رسد از اين هواپيما استفاده كند. خودداري رئيس جمهور از سوار شدن به اين هواپيما , بطور طبيعي به مقرراتي براي ساير دولتمردان تبديل مي شود كه آنان نيز از چنين هواپيمائي استفاده نكنند. راه درست نيز همين است , زيرا سوار شدن اين هواپيما همان و به طرف خوي طاغوتي رفتن نيز همان . همين قبيل امور است كه انسان ها را , در هر مقام و مرتبه اي كه باشند , به تشريفات عادت ميدهد و آنها را از مردم جدا مي كند و زمينه سقوط آنها را و به همراه آنها سقوط يك نظام ارزشي را فراهم ميسازد. نمونه هائي از قبيل سقوط حكومت اسلامي در اسپانيا و اندلس و فروپاشي خلافت عثماني , همين پيام هشدار دهنده را با خود دارند. پيام فراوان است , مهم اينست كه ما اين پيام ها را دريافت كنيم و به آنها عمل نمائيم هرچند كه مولايمان فرمود : ما اكثر العبر واقل الاعتبار.

اگر تكليفمان را با اين هواپيما و ولخرجي هائي از اين قبيل روشن نكنيم , بايد بپذيريم كه همه ما شاه شده ايم , البته شاهاني در اندازه هاي بزرگتر و توقعات و تشريفات و مطالباتي بيشتر! آنهمه توصيه به ساده زيستي و هشدار نسبت به خوي كاخ نشيني كه امام خميني ميفرمود , اينجاست كه بايد بكار بسته شود. اگر به اين توصيه ها و هشدارها بي اعتنائي كنيم , بايد بپذيريم كه ما شاه شده ايم !

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همين زمينه:

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ما شاه شده ايم! جمهوري اسلامي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016