سه شنبه 8 آذر 1384

معصومه شفيعى: فکر می‌کنیم اتفاقی باید افتاده باشد که ملاقات ما را کنسل کردند، صدای آلمان

معصومه شفيعى: آقای مرتضوی گفته‌اند که موضع نظام این است که گنجی همچنان در زندان بماند تا زمانیکه همه حرفهایش را پس بگیرد


اينك ۸۵ روز است كه اكبر گنجى نويسنده و روزنامه‌نگار منتقد جمهورى اسلامى ايران، در زندان انفرادى بسر مى‌برد. در اين مدت، گنجى براى مدتى هم به دليل دست زدن به اعتصاب غذا به بيمارستان ميلاد منتقل شد و به گفته همسرش در آنجا با وضعيتى بمراتب بدتر از زندان مواجه گشت. خانم معصومه شفيعى اعلام كرد كه همسرش اكبر گنجى در بيمارستان مورد ضرب و شتم و شكنجه تيم ويژه مراقبت قرار گرفته و به همين دليل نيز از آنها به قوه قضاييه شكايت برد. حال معصومه شفيعى براى بار دوم از تيم دادستانى تهران شكايت كرده است.

با وجود حمايتهاى ملى و بين‌المللى از اكبر گنجى، جمهورى اسلامى ايران تاكنون نه حاضر به آزاد كردن او شده، و نه اجازه مرخصى استعلاجى به او داده است. معصومه شفيعى در پاسخ به صداى آلمان آخرين اطلاعاتى را كه از وضعيت همسرش دارد چنين بيان مى‌كند: ”آخرین باری که ایشان را ملاقات کردیم حدود ۱۰ روز پیش بود. وضع جسمانی‌اش همچنان نامساعد بود. شده بود پوست و استخوان و اسکلت، و فشارش هم پایین و بدنش یخ. محیطی هم که نگهداری می‌شوند زندان انفرادی ست که از حداقل امکانات برخوردار است. جای سردی ست و از نظر پزشکی و غذایی همچنان در محدودیت شدید هستند. اصلا ملاقات ندارند. حتا همین سه چهار روز پیش، که قرار شد به ما ملاقاتی بدهند، ما به زندان مراجعه کردیم. آنها یکساعت ما را معطل کردند و در نهایت به ما گفتند، امکان ملاقات نیست. یعنی با این اوصاف، فکر می‌کنیم اتفاقی باید افتاده باشد که ملاقات ما را کنسل کردند، علی رغم اینکه خودشان گفته بودند بیایید ملاقات. وضعیت بسیار نامساعد است و ما در بی خبری بسرمی بریم. آخرین باری که ایشان به مرخصی آمدند شش ماه پیش بود. در طی این شش ماه فقط یکبار وکیل شان را ملاقات کرده‌اند و از همه جهت همچنان ایشان در محرومیت بسرمی برند. من امیدوارم این مسئله زودتر حل بشود. واقعا خانواده عذاب خیلی زیادی دارد می‌بیند. بچه‌ها خیلی ناامیدند. روحیه شان خراب است. مادر آقای گنجی بسیار ناراحت است و از نظر روحی خیلی خیلی تحت فشار است، و وضعیت خود ما هم بهتر از این مسئله نیست. امیدوارم این مسئله زودتر حل بشود، حداقل اینکه ایشان را بفرستند منزل که برود مداوا بکند. این دوماهی که مانده تا محكومیت ایشان تمام بشود، ایشان که همه‌ی حرفهایش را زده و کار خاصی هم نمی‌تواند بکند، دیگر بیشتر از چیزهایی که گفته چه می‌تواند بگوید“.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اكبر گنجى مدتى پيش، در حضور همسرش و در شرايطى كه وكيل او يوسف مولايى نيز حضور داشته، از ضرب و شتم و شكنجه خود توسط تيم دادستانى تهران سخن گفته بود، امرى كه باعث شد معصومه شفيعى در تاريخ هشتم آبانماه از اين تيم مراقبت به قوه قضاييه شكايت ببرد. اما حال خانم شفيعى از مضمون دومين شكايت خود در تاريخ ۲۲ آبانماه مى‌گويد: ”شكايت دوم هم در واقع در مورد تهدید به ترور آقای گنجی بود. زمانیکه که ایشان در بیمارستان مورد ضرب و شتم بود به ایشان گفته‌اند که «فکر نکنید از دست ما جان سالم بدر می‌برید. ما بالاخره تو را می‌کشیم. حالا یا خودمان اینکار را می‌کنیم یا دوستانی که در بیرون داریم اینکار را می‌کنند، همان کاری که با سعید حجاریان کردیم.» یعنی اینکه به این شکل فردی را صریحا تهدید به ترور بکنند، این مسئله‌ی کمی نیست. من فکر می‌کنم که باید خیلی روی آن تحقیق بشود و اینکه بهرحال اینها چه کسانی بودند که این حرفها را می‌زده‌اند و با چه پشتوانه‌ای یک چنین تهدیدی می‌کرده‌اند و حتا همین تهدیدشان، همان کاری که با سعید حجاریان کرده‌اند، همه‌ی اینها باید بررسی بشود. و وقتی یک مامور یا چند مامور قوه قضاییه می‌تواند چنین واضح و علنی دیگران را تهدید به ترور بکند، معلوم می‌شود که امنیت داخلی بنوعی تهدید می‌شود و کسی نمی‌تواند امنیت داخلی را تامین بکند. آقای شاهرودی هم، بعنوان رییس قوه قضاییه مسئول هستند که به این موارد رسیدگی بکنند، ولی متاسفانه ما تا بحال هیچ پاسخی از ایشان نشنیده‌ایم“.

محكوميت اكبر گنجى قانونا تا پايان سال جارى ۸۴ به پايان مى‌رسد. اين بدان معناست كه وى در اين تاريخ بايد از زندان آزاد شود. آيا واقعا حدود ۲ ماه بيشتر به آزادى اكبر گنجى باقى نمانده است؟ پاسخ معصومه شفيعى: ”قبلا که آقای مرتضوی صحبت کرده بودند، گفته بودند که ایشان اول فروردین ۸۵ محکومیت‌اش تمام می‌شود. این صحبت خود آقای مرتضوی ست. اما نگرانی ما از این است، همانطوری که خود آقای مرتضوی قبلا گفته‌اند، که موضع نظام این است که آقای گنجی همچنان در زندان بماند تا زمانیکه همه‌ی حرفهایش را پس بگیرد. یعنی آقای مرتضوی صراحتا در حضور آقای شریعتمداری، وزیر بازرگانی دولت آقای خاتمی و آقای رمضانزاده، سخنگوی دولت وقت گفته بودند، این موضع نظام است و تا زمانیکه اینجوری باشد، تو همچنان در زندان باقی می‌مانی، تا زمانیکه حرفهایت را پس نگیری. حتا این دوران محکومیت‌ات هم تمام بشود، ما پرونده دیگری و یک محکومیت دیگری برایت دست و پا می‌کنیم“.

وضع اكبر گنجى نامعلوم است. فشارهاى ملى و بين‌المللى نيز تاكنون به آزادى و يا بهبود وضعيت او نينجاميده‌اند. گويا پايان داستان گنجى تنها مى‌تواند توسط بالاترين مقامهاى جمهورى اسلامى ايران روايت شود.

[برای شنيدن اين گزارش به اصل مطلب در سايت دويچه وله رجوع کنيد]

Copyright: gooya.com 2016