چهارشنبه 25 آبان 1384

حاج فاطمه خانم كروبي، هديه تهراني و...، دنا رباطي، شهروند

از اين ستون تا تو

dona@shahrvand.com
drobati@yahoo.com

سلام
بچه هايي كه در شب يا روز برقراري جمهوري اسلامي به دنيا آمده اند الان بيست و هفت هشت ساله اند كه خيلي از آنها تشكيل زندگي داده اند و بچه و بعضا بچه ها دارند. به عبارتي جمهوري اسلامي نوه هم دارد.
در اين مدت نزديك به سي سال، جمهوري اسلامي نام مراكز دولتي و غيردولتي را اسلامي كرد و حتي آبجو اسلامي هم توليد كرد‌ تا ديگر توشه يا پهنه اي نباشد كه اسلامي نشده باشد.
در اين راستاي اسلامي كردن ايران تلويزيون و سينما و مراكز ورزشی اهميت خاصي داشتند و دارند و سردمداران حكومتي تمهيدات زيادي به خرج دادند و ميدهند كه اين مراكز دقيقا هماني باشد كه منطبق با قرائت ولي فقيه از اسلام يعني تنها قرائت مجاز و به اصطلاح قانوني موجود.
حاصل اين سياست اين شد كه تلويزيون كه به آن "جعبه شيطان" هم ميگفتند تبديل شد به يك تلويزيون اسلامي و سينما هم كه آن را "مركز فساد" ميگفتند تبديل شد به يك سينماي اسلامي و ورزش كشور هم به همين ترتيب، در اين مورد آخر يعني ورزش اتفاق هم افتاده كه وقتي تيم ملي نيمه اول بازي را به حريف باخته روحاني به رخت كن رفته و خواسته با دعا و استغاثه كاري كند كه تيم در نيمه دوم به پيروزي برسد.
درباره سينما كه ديگر جاي خود دارد. هر جا كارگردان برجسته اي در سطح جهاني جايزه اي برد، جمهوري اسلامي آن را به حساب خود گذاشت و اين در حالي ست كه به بسياري از اين كارگردانها در ايران اجازه كار نميدهند و يا كاري ميكنند كه آنها فعاليتهاي سينمايي را رها سازند و دنبال كار ديگري بروند. در اين ميان بازيگران سابق سينما كه جاي خود دارند و تقريبا همه آنها را ممنوع التصوير كردند.
اين همه نوشتم تا به اين برسم كه بعد از بيست و هفت سال ما بايد سينما و تلويزيوني داشته باشيم كه ديگر مركز فساد از انواع نباشد و سردمداران بعد از اين همه سال بايد به صندلي هاي خود تكيه دهند و راضي باشند كه توانسته اند اين مراكز را به سبك و سياق جمهوري اسلامي بگردانند.
اما، نه، گويا تمام اين مدت براي سردمداران كافي نبوده و احتمالا يك پنجاه سال ديگري وقت ميخواهند تا به طور كامل آن را اسلامي كنند.
ـــــ
حاج فاطمه خانم كروبي همسر شيخ اصلاحات آقاي كروبي از مريدان آيت الله خميني و كار به دستان همه عمر جمهوري اسلامي، هفته گذشته درباره هديه تهراني، بازيگر سينما، اظهارنظري كرد‌ تا به همه ثابت كرده باشد كه 27 سال سهل است اگر هزار سال ديگر هم به آن بيفزاييم باز هم مرغ يك پا دارد.
اين حاج خانم محترم كه ممكن است بيشتر عمر خود را قرآن و حديث و . . . خوانده باشد چنان به شخصيت و حرمت اجتماعي اين هنرمند تجاوز كرد كه حتي از آقاي احمدي نژاد رياست جمهوري هم بعيد بود چنين سخناني بر زبان براند.
حاج فاطمه خانم گويا فراموش ميكند كه هديه تهراني ها كم و بيش فرزندان اين مملكت اند كه در زمان جمهوري اسلامي زبان به سخن گشوده اند و اگر موفقيتي هم كسب كرده اند بعد از گذشتن از ده ها فيلتر فشار قوي جمهوري اسلامي بوده و هست؛ پس ديگر اين اهانت ها و تحقير كردن ها از كجا آمده؟
و اما قضيه از اين قرار بود كه خبرنگار كيهان از حاج خانم سئوال ميكند كه براي تلويزيون كه حاج آقا قرار است راه بيندازد آيا هديه تهراني گرداننده آن خواهد بود؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حاج خانم هم اينطور جواب ميدهد: "ما هنوز نمرده ايم كه اجراي برنامه هاي شبكه تلويزيوني "صبا" به كسي مثل هديه تهراني سپرده شود."
ايشان در بخش ديگري ميگويد: ". . . نه به مصلحت نظام است و نه ما حاضريم يك عمر آبروداري و دينداري خودمان را اين گونه زير سئوال ببريم."
عجبا! مگر هديه تهراني چگونه بازيگري ست؟ مگر در سينماي جمهوري اسلامي بازيگري نميكند؟
حاج خانم طوري درباره اين هنرمند پرطرفدار حرف ميزند كه گويا بازيگر كشور ديگري ست. حاج خانم بعد از گذر اين همه سال احتمالا نقش هايي را كه هديه تهراني ايفا كرده با خود ايشان يكي ميداند‌ كه همان سخن "پيش نماز كه . . ." را در ذهن زنده ميكند. حاج خانم طوري حرف ميزند كه انگار هديه تهراني كسي ست كه از سر سيري دارد فسق و فجور ميكند.
من فكر ميكنم مسئله حاج خانم با هديه تهراني ها آراستگي، قوي بودن، اجتماعي بودن و محبوب بودن آنهاست.
و من مطمئنم كه حاج خانم به مراتب بيشتر از ساير مردم فيلمهاي هديه تهراني را مي بيند و از حرفهاي ايشان پيداست كه هديه تهراني را مردم خيلي دوست دارند.
ـــــ
اما، حاج فاطمه خانم كروبي، دنيا همانطور كه ميدانيد بالا و پايين زياد دارد، شايد ‌وقتي ديگر هديه تهراني در فيلمي نقش خود شما را بازي كرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حاج فاطمه خانم كروبي، هديه تهراني و...، دنا رباطي، شهروند' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016