یکشنبه 15 آبان 1384

مديرمسول "همبستگي" در دادگاه: مدعي‌العموم فكر نكند ما در روزنامه نشستيم و هر شب مي‌خواهيم توطئه كنيم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي

مديرمسوول روزنامه‌ي همبستگي صبح امروز در دفاع از 18 شكايت و اتهامات انتشار مطالب خلاف واقع و پخش شايعه، نشر اكاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي، تبليغ عليه نظام، تشويق افراد به ارتكاب اعمالي عليه جمهوري اسلامي، توهين به مقامات و افراد و اركان‌هايي كه حرمت شرعي دارند، در شعبه 76 دادگاه كيفري استان تهران و در حضور هيات منصفه از خود دفاع كرد.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ابتداي اين جلسه مقدسي نماينده دادستان پس از قرائت عناوين اتهامي موجود در كيفرخواست در ارايه‌ي دلايل و مستندات خود، اظهار داشت: روزنامه‌ي همبستگي در شماره‌هاي مختلف در سال 82 مطالبي تحت عنوان «با حذف نظارت استصوابي مجوز ادامه فعاليت اصلاحات صادر مي‌شود»، «اقدام ويژه اصلاح‌طلبان در صورت ردصلاحيت گسترده»، «تحريم غيرفعال پيروزي را نصيب محافظه‌كاران مي‌كنند»، «پيام هاشم آقاجري»، «برگزاري انتخابات آزاد خواست مردم، اصلاح‌طلبان و موجب تداوم جمهوري اسلامي است»، «در صورت ادامه‌ي روند استعفا مي‌دهيم»، «ننگ انتخابات فرمايشي را نمي‌پذيريم»، «بهترين گزينه كنار كشيدن از انتخابات است»، «برگزاري انتخابات نه مشروع است و نه قانوني»، «چرا نمي‌گوييد ما به خاطر زهرا كاظمي ردصلاحيت شديم»، «به اسم انتخابات افرادي از پيش تعيين شده وارد مجلس خواهند شد»، «عده‌اي بدون هيچ مسوليتي با خارجيان به توافق مي‌رسند»، «ليست حوزه فاقد رقابت انتخاباتي از منظر نمايندگان معترض مجلس»، «معترضان درباره چرايي برگزاري انتخابات از رييس‌جمهور سوال مي‌كنند» منتشر كرده‌ كه سراسر كذب و توهين به اعضاي شوراي نگهبان است.

وي افزود: انتشار اين اخبار نادرست و غرض‌آميز خلاف رسالت مطبوعاتي است؛ زيرا مطبوعات موظفند آن‌چه واقعيت دارد را منتشر كنند.

نماينده‌ي دادستان با استناد به بند 5، 11 و 8 از ماده 6 قانون مطبوعات و تبصره 2 آن ماده و مواد 500، 609، 640، 697 و 698 قانون مجازات اسلامي از هيات منصفه تقاضاي تشخيص بزهكاري متهم و از دادگاه تعيين مجازات براي مديرمسوول روزنامه‌ي همبستگي را تقاضا كرد.

پس از قرائت متن كيفرخواست، علي صالح‌آبادي مديرمسوول روزنامه‌ي همبستگي در دفاع از خود با بيان اين‌كه اسلام دين رأفت و صلح است و اميدوارم با رعايت اصول هيات منصفه و دادگاه راي بر بي‌گناهي‌ام صادر كند، اظهار داشت: من از كيفرخواست بي‌اطلاع بودم و روز گذشته ساعت 2 بعدازظهر توانستم كيفرخواست را ببينم و چون معتقدم مطالبي كه منتشر شده جرم، اقدام عليه امنيت كشور و توهين نيست وكيل نگرفتم و خودم متني را در اين‌باره تهيه كردم.

وي افزود: قبل از اين‌كه وارد دفاع از اتهامات عنوان شده در كيفرخواست شوم ذكر اين نكته را ضروري مي‌دانم كه متاسفانه ذهنيتي كه براي مدعي‌العموم وجود دارد اين است كه مقابل آن‌ها هستيم. يعني ما در روزنامه نشسته‌ايم و هر شب مي‌خواهيم توطئه كنيم. با دادستان صبحت كردم و گفتم ما هم براي اين نظام دغدغه داريم، به ما اعتماد كنيد ما هم به شما اعتماد مي‌كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مديرمسوول روزنامه‌ي همبستگي با تاكيد بر اين‌كه سوء نيتي در انتشار مطالب ذكر شده نداشته است، خاطرنشان كرد: در مورد اخبار منتشره در فضاي انتخابات بايد بگويم كه بالاخره فضاي انتخابات رقابتي است و يك طرف اين رقابت احزاب هستند. من هم نماينده يك حزب در روزنامه همبستگي هستم كه اكثريت اعضاي آن در انتخابات مجلس هفتم ردصلاحيت شدند، خودم هم رد صلاحيت شدم، شوراي نگهبان در نامه‌اي كه سراسر آن توهين بود گفت كه به علت عدم التزام عملي به اسلام و نظام جمهوري اسلامي ردصلاحيت شديد، سوال من از نماينده‌ي دادستان اين است كه آيا شوراي نگهبان براي ردصلاحيت من و امثال من ادله آورد.

صالح‌آبادي ادامه داد: با توجه به آن‌چه گفتم من تحت فشار دوستانم كه ردصلاحيت شدند و اعضاي حزب اقدام به انتشار اين مطالب كردم.

وي افزود: بخشي از شكايت مدعي‌العموم مربوط به اظهارات نمايندگان از جمله اظهارات انصاري‌راد رييس كميسيون اصل 90 مجلس ششم است. سوالم اين است كه آيا اظهارت شخصيتي مانند انصاري‌راد جرم است؟ وي كه روحاني و نماينده‌ي مجلس هستند مطمئنا اگر اين اظهارات شخصي ديگري بود من آن را منتشر نمي‌كردم يا اظهارات بهزاد نبوي. وي به هر حال 10 سال وزير بودند، نايب‌رييس مجلس ششم بودند، آيا الان اگر من اظهارات معاون رييس‌جمهوري را منتشر كنم شما از من شكايت مي‌كنيد؟

وي تصريح كرد: بسياري از مطالبي كه به استناد آن از من شكايت شده اظهارات نمايندگان مجلس و بيانيه‌هاي آن‌ها در زمان تحصن بوده كه از تريبون مجلس و راديو پخش شد و همه آن را شنيده‌ايد آيا پخش اين مسايل از راديو جرم نيست؟ ولي از روزنامه من با آن تيراژ جرم است؟

مديرمسوول همبستگي خاطرنشان كرد: انتشار روزنامه‌هاي متعدد امري مثبت و تحول بزرگي است و بودن يك روزنامه‌ي خوب يعني پيشرفت در كارها.

وي، خطاب به قاضي صارمي گفت: بايد به ما كمك كنيد كه روزنامه خوب منتشر كنيم. خواهشم از هيات منصفه و دادگاه نيز اين است كه نگاهشان نسبت به ما امنيتي نباشد؛ البته خوشبختانه در سال‌هاي اخير نگاه امنيتي به مطبوعات كاهش يافته كه اين امر بسيار مثبت است و بايد تقويت شود.

صالح‌آبادي خاطرنشان كرد: ما دلمان مي خواهد مملكت يك گام به پيش برود. خواهشم اين است با رعايت انصاف رسيدگي و حكم برائت مرا صادر كنند تا خانواده، حزب و روزنامه همبستگي را خوشحال كنند.

Copyright: gooya.com 2016