دوشنبه 6 تیر 1384

در ايران به ازاي هر صدهزار نفر جمعيت 199 نفر زنداني وجود دارد، ايلنا

مديرکل آمار و رايانه سازمان زندان ها:
نيمي از زندانيان در مدت يك ماه از زندان خارج مي‌‏شوند

تهران- خبرگزاري كار ايران

افزون بر 50 درصد زندانيان در همان ماهي كه وارد زندان مي‌‏شوند، از زندان ترخيص مي‌‏شوند.

به گزارش ايلنا، محمد بينايي، مديركل آمار و رايانه سازمان زندان‌‏ها, افزود: وجود تعداد قابل توجهي از جمعيت كشور در زندان‌‏ها, مشكلات زيادي را پديد آورده است كه كاهش جمعيت كيفري براي رفع اين مشكلات راهي ناگزير است.
بينايي، در حاشيه نمايشگاه دستاوردهاي قوه قضائيه در بخش زندانباني و اصلاح مجرمان, افزود: هزينه بسيار بالاي زنداني و زندان, كمبود فضاي لازم در زندان‌‏ها به نحوي كه امكان فساد و جرم را در داخل زندان كاهش دهد, مشكلات خانوادگي و اجتماعي افراد تحت تكفل زندانيان كه خود مي‌‏تواند در جامعه مشكلات بيشتري را پديد آورد و منجر به گسترش جرم شود, از جمله مواردي است كه ضرورت كاهش جمعيت كيفري را نشان مي‌‏دهد.

وي افزود: هر فردي كه وارد زندان شود؛ طبيعتاً امتيازاتي را از دست مي‌‏دهد كه محروميت‌‏هاي شغلي و اجتماعي و مشكلات روحي و رواني و خانواده از آن جمله است، همچنين كمبود فضاي لازم در زندان, اجراي برنامه‌‏هاي استراتژيك و كلان پيش‌‏بيني شده را كند مي‌‏كند و سياست‌‏هاي اصلاحي و تربيتي را در زندان با شكست روبرو مي‌‏كند.

بينايي ‌‏افزود: در مقايسه آماري جمعيت زندانيان ايران و جهان مي‌‏بينيم كه در ايران به ازاي هر يك صد هزار نفر جمعيت 199 نفر زنداني، در آسيا 86 نفر و در جهان 144 نفر زنداني وجود دارد كه نظر مي‌‏رسد؛ لازم است با مشاركت و همفكري و اجراي بخشنامه‌‏هاي مكرر رياست قوه قضائيه در راستاي كاهش جمعيت كيفري اقدام اساسي صورت گيرد.

بينايي، در ادامه به وضعيت حضور زندانيان اشاره ‌‏كرد و ‌‏افزود: آمار نشان مي‌‏دهد 50 درصد از زندانيان آزاد شده در ارديبهشت‌‏ماه 83 كمتر از 11 روز در زندان بوده‌‏اند، 43 درصد از آنان با تامين وثيقه و كفالت از زندان آزاد شده‌‏اند، 30 درصد از زندانيان آزاد شده در اين ماه به دليل عجز از پرداخت جريمه وارد زندان شده‌‏اند كه در مورد همه اين موارد قطعاً راه‌‏حل ديگري غير از زندان مي‌‏تواند وجود داشته باشد. در حالي كه از سال 79 تا 83 تقريباً هيچ تغييري در آمار ورودي زندان‌‏هاي صورت نگرفته است.

مديركل آمار و رايانه سازمان زندان‌‏ها، با تاكيد بر لزوم كاهش ورودي زندان‌‏هاي كشور، ‏افزود: بايد براي كاهش اين آمار حتي‌‏الامكان از روش‌‏هاي جايگزين حبس استفاده كرد، مثلاً براي نظاميان و كاركنان دستگاه‌‏هاي دولتي مي‌‏توان به اجباري كردن كار در مدت مشخصي با فرايند خاص نظارتي محكوم كرد و يا معلمان را به ادامه خدمت بدون حقوق در مدارس شبانه‌‏روزي يا كانون‌‏هاي حرفه‌‏آموزي و آموزش زندانيان زير 18 سال در ساعت اداري در كانون‌‏ها محكوم كرد تا در ساعات موظف اداري به انجام همان وظيفه مقدس مشغول باشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پايان, تاكيد كرد: به نظر مي‌‏رسد فرايند رسيدگي بايد نحوي اطلاع‌‏رساني شود كه وقتي فردي به دادسراي فراخوانده مي‌‏شود با تامين لازم حداقل يك فرد به عنوان كفيل به همراه داشته باشد و امكانات ارتباطي چون تلفن و ... در اختيار متهم قرار گيرد تا جهت تامين وثيقه يا وجه‌‏الضمان و با خانواده خود تماس حاصل كند تا اين آمار كاهش پيدا كند و يا محلي در دادسرا پيش‌‏بيني شود و فرد تا روشن شدن وضعيت, مدت كوتاهي در آنجا نگهداري شود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'در ايران به ازاي هر صدهزار نفر جمعيت 199 نفر زنداني وجود دارد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016