یکشنبه 22 خرداد 1384

اكبر گنجي از رسيدگي پزشكي محروم است، كميتهء نويسندگان در بند پن (انجمن قلم) بين المللي

كميتهء نويسندگان در بند پن (انجمن قلم) بين المللي نگراني شديد خود را از گزارش¬هاي مربوط به محروميت اكبر گنجي _ نويسنده¬ء در بند از آوريل ۲۰۰۰ _ از رسيدگي پزشكي ابراز مي¬دارد. اين كميته بر اين باور است كه حبس اكبر گنجي نقض فاحش حق آزادي بيان او به شمار مي¬رود و خواستار آزادي فوري او است.
بر اساس گزارش¬هاي دريافتي، اكبر گنجي از تاريخ ۱۹مه در اعتراض به برخورد مقامات با او دست به اعتصاب غذا زده است. او از رسيدگي¬هاي كاملا ضروري پزشكي محروم است. به علاوه از سپتامبر ۲۰۰۰ از تماس تلفني او با خانواده¬اش ممانعت به عمل آمده است. بنا به گزارش¬هاي معتبر، گنجي دچار آسم، درد كمر، كاهش بينايي و سرفه¬هاي مداوم است. دفتر دادستاني به رغم نظريات چند تن از متخصصان در مورد ضرورت معالجه¬ء گنجي، از صدور مجوز لازم خودداري ورزيده است.

سابقهء موضوع

اكبر گنجي به دنبال شركت در يك كنفرانس علمي و فرهنگي در برلين به تاريخ 9-7 آوريل با عنوان «ايران پس از انتخابات» در مورد اصلاحات سياسي و اجتماعي در ايران، در تاريخ ۲۲ آوريل ۲۰۰۰ همان سال دستگير شد. محاكمهء او در ۹ نوامبر ۲۰۰۰ شروع شد و شعبهء ۳ دادگاه انقلاب تهران در ۱۳ ژانويهء ۲۰۰۰ او را به ده سال حبس محكوم كرد. از اين ميزان چهار سال به خاطر شركت در كنفرانس و شش سال براي اتهامات ديگر بود، از جمله «تبليغ عليه نظام اسلامي» به علت نگارش مقالاتي كه در آنها شخصيت¬هاي سرشناس سياسي را در قتل چند تن از مخالفان و روشنفكران در اواسط دههء ۱۹۹۰ دخيل دانسته بود. محكوميت او شامل پنج سال تبعيد داخلي نيز بود. در ۱۵ مه ۲۰۰۱، دادگاه تجديد نظر ده سال حبس او را به شش ماه تقليل داد و پنج سال تبعيد داخلي را نيز ابطال كرد. اما دادگستري تهران به رأي دادگاه تجديد نظر اعتراض كرد و اتهامات جديدي در زمينهء مقالاتي كه او پيش از ۲۰۰۰ نوشته بود و نگهداري فتوكپي بريده روزنامه¬هاي خارجي به او وارد كرد. گنجي در ۱۶ ژوئيه ۲۰۰۱ براي «نگهداري اطلاعات محرمانهء ضد امنيت ملي و تبليغ عليه نظام اسلامي» به شش سال حبس محكوم شد.

گنجي نويسندهء كتاب پرفروش تاريكخانهء اشباح است. اين كتاب مجموعه¬اي از مقالات او در روزنامه¬ها است كه در اوايل ۲۰۰۰ منتشر شد. در اين كتاب،‌ او رئيس جمهور سابق اكبر هاشمي رفسنجاني و ديگر رهبران حاكميت را در تعدادي از قتل¬هاي دههء ۱۹۹۰ دخيل دانسته است. گفته مي شود اين كتاب به شهرت رفسنجاني لطمهء جدي وارد كرده است. اكبر گنجي در حال حاضر در زندان اوين حبس خود را مي گذراند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نامه هاي مبني بر:
__ ابراز نگراني جدي در بارهء نقض حق آزادي بيان اكبر گنجي و آزادي فوري او؛
__ كسب اطمينان از اين كه او از رسيدگي مناسب پزشكي برخوردار خواهد شد؛
__ درخواست از مقامات ايراني براي رعايت ميثاق بين¬المللي حقوق مدني و سياسي، كه ايران در سال ۱۹۶۸ پذيرفته است و تضمين كنندهء حق آزادي بيان است،
را به رهبر جمهوري اسلامي، رئيس جمهور خاتمي، رئيس قوهء قضاييه ارسال كنيد.
[كميتهء نويسندگان در بند نشاني و شماره¬هاي تلفن و فكس مقامات فوق را ذكر كرده است]

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24265

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اكبر گنجي از رسيدگي پزشكي محروم است، كميتهء نويسندگان در بند پن (انجمن قلم) بين المللي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016