جمعه 6 خرداد 1384

عبدالله نوري در ديدار با خانواده گنجي: گنجي نظراتي دارد كه خوشايند آنها نيست، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي


عبدالله نوري با طرح اين سوال كه وقتي كسي را زنداني مي‌كنيم تبعات آن را نمي‌دانيم؟ و آيا يك نوع عقده‌گشايي است؟ گفت: بايد مصلحت در حكومت سنجيده شود. مثل پدري كه اگر فرزندش تخلفي كند مي‌گويد اگر او را تنبيه كنم اصلاح مي‌شود يا خير؟ اگر به دنبال اداره و مصلحت خانواده نباشد، راه به جايي نمي‌برد و فرزندش هم راه به كار ديگري مي‌برد.


به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عبدالله نوري در ديداري كه صبح امروز با خانواده‌ي اكبر گنجي در منزل وي داشت، تصريح كرد: متاسفانه زندانيان پس از گذشت مدتي رفته رفته به فراموشي سپرده مي‌شوند، در تمام جوامع نيز اين‌گونه است؛ اما اگر هميشه مسائل به‌روز مي‌ماند شايد مسائل سريع‌تر حل و فصل مي‌شد.


وي با بيان اين‌كه مشكل زنداني و خانواده‌ي او را تنها خود او و خانواده‌اش درك مي‌كنند، خاطرنشان كرد: ما جز ابراز همدلي و همراهي براي گنجي و تمام زندانياني كه به دليل ابراز عقيده و نظر در زندان هستند كاري از دستمان برنمي‌آيد.


وزير سابق كشور ادامه داد: بايد با توجه به معيارهاي ديني بگويند اتهام گنجي چيست؟ آيا مشكل اخلاقي، عقيدتي و اقتصادي دارد؟ آيا اگر هر شخصي اين مشكلات را داشته باشد با او اين‌گونه رفتار مي‌شود؟ يا تنها نسبت به برخي افراد حساسيت وجود دارد.


نوري يادآور شد: ما براي وضعيت پيش آمده ابراز تاسف مي‌كنيم و براي وضعيتي كه عملكرد برخي از مسؤلان براي نظام به وجود آورده نيز ابراز تاسف مي‌كنيم. نمي‌دانم اين راه به كجا مي‌انجامد؟


وي با بيان اين‌كه در رابطه با مسائل مختلف ديدگاه‌هاي مختلفي وجود دارد، اظهار داشت: ممكن است بسياري از روشنفكران در مورد مسائل نظرات واحدي نداشته باشند.


نوري ابراز اميدواري كرد كه مشكل گنجي و تمام گنجي‌هايي كه دچار چنين وضعيتي هستند حل شود.


وزير سابق كشور با بيان خاطراتي از زماني كه در زندان به سر مي‌برده است، خاطرنشان كرد: من در 25 سال انقلاب هميشه با طبقه‌ي حاكم در ارتباط بودم و هيچ‌گاه با مردم به معناي دقيق كلمه ارتباط نداشتم، چه رسد به محكوم، بنابراين هرچه در نظام جلو رفتم، در ذهنم مصالح و منافع نظام و حاكم مهم بوده است و اگر به مرحله‌اي مي‌رسيدم براي ضربه نخوردن به منافع حاكميت، آن منافع را در نظر گرفته و منافع مردم را چندان مهم هم نمي‌دانستيم.


وي يادآور شد: يكي از محاسن دوران زندان اين بود كه مرا به اين نتيجه رساند كه محكوم هم حقوقي دارد كه بايد رعايت شود. يكي از مسائل جامعه اين است كه حقوق حاكم در نظر گرفته مي‌شود و حقوق مردم و محكوم كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد و اگر اين ديد وجود داشته باشد اتفاقاتي كه مورد اشاره همسر آقاي گنجي است مي‌افتد.


وزير سابق كشور خاطرنشان كرد: زماني كه در زندان بودم احساس كردم زماني كه در دولت، مجلس و ... بودم هرگاه گفته مي‌شد مصلحت اين است و اين لايحه يا طرح بايد تصويب شود، ما به لحاظ رعايت آن مصلحت، راي مي‌داديم. به نظرم اين سرآغاز يكي از خطاهاي بزرگ بوده كه حداقل من داشتم.


نوري تصريح كرد: در يك جمع‌بندي مشاهده مي‌كنيد كه حاكميت در ارتباط با مصالح خود جمع‌بندي دارد كه خوش‌بينانه اين است كه مصالح خود را مصالح نظام و مصالح نظام را مصالح اسلام مي‌بيند.


وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: در قانون اساسي به حقوق شهروندان توجه شده، اما اين كه اجرا مي‌شود يا خير، بحث ديگري است. ما قطعا نيازمند اصلاح ساختار قانون در كشور هستيم؛ زيرا اين ساختار پاسخ نداده است.


نوري در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد آيا شما نمي‌توانيد با ريش سفيدي مساله آقاي گنجي را حل كنيد؟ گفت: من جزو ريش سفيدهاي كدام قوم هستم؟ احتمال دهيد كه اگر ما ريش سفيدي كنيم گنجي را بيشتر نگه دارند.


وزير سابق كشور ادامه داد: اين‌كه فكر مي‌كنيد با استفاده از تمام مكانيزم‌ها مي‌توان مسائل را حل كرد، اشتباه است. يك حساب و كتاب ديگري وجود دارد. يكي از مسائلي كه در مجموعه‌هاي ما جايگاه بالايي دارد اصل بقاء است و هركسي بقاي خود را مهم‌تر از ديگري مي‌داند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نوري درباره‌ي اين‌كه آيا راي دادن يا ندادن مردم در انتخابات تاثيري در بهبود وضع موجود دارد يا خير؟ با ابراز اين عقيده كه البته بايد گفت يا تغييري حاصل نمي‌شود و يا تغيير قابل توجه نيست، ادامه داد: معتقدم اختياراتي كه براي حاكميت در نظر گرفته شده، اصلاح شود. البته چون من ديدگاهم نسبت به مسائلي منفي است استنباط خوبي ندارم.


وي درباره‌ي تاييد صلاحيت معين و مهرعليزاده با وساطت، توسط شوراي نگهبان گفت: من كه در انتخابات شركت نمي‌كنم؛ چرا راجع به اين مسائل فكر كرده و يا صحبت كنم.


نوري با اشاره به زنداني بودن اكبر گنجي و در پاسخ به اين سؤال كه آيا با وساطت يا اختيارات رييس جمهور مشكل گنجي حل نمي‌شود؟ گفت: دستگاه قضايي ايران جداي از رييس جمهور است. خاتمي هم راضي نيست كه گنجي يك روز در زندان باشد.


وي در پايان در پاسخ به سوال خبرنگار يكي از رسانه‌هاي خارجي كه پرسيد چرا از گنجي عصباني هستند؟ يادآور شد: گنجي نظراتي دارد كه خوشايند آنها نيست. البته او بر نظراتش هم اصرار دارد كه اين هم خوشايند برخي نيست. اشتباه از آنهاست كه اين‌گونه عصباني هستند، برخورد با گنجي اشتباه است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23279

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عبدالله نوري در ديدار با خانواده گنجي: گنجي نظراتي دارد كه خوشايند آنها نيست، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016