جمعه 6 خرداد 1384

دو نامه از انجمن دفاع از حقوق زندانيان به رئيس قوه قضائيه درباره زندانيان بيمار و دو رنداني ديگر، سميعي نژاد و اعتماد سعيد

رياست محترم قوه قضاييه
حضرت آيت الله سيد محمود هاشمي شاهرودي

انتقادات مكرر جنابعالي از عملكرد دست اندركاران امر قضا، از چنان صراحت و اهميتي برخوردار است كه نميتوان از كنار آن بياعتنا گذشت.
ما نيز همانطور كه در اصل 156 قانون اساسي آمده است و جنابعالي متذكر شدهايد دو وظيفه ايجاد امنيت و عدالت را از اهم وظايف قوه قضائيه دانسته و در جهت اجراي همين اصول به تشكيل انجمن دفاع از حقوق زندانيان مبادرت ورزيدهايم.
تاكيد رياست قوه قضائيه بر اينكه «دستگاه قضايي بايد احساس اجراي عدالت و احقاق حقوق مردم را نهادينه كند» ما را بر آن داشته كه به مهمترين هدف انجمن دفاع از حقوق زندانيان اشاره كنيم كه زنداني نيز انسان است و بايد اجراي عدالت و احقاق حقوق در رابطه با مجازاتي كه به او تعلق ميگيرد، نهادينه گردد. نظير انتقادات شما به عنوان رئيس قوه قضائيه قبلا نيز از سوي ستم ديدگان يا مرتبطين با اين قوه اظهار شده بود اما اظهار و تذكار اين نكات از سوي بالاترين مقام قضايي كشور ميتواند اين اميد را زنده كند كه مقامات قضايي كشور نسبت به نارسائيها و عملكردهاي غير قانوني بيتوجه نيستند. با طرح اين انتقادات طبعا اين انتظار در جامعه برانگيخته شده است كه ميتوان شاهد تغيير رفتاري مبتني بر اظهارات رياست محترم قوه قضائيه در عملكرد مجريان ومسئولين قضايي بود.
ما ضمن استقبال از اين اظهارات نظر مسئولين سازمان زندانها و ساير مراكز مربوطه را به دستورات رئيس قوه كه در قانون اساسي و ساير قوانين كشوري بر آنها تاكيد شده جلب ميكنيم.
در ضمن از آنجا كه قوه قضاييه و سازمان زندانها اعلام كردهاند كه سلولهاي انفرادي از بين رفته و همچنين رياست محترم اين قوه بارها نسبت به اطاله دادرسيها انتقاد كردهاند متذكر ميشويم كه آقاي محمد مهدي اعتماد سعيد كه 7 سال در دوره جنگ تحميلي اسير بوده است اكنون به گفته خانوادهاش مدت 17 ماه است كه به اتهام تباني و گرانفروشي در حبس انفرادي به سر ميبرد و عليرغم تاكيد اصل 32 قانون اساسي مبني بر تسريع در دادرسي تاكنون محاكمه وي انجام نشده است. ما صرفنظر از نوع اتهام نامبرده خواستار تغيير وضعيت وي از حبس انفرادي به بند عمومي هستيم.
همچنين مجتبي سميعي نژاد كه در جريان پرونده وبلاگ نويسان بازداشت شده از تاريخ 10 آبان 1383 تاكنون در حبس بسر برده و عدم رسيدگي به اتهام و پرونده او مصداق ديگري از اطاله دادرسي است. با توجه به اينكه پرونده زنداني به دليل زنداني بودن و آزارهاي رواني ناشي از بلاتكليفي از نظر قانوني و عرف حقوقي در اولويت قرار ميگيرد ادامه اين وضعيت براي او فاقد وجاهت قانوني است. با در نظر گرفتن شرايط دشوار خانوادگي وي مستدعي است دستور اقدام عاجل در خصوص نامبرده نيز بعمل آيد. اعمال و اجراي عدالت رمز بقا و صلاح و اعتماد است.

انجمن دفاع از حقوق زندانيان
5/3/1384

--------------------------------
رياست محترم قوه قضاييه
حضرت آيت الله سيد محمد هاشمي شاهرودي

با سلام
انتشار بخشنامه اخير جنابعالي مبني بر اينكه به زندانيان بيمار سه ماه مرخصي جهت درمان اعطا ميشود موجبات خرسندي بود اما متاسفانه اين قبيل دستور العملها نسبت به برخي از زندانيان دريغ ميشود. بنا به گزارشات دريافتي از خانوادههاي زندانيان و نيز پيگيريهاي انجام شده توسط انجمن، در حال حاضر آقايان هدي صابر، رضا عليجاني، تقي رحماني، بينا دارابزند و اكبر گنجي از جمله زندانياني هستند كه نيازمند رسيدگيهاي فوري پزشكي هستند. گرچه ظاهرا قصوري متوجه مديريت زندان نميباشد، اما امكانات درماني موجود در زندان جوابگوي درمان آنها نيست و لازم است به مراكز درماني بيرون از زندان اعزام و از مرخصي كافي تا رفع كامل نگراني برخوردار شوند. انجمن دفاع از حقوق زندانيان صرفنظر از وارد بودن يا نبودن اتهامهاي سياسي و عقيدتي صرفا از منظر حفظ و رعايت حقوق زندانيان انتظار دارد اقدامي ويژه و در خور مبذول داريد.
در حال حاضر آقاي هدي صابر در معرض خطر جدي است. بيماري قلبي موروثي كه تاكنون برخی از اعضای خانواده آنها را از ميان برده است به نحوي است كه چندي پيش در اتاق محل گذران حبس خودناگهان نقش بر زمین شده و به حال اغما افتاده است. مسئولان زندان سريعا وي را به بيمارستان بقيهالله رسانده و از خطر جاني نجات دادند. ضمن تشكر از مرخصي درماني اخير وي كه البته به مدت دو هفته و بسيار ناكافي بوده است يادآور ميشود كه احتمال تكرار حادثه فوق فراوان است و با توجه به محدوديت هاي زندان نگراني ما نسبت به سلامتي و حيات آقاي هدي صابر بسيار جدي است و بدون شك در صورت بروز هر حادثهاي تبعات سنگيني براي جمهوري اسلامي خواهد داشت و لازم است دستور آزادي فوري وي صادر گردد.
آقاي رضا عليجاني نيز از وضعيت مشابهي برخوردار است وي داراي ناراحتي تنفسي بوده و از پيش از زندان تحت نظر پزشك و درمان قرارداشته است كه مدت مديدي است در اين امر وقفه افتاده. علاوه بر آن در حال حاضر از عفونت گوش و دندان درد رنج ميبرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آقاي تقي رحماني که در شرايط دشوار دهه 60 مدت يازده سال رادر زندان سپری كرده و تاكنون جمعا بيش از 14 سال در زندان بوده دچار عوارض گوناگوني از قبيل سردردهاي مزمن و هموروييد شده و لازم است پيوسته تحت نظارت پزشك باشد.
آقاي بينا داراب زند 48 ساله كه محكوم به 3 سال حبس بوده و تاكنون نيمي از آنرا در زندان رجايي شهر سپري كرده است علاوه بر آنكه زندان رجايي شهر مكان بسيار نامناسبي براي زندانيان سياسي است وي از پيش از زندان داراي ناراحتي قلبي بوده و سابقه دوبار حمله قلبي داشته و اينك با ناراحتي دندان مواجه است و خانواده وي در نگراني بسر ميبرند.
اقای اكبر گنجي كه بيش از 5 سال است در زندان به سر ميبرد از عارضه آسم رنج ميبرد و نياز به مراقبتهاي درماني جدی ورسیدگی های عاجل دارد.
همچنين ارژنگ داوودي كه دوران حبس پانزده ساله خويش را ميگذراند دچار نوعي آلرژي و همچنين عفونت گوش است كه به ريه سرايت كرده و نيازمند معالجه و مداواي جدي است.
اميد است بخاطر ملاحظات انساندوستانه و حق مسلم درمان زندانيان دستور اقدامات و رسيدگيهاي عاجل را صادر فرماييد.
پيشاپيش از هرگونه اقدام شايسته جنابعالي به عنوان رئيس قوه قضائيه سپاسگزاريم.

انجمن دفاع از حقوق زندانيان
5/3/84

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23275

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دو نامه از انجمن دفاع از حقوق زندانيان به رئيس قوه قضائيه درباره زندانيان بيمار و دو رنداني ديگر، سميعي نژاد و اعتماد سعيد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016