یکشنبه 1 خرداد 1384

گزارش ايسنا از تحصن اعتراض‌آميز جمعي از روزنامه‌نگاران در برابر مجلس

شمس‌الواعظين: چيزي كه ما مي‌خواهيم، احترام به مطبوعات به عنوان ركن چهارم دموكراسي است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


سخنگوي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات كه چند روز قبل اعلام كرده بود در اعتراض به توهين يكي از نمايندگان مجلس به خبرنگاران روز يكشنبه در برابر مجلس شوراي اسلامي تحصن خواهد كرد، امروز صبح به انجام اين تحصن اقدام كرد كه برخي از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نيز به وي پيوستند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، ماشاالله شمس‌الواعظين در تشريح چرايي اين اقدام به خبرنگاران گفت: با اين اقدام ما مي‌دانيم كه از اين به بعد هيچ نماينده‌اي جرات نمي‌كند به خبرنگاران توهين كند؛ چراكه مي‌داند اين واكنش ممكن است به خودسوزي خبرنگاري جلوي مجلس منجر شود.


شمس‌الواعظين در اين راستا از تصميم خبرنگاري براي خودسوزي در برابر مجلس خبر داد و با بيان اين كه او را از اين كار منع و تاكيد كرده است كه ما نبايد خودسوزي كنيم، اين كار را بايد كساني انجام دهند كه چنين اتهامات ناروايي را به خبرنگاران زده‌اند، خاطرنشان كرد: از اين به بعد هر نماينده‌اي مي‌خواهد در برخورد با مطبوعات بحثي را مطرح كند، قبل از آن بايد هزار بار نسبت به معناي واژه‌هايش و تفسيري كه از برخوردش مي‌شود، فكر كند. درست همان رفتاري كه ما در نوشتن نامه‌هايمان با شوراي نگهبان رعايت مي‌كنيم تا به اين‌جا و آن‌جا برنخورد. از اين به بعد هر نماينده‌اي نيز دچار همين احتياط خواهند شد؛ همان چيزي كه ما مي‌خواهيم، احترام به مطبوعات به عنوان ركن چهارم دموكراسي.


وي با بيان اين كه اگر ركن چهارم نبود، مجلس هم نبود، افزود: اين مجلس را همين ركن چهارم دموكراسي به اين‌جا رسانده است. اگر ما و شماي خبرنگار نبوديم، اين نماينده‌ي مجلس هرچه پشت تريبون مي‌گفت، كسي منعكس نمي‌كرد.


سخنگوي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات با بيان اين كه سخنان امروز رييس مجلس شوراي اسلامي را در مورد اين مساله قبول ندارد، گفت: خبرنگاران مورد هتك حرمت قرار گرفته‌اند. آقاي رييس مجلس، به نام رييس مجلس و گرداننده‌ي مجلس بايد رسما از پشت تريبون عذرخواهي و اين نماينده‌ي هتاك را از مجلس اخراج كند. زماني پارلمان، مورد احترام روزنامه‌نگاران است كه به ركن چهارم دموكراسي(مطبوعات) احترام بگذارد.


شمس‌الواعظين با اعتقاد به اين كه حداد عادل مسوولانه با موقعيت خود و روزنامه‌نگاران كشور برخورد نكرده و فراتر از آن اعلام كرده كه مجلس مظلوم واقع شده است، افزود: اين مجلس با يك دوپينگ يك داروي نشاط‌آور سياسي و با انتخابات معروف روي كار آمد. رييس مجلس نبايد اين‌گونه سخن بگويد. وي بايد اول موقعيت راي خود و ساير نمايندگان را مدنظر قرار دهد، بعد سخن بگويد.


وي حدادعادل را شخصيتي فرهيخته دانست و افزود: به ايشان توصيه مي‌كنم همان حرف‌هايي را كه سر كلاس با دانشجويان خود مي‌زند و توصيه‌هايي كه به آن‌ها مي‌كند را اين‌جا نيز انجام دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يكي از حاضران در اين تحصن با بيان اين كه حدادعادل گفته است خبرنگاران از مجلس شكايت كنند، نظر سخنگوي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات را در اين مورد پرسيد كه وي گفت:‌ من شخصا اعتقادي به اين كار ندارم. شكايت من پنج سال است در بايگاني دستگاه قضايي خاك مي‌خورد. اول به آن‌ها رسيدگي كنند، بعد به اين شكايت‌ها.


از ابتداي اين تحصن فردي كه خود را ”مسوول مجلس“ معرفي مي‌كرد، از تهيه‌ي عكس توسط عكاسان جلوگيري ‌كرده و عنوان مي‌كرد كه اين كار قانوني نيست، شمس‌الواعظين نيز به وي گفت: از كدام قانون سخن مي‌گوييد؟ پس چرا از سوي مجلس از اين تجمع عكس و فيلم مي‌گيرند؟


به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، روزنامه‌نگاران حاضر در اين تحصن پلاكاردهايي در دست داشتند كه روي آن نوشته شده بود: ”اهانت به خبرنگار اهانت به آزادي“‌ ، ”نماينده‌ي هتاك را از مجلس اخراج كنيد“ ، ”به سركوب روزنامه‌نگاران پايان دهيد“ ، ”خبرنگار نماينده‌ي وجدان عمومي“ ، ”مطبوعات ركن چهارم دموكراسي“

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22984

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش ايسنا از تحصن اعتراض‌آميز جمعي از روزنامه‌نگاران در برابر مجلس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016