سه شنبه 30 فروردین 1384

هيات پارلماني اروپا درايران: جوابي در باره وبلاگ‌نويسان زنداني شده دريافت نكرديم، ما نمي‌توانيم بپذيريم كسي اعدام شود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران

هياتي سه نفره از پارلمان اتحاديه‌ي اروپا سفري چهار روزه به تهران داشت و در اين بازديد هدف عمده‌اش مذاكره حول دو محور اساسي، يكي استفاده‌ي صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي و ديگري حقوق‌بشر بود. آن گونه كه رييس اين هيات اعلام كرده، اين سفر دستاوردهاي مثبتي را براي اين هيات و ادامه‌ي مذاكرات ميان طرفين داشته است.

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هيات بررسي و ادامه‌ي مذاكرات با ايران شامل 19 عضو در پارلمان اتحاديه‌ي اروپاست و "آنجليكا بر"، رييس آلماني هيات به همراه "كريستا پرتس" و "رومانو لاروسا"، معاونان اتريشي و ايتاليايي‌اش جزو هيات رييسه‌ي اين تشكل هستند كه براي گفت‌وگو با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، مقامات ايران و نمايندگان سازمان‌هاي غيردولتي ايران از روز جمعه‌ي گذشته در تهران به سر مي‌برند.

اين سه نماينده‌ي پارلمان اتحاديه‌ي اروپا عصر روز گذشته (يكشنبه) كنفرانسي مطبوعاتي در دفتر سازمان ملل در تهران برگزار كردند كه طي آن به تشريح آنچه در گفت‌وگو با ايراني‌ها دستگيرشان شده، پرداختند.

آنجليكا بر، به نوعي رياست اين نشست مطبوعاتي را نيز به عهده داشت. وي در اين نشست كه خبرنگاران چنداني در آن حضور نداشتند، گفت: خوشحاليم كه طي اين سفر با بسياري از نمايندگان جامعه‌ي مدني و سازمان‌هاي غير‌دولتي نيز ديدار كرديم. گرچه در اين سفر كوتاه نمي‌توان به نتيجه‌گيري كلي رسيد، اما اين سفر تاثيرات بسيار مثبتي داشته است.

وي اين سفر را آغازي براي انجام گفت‌وگوها ميان دو طرف خواند و اظهار داشت: دو طرف بر لزوم كنار گذاشتن پيشداوري‌ها، قبول تفاوت و امكان رسيدن به راه‌حل مشترك توافق داشتند.

رييس هيات پارلمان اتحاديه‌ي اروپا هم‌چنين با اظهار اين كه از نمايندگان مجلس ايران براي بازديد از پارلمان اروپا دعوت به عمل آمده است، ابراز اميدواري كرد كه گفت‌وگوهاي آغاز شده ادامه يابد.

وي افزود: بحث‌هاي مهمي از جمله مذاكرات مهم هسته‌يي ميان ايران، آلمان، فرانسه و انگليس در مورد استفاده‌ي صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي، بحث‌هاي توافقات اقتصادي و حقوق‌بشر مطرح است كه اميدواريم نمايندگان بتوانند گفت‌وگوهاي مربوط به آن را مجددا آغاز كنند.

بر با تصريح اين كه اروپا گفت‌وگوهايي در خصوص حقوق‌بشر را به طور مستمر با ايران و چين دنبال مي‌كند، افزود: اين به معناي انتقادي ويژه نيست، بلكه به معناي تلاش براي نزديك شدن و حمايت متقابل جهت رسيدن به نتيجه است.

بر افزود: در پارلمان اروپا عدم رعايت حقوق‌بشر در جهان را به صورت چندجانبه مطرح مي‌كنيم، چه اين مساله در زندان ابوغريب باشد و يا عدم رعايت حقوق زنان در عربستان و چه آنچه در آلمان و فرانسه براي لغو تحريم اقتصادي چين انجام مي‌گيرد. اين مسايل مسايلي يكطرفه نيست و در اين باره در چارچوب منشور حقوق بشر و اتحاديه‌ي اروپا، هر كاري را كه لازم باشد، انجام مي‌دهيم.

وي افزود: تاكيد مي‌كنم كه ما براي اين مساله تلاش بسياري خواهيم كرد تا از ادامه‌ گفت‌وگوها حمايت كنيم، زيرا با روش‌هاي خصمانه‌اي مانند آنچه آمريكا در بحران عراق انجام داد و يا به كارگيري استراتژي ارجاع به شوراي امنيت، مخالفيم.

رييس هيات پارلمان اتحاديه‌ي اروپا در بخش ديگري از اظهاراتش به مورد اخير اعدام در اصفهان اشاره كرد و ادامه داد: ما نمي‌توانيم بپذيريم، كسي اعدام شود.

رييس هيات پارلماني اتحاديه‌ي اروپا در بخش ديگري از سخنانش گفت: سوالاتي درباره وبلاگ‌نويسان زنداني شده و افرادي كه يكي از آنها در سال 2000 در كنفرانس برلين شركت داشت و اكنون در زندان به سر مي‌برد، داشتيم؛ اما جوابي در اين باره دريافت نكرديم و قرار است با مكاتبه با مقامات ايراني پاسخ سوالات‌مان را در اين موارد دريافت كنيم.

بر ادامه داد: در خصوص مطبوعات در ايران نيز بايد بگويم كه ما قطعنامه‌هاي بسياري عليه آن چه در خصوص مطبوعات به ويژه وبلاگ نويسان در اين كشور رخ مي‌دهد، داشتيم. اميدواريم تغييراتي در آينده صورت بگيرد، ولي در حال حاضر چندان خوشبين نيستيم.

به گزارش ايسنا، وي ادامه داد: ما به اسامي برخي افراد خاص اشاره كرديم و مي‌خواستيم با آنها در زندان ديدار كنيم، اما اين طور نشد.

وي در پاسخ به اين سوال خبرنگار ايسنا كه چرا اروپا در خصوص تروريست‌ها، معيارهاي دوگانه به كار مي‌گيرد و يكي از اين موارد به كارگيري معيارهاي دوگانه اين بود كه در دسامبر گذشته از يكي از سركردگان گروهك تروريستي منافقين براي سخنراني در پارلمان اروپا دعوت به عمل آمد، با اظهار اين توجيه كه "اين نمونه‌اي صريح از دموكراسي در اروپاست" گفت: سازمان مجاهدين خلق (منافقين) يك گروه تروريستي است و ما با آنها ارتباطي نداريم. آنها نه در اروپا و نه در اينجا از اهميتي برخوردار نيستند چرا كه كسي از آنها حمايت نمي‌كند، من از شنيدن اين كه آنها در پارلمان اروپا كنفرانسي داشتند، بسيار متعجب شدم، اما اين اتفاق رخ داد.

بر ادامه داد: اما اين دعوت از سوي پارلمان و شوراي اروپا و هيات ما انجام نگرفت، يك گروه فرانسوي مسوول اين دعوت بود و برخي از اعضاي پارلمان اروپا نيز در آنجا كه اين دعوت انجام گرفته بود، حضور داشتند.

رييس هيات پارلماني تصريح كرد: اما آنها بر پارلمان اروپا نفوذ ندارند و اين دعوت يك دعوت رسمي نبود.

وي گفت: طبيعتا براي ما در ايران علايق و منافع استراتژيك وجود دارد.

بر ادامه داد: ما معتقديم كه دموكراسي از راه حمله‌ي نظامي صحيح نيست و در عراق ديديم كه چطور شد، بنابراين بايد با گفت‌وگو و همكاري راه‌حلي را يافت.

رييس هيات پارلماني اروپا گفت: علاقمنديم كه ايران به سازمان تجارت جهاني بپيوندد و بوش نيز با پيوستن ايران به اين سازمان موافقت كرده است.

وي افزود: به هر حال حضور ايران در سازمان تجارت جهاني بهتر از نبودنش است و البته دولت ايران بعد از اعلام اين موافقت، آن را كم اهميت خواند، اما ما مي‌دانيم كه در جريان مذاكرات تا اندازه‌اي بازي‌هاي سياسي نيز وجود دارد(!) اما ما به اين مساله علاقمنديم.

به گزارش ايسنا، وي با ذكر اين كه پس از 25 سال زندگي سياسي سعي مي‌كند، محتاطانه‌تر عمل كند، گفت: به هر حال بحث‌هاي انجام گرفته بسيار خوب بود و ما خوشحاليم كه بتوانيم با مجلس و سازمان‌هاي غيردولتي ايران صحبت كنيم و معتقديم صحبت‌هاي چندجانبه تاثير بيشتري دارد و بهتر از اين است كه فقط با بخش دولتي ايران صحبت كنيم.

به گزارش ايسنا، بر با بيان اين كه مذاكرات ميان ايران و سه كشور اروپا در جريان است، افزود: نمي‌توان به دليل ريسك خطرات احتمالي ناشي از شكست مذاكرات هسته‌يي، در حال حاضر به بحث درباره‌ي مساله‌ي حقوق‌بشر نپردازيم، چرا كه اين نيز به كارگيري استاندارد دوگانه خواهد بود. ما محتاطانه و با حساسيت با ايران بحث مي‌كنيم و تلاش مي‌كنيم گفت‌وگوها به خوبي انجام شود

بر در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در خصوص نقض حقوق مسلمانان در اروپا با تاييد اين كه مشكلاتي درباره‌ي نقض حقوق مسلمانان در اروپا وجود دارد، گفت: نقض‌هايي عليه حقوق مسلمانان صورت مي‌گيرد، زيرا گاهي مردم اروپايي نمي‌توانند تفاوت ميان اسلام بنيادگرا و مسلمانان را تشخيص دهند؛ اما جامعه‌ي بين‌المللي عليه تروريسم و براي حقوق بشر مبارزه مي‌كند، اين حيطه‌اي وسيع را در بر مي‌گيرد و ما مي‌كوشيم با همكاران مسلمان در اين باره گفت‌وگو كنيم.

وي در ادامه‌ي اين سوال با اشاره به منع استفاده از حجاب در برخي كشورهاي اروپايي از جمله فرانسه را غلط خواند و گفت: من كاملا با آن مخالفم، اين حق مسلمانان است كه اين اجازه را داشته باشند، اما تفاوت‌هايي ميان ما وجود دارد و بايد در اين باره نيز گفت‌وگوهايي انجام بگيرد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، پس از آنجليكا بر، معاون رييس هيات بازديدكننده‌ي پارلمان اروپا به ايراد سخنراني پرداخت و گفت: گفت‌وگوهاي انجام گرفته ميان دو طرف آغازي براي يك روند است كه طي آن مي‌بايست پيش‌داوري‌ها را كنار گذاشت.

كريستا پرتس، معاون رييس هيات پارلمان اروپا اظهار داشت: مذاكرات و بحث‌ها با طرف ايراني صريح بوده است و از جمله‌ي آنها گفت‌وگو درباره‌ي مضمون دموكراسي بود.

وي گفت كه مساله‌ي ديگر گفت‌وگوها با طرف ايراني، مساله‌ي حقوق بشر و حقوق جزايي كودكان بوده است و اين كه از چه سني، مصونيت جزايي شامل حال كودكان نمي‌شود، اما اين هيات در خصوص اين مساله پاسخ روشني را نگرفته است.

پرتس تصريح كرد: مشتركات زيادي ميان ايران و اروپا درباره‌ي مساله‌ي برابري زنان وجود دارد.

معاون رييس هيات پارلمان اروپا در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در خصوص نقض حقوق مسلمانان در اروپا گفت: اين مساله‌اي عمومي نيست كه اروپا به حقوق مسلمانان احترام نگذارد؛ مسايلي است كه رخ مي‌دهد، اما عمومي نيست.

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران، رومانو لاروسا، معاون ايتاليايي "بر" آخرين سخنران اين نشست مطبوعاتي بود، اگر چه تعداد افراد حاضر در اين نشست كه قادر بودند، زبان ايتاليايي را بفهمند، از انگشتان يك دست هم تجاوز نمي‌كرد، اما او با شور و حرارت به زبان خودش صحبت مي‌كرد.

وي از طريق مترجم انگليسي‌زبان خود گفت: حضور سركرده‌ي گروهك منافقين در پارلمان اروپا و سخنراني عليه حكومت ايران در آن مكان را "اقدامي بسيار بسيار اشتباه" خواند.

لاروسا اظهار داشت: زماني كه از بروكسل به سوي ايران عزيمت كردم، ايده‌اي كاملا متفاوت داشتم و فكر مي‌كردم همه چيز تحت كنترل شديد است؛ اما در اينجا با شهري روبرو شدم كه همه چيز در آن زنده بود، البته همه چيز مثبت نبود.

وي در ادامه با اشاره به گفت‌وگوهاي اين هيات با سازمان‌هاي غيردولتي و نمايندگان جامعه‌ي مدني ايران، گفت كه در اين گفت‌گوها مطرح شده است كه دموكراسي در ايران مشكل دارد(!) اما تصريح كرد: ما خود چيزي نديديم و مسوولان با روي باز با ما برخورد كردند.

معاون رييس هيات پارلمان اروپا با اشاره به اين كه ميزبانان ايراني با شفافيت با هيات اروپايي برخورد كرده‌اند، اظهار داشت: فكر مي‌كنم همكاري‌هاي آينده مي‌تواند مثبت باشد.

لاروسا در ادامه با اشاره به مسايل مربوط به سنگسار، اعدام و مسايل زنان در ايران گفت: اعضاي مجلس به ما گفتند حكم سنگسار متوقف شده كه اين براي اروپا خيلي مهم است، مساله‌ي اعدام هنوز براي ما مبهم است و يكي از مسايل مهم ديگر نقش مهم زنان است.

معاون رييس هيات بازديد كننده‌ي پارلمان اروپا از ايران با اشاره به اين كه گفت‌وگوهاي مثبتي ميان دو طرف درباره‌ي مسايل زنان انجام گرفته، گفت: ما متوجه شديم كه براي اولين بار قرار است يك خانم كانديداي انتخابات رياست جمهوري در ايران شود، البته اين مساله هنوز تاييد نشده و بايد از سوي شوراي نگهبان تاييد شود؛ به هر حال در صورتي كه چنين شود امري غيرمعمول خواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با ابراز شگفتي از وجود حدود 1000 نشريه‌ي مختلف در ايران تصريح كرد: اين نشان مي‌دهد كه حدي از آزادي مطبوعات در ايران وجود دارد و گروه‌هاي مختلف جامعه مثل گروه سياسي، مذهبي و غيره مي‌توانند اعتقادات و نظراتشان را بيان كنند.

لاروسا با اشاره به مساله‌ي زنداني كردن افراد زير 18 سال در ايران گفت: طي گفت‌وگوهاي انجام گرفته، متوجه شديم اين افراد را به زندان نمي‌فرستند؛ بلكه به جاهايي مثل كانون اصلاح و تربيت مي‌فرستند تا بتوانند دوباره به زندگي عادي برگردند.

وي تاكيد كرد: به هر حال متوجه شديم خيلي از چيزهايي كه قبلا فكر مي‌كرديم، مسايلي هستند كه رسانه و مطبوعات در اروپا مطرح مي‌كنند، اما برخي اخباربه صورت غلط به اروپا مي‌رسد.

وي در خصوص نتيجه‌گيري از اين ديدارها گفت: طي اين سفر به اين نتيجه رسيديم كه بايد همكاري نزديكي وجود داشته باشد تا درك كاملي از ايران به دست آيد كه هنوز به دست نياورده‌ايم و بايد دوباره با سازماندهي بهتر به ايران سفر كنيم.

معاون رييس هيات پارلمان اروپا افزود: قرار است كه هياتي مشابه هيات ما در پارلمان ايران تشكيل شود كه ما بتوانيم مستقيما با آنها چه در قالب سفر هيات ايراني به بروكسل و چه سفر هيات اروپايي به تهران، گفت‌وگو كنيم.

وي همچنين در خصوص دعوت از سركرده‌ي منافين براي سخنراني در پارلمان اروپا با تصريح اينكه اين يك دعوت رسمي نبوده است، اين اقدام را "اشتباهي بسيار بسيار جدي" و "اقدامي بسيار اشتباه" خوانده و گفت: حضور يك گروه تروريستي در پارلمان اروپا اقدامي بسيار بسيار اشتباه بود.

معاون رييس هيات پارلمان اروپا در پايان در پاسخ به خبرنگار ايسنا تصريح كرد: نقض حقوق مسلمان در اروپا از سوي برخي گروه‌هاي افراطي صورت مي‌گيرد كه اقدامات احمقانه‌اي را مرتكب مي‌شوند.

گزارش از خبرنگار ايسنا: اعظم گل‌محمدي

Copyright: gooya.com 2016