شنبه 27 فروردین 1384

3 تا 6 کشته بدنبال انتشار نامه جعلي و تظاهرات چند هزار نفري در اهواز

در نامه اي که روز 22 فروردين توسط محمد علي ابطحي در وبلاگش تکذيب شد، چه نوشته شده بود؟

جمهوري اسلامی ايران

دفتر رئيس جمهور

بسمه تعالی

رياست محترم سازمان برنامه و بودجه کشور جناب آقای دکتر نجفی

با سلام

پيرو سياستهای مد نظر گرفته شده و مصوبات شورای امنيت ملی در خصوص تغير ساختار جمعيتی اعراب خوزستان و توزيع مطلوب آنان در ديگر نقاط کشور لازم است بندهای مصوب ذيل الحاق و به واحدهای تابعه ابلاغ و ارسال گردد.

1-. ترتيبی اتخاذ گردد که جمعيت اعراب خوزستان نسبت به فارسی زبانان بومی و مهاجر در ظرف و در حداکثر ده سال به 1/3 برسد.

2-. جهت افزايش حضور و مهاجرت ديگر اقوام بويژه اقوام آذری به استان خوزستان علاوه بر تسهيلات مصوب بخشنامه 416-3-ب-2/971/5-7 مورخ 14/4/1371 تسهيلات بيشتری مد نظر گرفته شده که متعاقباً اعلام ميگردد.

3- لازم است بنحوی عمل شود که پديده مهاجرت قشر تحصيل کرده آنان به ديگر استانها به ويژه تهران، اصفهان و تبريز افزايش يابد.

4- سعی شود ضمن محو کليه نشانها دال بر وجود اين قوم از قبيل تغير نامهای باقيمانده محلات، روستاها، خيابانها، مناطق،..... از واژه های فارسی استفاده شود.

5. در عين تاًکيد بر محرمانه بودن موضوع لازم است جهت هرچه عملی ترشدن اجرای مصوبات از افراد عرب زبان مطمئن بعنوان وسيله استفاده گردد.

6. کليه مصوبات جديد در خصوص توزيع دانشجويان، کارمندان: معلمان، نيروهای نظامی انتظامی و کشاورزان در ديگر استانها پيوست ميگردد.

سيد محمدعلی ابطحی

رونوشت:

وزارت اطلاعات
2- وزارت کشور
3- وزارت مسکن وشهر سازی
4-وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تصوير نامه منتشره که ظاهرا توسط سازمان حقوق بشر اهواز و اهواز نيوز منتشر شده در زير مشاهده مي شود:

بعد از انتشار گسترده نامه، محمدعلي ابطحي در وبلاگ خود چنين توضيح مي دهد:

"چند روزی بود که از سوی افراد مختلف کپی نامه­ای با مهر خیلی محرمانه به من ایمیل می­شد که من، خطاب به ریاست سازمان برنامه­ی بودجه از قول خودم و نه رئیس جمهور نوشته­ام که ترتیبی اتخاذ شود که ترکیب جمعیتی خوزستان به هم بریزد. عرب­ها مهاجرت کنند، اسامی شهرها و قصبات که عربی هستند فارسی شود، آذری ها به آن­جا مهاجرت نکنند و از این نوع حرف ها.

اصلاً جدی نگرفتم. در راستای همه­ی فعالیت های گسترده­ی این سال­ها علیه خودم آن را ارزیابی کردم. تصورم هم بر این بوده و هست که هر کسی این نامه را بخواند می­فهمد در ایران حتی اگر این تصمیمات در سطح رهبری و شورای عالی امنیت ملی و رئیس جمهور هم گرفته شود قابلیت اجرا ندارد و اساساً تصمیمات خیلی کوچکتر از این در سطح عالی کشور گرفته می­شود. حالا چطور رئیس دفتر ریاست جمهوری می­تواند از طرف خودش بخشنامه­ی غیر معقول را صادر کند و ترکیب جمعیتی منطقه­ی حیاتی و مهمی مثل خوزستان را تغییر دهد؟

به همین دلیل گمان نمی­کردم توضیح لازم باشد. اما وقتی خیلی­ها دلسوزانه گفتند حسابی در منطقه­ی خوزستان در حال شوراندن ایرانیان عزیز عرب زبان هستند و حتی اطلاع رسید که پرینت آن را هم در روستاها منتشر کرده­اند، گفتم شاید لازم باشد یادداشت کوتاهی بنویسم و توضیح دهم که: 1- من هیچ وقت چنین قدرتی نداشته ام که بتوانم بخشنامه­ی ترکیب جمعیتی بدهم. 2- اگر هم داشتم و یا اگر همه­ی کسانی که قدرت دارند نیز تصمیم بگیرند ترکیب جمعیتی هر نقطه­ای را بر هم بریزند نمی­توانند. 3- ایرانیان عرب زبان هم هوشمند­تر از آن هستند که با چنین روش­های شناخته شده­ای تحریک شوند. گرچه نمی­توان به طراحان این روش های شناخته شده و مجعول نصیحت کرد که تأثیر ندارد، ولی می­توان از عزیزان وبلاگ­نویس و سایت­های خبری که این نوشته را منتشر کرده­اند خواست که این نوشته­ی مرا هم منتشر کنند تا ذهن خوانندگان روشن شود.

تا شایعه­ی بعدی و اتهام آینده چه باشد!"

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما قبل از پخش شايعه جديد، کار اين نامه بالاتر مي گيرد و روز جمعه تظاهرات خونيني را رقم مي زند. بنابه گزارش ايسنا معاون اجتماعي و ارشاد فرماندهي انتظامي خوزستان درباره‌ي اين حوادث اعلام كرد: در پي پخش اطلاعيه‌اي كذب منسوب به آقاي ابطحي، رييس سابق دفتر رييس‌جمهوري در بين برادران عرب زبان شهرستان اهواز، ناآرامي و تجمعاتي در برخي از مناطق از جمله كوي علوي، سه راه خرمشهر و ملاشيه صورت گرفت كه برابر اعلام فرماندهي انتظامي شهرستان اهواز به دنبال اين ناآرامي‌ها خسارتي نيز به برخي از اماكن دولتي از جمله تعدادي شعبات بانك‌هاي منطقه وارد آمده است. همچنين در شهر حميديه نيز شيشه‌هاي برخي از بانك‌ها شكسته شده و ساختمان دادگستري هم دچار حريق شده است. از ساعات اوليه شروع تجمعات و ناآرامي‌ها عوامل انتظامي در محل حضور و سعي در كنترل اوضاع داشتند. فرماندهي نيروي انتظامي استان خوزستان تدابير قابل ملاحظه‌اي را براي رويارويي با هر گونه اخلال‌گري پيش‌بيني كرده است. سرهنگ پاسدار حسن اسد مسجدي در گفت‌وگو با ايسنا همچنين از زخمي‌شدن هشت نفر در اين وقايع خبر داد. در اين نا‌آرامي‌ها يك نفر نيز در حميديه تير خورده كه توسط پرسنل ما نبوده است.
مسجدي با بيان اين كه آخرين تجمع ساعت 11:30 امروز - شنبه - در منطقه كوي علوي اهواز رخ داد، خاطر نشان كرد: نيروي انتظامي اين تجمع را مهار و متفرق كرد. معاون اجتماعي و ارشاد فرماندهي انتظامي استان خوزستان همچنين شايعه اعلام موقعيت فوق‌العاده براي شنبه‌شب در سطح شهر را تكذيب كرد و گفت: نيروي انتظامي، بسيج و سپاه در چند روز اخير در محل ناآرامي‌ها حضور داشتند و اوضاع را كنترل كرده‌اند. وي افزود: 137 نفر از عوامل آشوب‌ها و ناآرامي‌ها اخير اهواز دستگير شده‌اند.

اما در همين حال سازمان حقوق بشر اهواز در اطلاعيه اي که تاريخ جمعه 26 فروردين را دارد ادعا کرده است که در تضاهرات ضد حکوتی عربهای خوزستان در شهر اهواز 6 تن کشته و بيش از صدها تن مجروح شده اند.

در اين اطلاعيه آمده: "بنا به گزارشات رسيده از سازمان خبری اهواز نيوز و نيز شاهدان عينی از محل تظاهرات در اهواز از ساعت 9 صبح روز جمعه ٢٦ فروردين ماه، 15 آوريل 2005 در حدود سه هزار نفر از مردم عرب اهواز در خيابان و دايره کردوانی و هزارا ن نفر ديگر در مناطق شلينگ آباد ملاشيه عامری کوت عبداله و چند منطقه ديگر شهر تجمع کرده و شروع به تظاهرات گسترده ولی مسالمت اميزی ميکنند.

در چند روز گشته بخشنامه صادره از دفتر رياست جمهوری و به امضاء سيد محمدعلي ابطحي رئيس دفتر سابق آقای خاتمي رئيس جمهور- دال بر پاکسازی قومی و اخراج اجباری بيش از سه ميليون عرب خوزستان- و اسکان اجباری بيش از 1.5 آذربايجانی بمنظور تعويض ساختار قومی- در سطح وسيع توزيع گشته است. اين تظاهرات در رابطه با اين بخشنامه و در مخالفت با اين پاکسازی قومی ترتيب داده شده بود.

تظاهرکنندگان دايره کردوانی در خيابان استخبارات و در جلو ی يکی از سازمانهای امنيتی توقف و از مسولين در خواست دلايلی برای صدور بخشنامه دولت مبنی پاکسازی قومی ميکنند.

نيروهای امنيتی در مرحله اول به تظاهر کنندگان با گاز اشک آورر حمله و متعاقباً بر روی تظاهر کنندگان در منطقه دائره و نيز در منطقه ملاشيه آتش ميگشايند.

در نقاط ديگر شهر ازجمله در سياحی، کيان پارس حميديه و لشکرآباد نيز نيروهای امنيتی ابتدا با گاز اشک اور و سپس باگلوله به تظاهر کنندگان حمله و تيراندازی ميکنند. تظاهرکنندگان نيز متقابلا به بعضی سازمانهای دولتی حمله واز جمله بانک کشاورزی را به آتش ميکشند

بنا به آخرين اخبار رسيده تا ساعت 12 نيمه شب جمعه - 4 تظاهر کننده در ملاشيه و 2 نظاهر کننده در منطقه دائره- در اثر شليک گلوله نيروهای امنيتی کشته شده و بيش از 300 نفر نيز مجروح شده اند. تا اين ساعت درگيرِيهای بين تظاهر کنندگان و نيروهای امنيتی ادامه دارد.

نيروهای انتظامی آب ، برق و تلفن مناطق لشکرآباد و منطقه دايره را قطع کرده اند."

اطلاعيه فوق در سايت هاي منتشر کننده نامه انعکاس يافته است.

روز شنبه همچنين سخنگوي دولت نيز نامه مذکور را جعلي دانست. وي در گفتگو با خبرنگار ايرنا، نامه منتسب به مشاور رييس جمهوري در مورد "تغيير ساختار جمعيتي استان خوزستان" را تكذيب كرد و گفت كه خاتمي وزارت اطلاعات و دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي مامور شناسايي عوامل پشت پرده اين ماجرا كرده است.
سخنگوي دولت روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار سياسي ايرنا، گفت: با بررسي‌هايي كه در دفتر رييس جمهوري و بازرسي ويژه رييس جمهوري انجام شده، مشخص شده است كه نامه‌اي با اين شماره واين محتوا در نهاد رياست جمهوري وجود ندارد. رمضان زاده افزود:علاوه بر اين، متن نامه نشان مي‌دهد كه با هيچ يك از اصول سياسي جمهوري اسلامي سازگاري ندارد و فقط به قصد تحريك قوميتهاي ايراني انجام شده است. وي تاكيد كرد: لذا صراحتا از طرف رئيس جمهوري همچنين از طرف دولت جمهوري اسلامي وجودچنين نامه‌اي را تكذيب مي‌كنم و مفاد آن را برخلاف اصول پذيرفته شده دولت جمهوري اسلامي مي‌دانم.
سخنگوي دولت اظهار داشت: وزارت اطلاعات و دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي از طرف رييس جمهوري موظف شده‌اند به سرعت عوامل پشت پرده تهيه و توزيع چنين نامه‌اي را شناسايي و با عنوان محركين اقدام عليه امنيت ملي به دستگاه قضايي معرفي كنند.

ايسنا بعد از اين حوادث با ابطحي گفتگو کرده است. سيدمحمدعلي ابطحي، معاون سابق رييس‌جمهور درباره‌ي نامه‌ي منتشرشده در اهواز كه گفته مي‌شود محتواي آن حاوي توهين به قوميت‌هاي ايراني است و به او منتسب شده، به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ گفت: اين نامه چندي پيش در اينترنت منتشر و براي من هم ايميل شده بود، اما تصورم اين بود كه چون متن نامه به نحوي گوياي جعلي بودن آن است، آن هم به دليل دستورات مطرح شده طي آن نامه، كه بسيار مهم و امكان‌ناپذير بود و حتي اگر شوراي عالي امنيت ملي هم مي‌خواست آن را اجرا كند، امكان اجرا نداشت، توضيح دادن در اين زمينه را لازم ندانستم. با اين حال چند روز پيش در سايت خودم اعلام كردم كه اين نامه جعلي است.
وي اظهار داشت كه نمي‌داند چرا براي جعل چنين نامه‌اي و براي انتساب آن به افراد، او را انتخاب كرده‌اند؟ ابطحي گفت: ظاهرا دست‌هايي پشت پرده است كه خواسته‌ اين نامه‌ي جعلي را به من منتسب كند. وي همچنين اعلام كرد كه شخصا از وزارت اطلاعات درخواست كرده كه مشخص كند پشت اين قضيه كيست و مسائل سياسي پشت پرده‌ي آن چيست؟
مشاور رييس ‌جمهور ادامه داد: اين نكته قابل توجه است كه تحريك قوميت‌هاي داخلي ايران به نفع هيچ‌كس نيست و كساني كه به اين كارهاي كثيف دست مي‌زنند تماميت ارضي ايران را هدف قرار داده‌اند . ابطحي تاكيد كرد كه اين عده‌ هيچگاه در پيشگاه ملت مورد بخشش قرار نخواهند گرفت.
وي اظهار اميدواري كرد كه دستگاه‌هاي امنيتي بتوانند مشخص كنند كه چه دستهايي در اين قضيه و پشت اين ماجرا نقش داشته‌اند. ابطحي تصريح كرد: جريان‌هايي كه تصور مي‌كنند در مسائل داخلي مي‌توانند از راه‌اندازي چنين مسائلي و از چنين عناويني بهره بگيرند، و عليه اصلاح‌طلبان مشكلات داخلي خود را در آستانه‌ي انتخابات حل كنند، اشتباه مي‌كنند.
معاون سابق رييس‌جمهور تاكيد كرد: مسائل قوميت‌ها بايد فراتر از مسائل جناحي مورد توجه قرار گيرد.
وي درباره‌ي ارتباط موضوع انتخابات با انتشار چنين نامه‌اي و وقوع حوادثي نظير حوادث اهواز گفت:‌ در اين زمينه منتظر مي‌مانم كه بتوانم نظر مستندم را بعد از پاسخ دستگاه‌هاي امنيتي ارائه دهم .

سايت فارسي بي بي سي نيز در خبرش پيرامون اين حادثه از کشته شدن دست کم 3 نفر خبر داده و ضمن مصاحبه ابطحي با يک کارشناس مسائل اعراب نيز مصاحبه کرده است. به عقيده آقای هاشميان، آنچه در اين نامه نوشته شده بود در واقع جرقه ای بود برای شعله ور کردن مطالبات و نارضايتيهای انباشته شده و مردم عرب خوزستان و با اينکه مسئولان استان از طريق تلويزيون محلی بارها به مردم اعلام کردند که اين نامه جعلی است، حرکت اعتراضی اين مردم همچنان ادامه يافت.
وی در ذکر دلائل نارضايتی مردم عرب خوزستان می گويد که با وجود گذشت حدود هفده سال از پايان جنگ ايران و عراق، دولت هنوز به دلائل امنيتی حاضر نيست زمينهای کشاورزی مناطقی را که زمانی جزء مناطق جنگی بوده اند به کشاورزان پس بدهد و اراده ای سياسی هم از سوی دولت برای رفع مشکل امنيتی مناطق مرزی خوزستان و بازگرداندن اين زمينها به مالکانشان به چشم نمی خورد.
آقای هاشميان همچنين به طرح توسعه نيشکر خوزستان اشاره می کند که به گفته وی، طی سالهای اخير باعث شده است بسياری از کشاورزان بومی کشتزارهای خود را از دست بدهند.
عنصر ديگری که حسن هاشميان در بررسی علل انگيزش حساسيتهای قومی در خوزستان به آن اشاره می کند، نقش برنامه هايی است که رسانه های کشورهای عربی همسايه ايران و بويژه تلويزيون ماهواره ای الجزيره در مورد موضوع اعراب خوزستان پخش می کنند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21143

فهرست زير سايت هايي هستند که به '3 تا 6 کشته بدنبال انتشار نامه جعلي و تظاهرات چند هزار نفري در اهواز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016