شنبه 20 فروردین 1384

متن کامل بیانیه خانه آزادی (House of Freedom) در اعتراض به محاکمه حمید پورمند، سرهنگ و کشیش ایرانی، محمد مظفری

smmozaffarir@yahoo.com
www.libertiran.blogfa.com

خانه آزادی، نام سازمان آمریکایی مدافع آزادی و حقوق بشر است که قدمت آن به 60 سال پیش باز می گردد. این «صدای رسای دموکراسی و آزادی در اقصا نقاط جهان»*، اخیراً در پی بازداشت و محاکمه یک سرهنگ و کشیش ایرانی به نام «حمید پورمند» به فاصله چند روز (17 و 25 فوریه) بیانیه هایی صادر نموده است. بیانیه 17 فوریه مربوط به دستگیری و محاکمه پورمند توسط دادگاه نظامی نیروهای مسلح برای اغفال نیروهای نظامی نسبت به تغییر دین وی بوده که در آن به سه سال حبس محکوم شده است. پس از آن قرار است دادگاه دیگری به حکم ارتداد او از دین رسیدگی کند که بر طبق قوانین کشوری جز حکم اعدام در انتظار او نخواهد بود.

متن کامل بیانیه 25 فوریه خانه آزادی در زیر آمده است. برای مطالعه مانیفیست خانه آزادی می توانید به وبلاگ نگارنده مراجعه نمایید.
***

خانه آزادی محاکمه قریب الوقوع کشیش ایرانی را به اتهام ارتداد محکوم نموده، خواهان آزادی فوری وی است.

واشنگتن، دی سی، 25 آوریل 2005 – مرکز آزادیهای مذهبی خانه آزادی محاکمه قریب الوقوع حمید پورمند، رهبر 47 ساله مجمع کوچک کلیسای خداپرست در شهر بندری جنوب ایرانف بندر بوشهر، را بر اساس دادگاه قوانین اسلامی محکوم می نماید. پورمند پس از برگشت از اسلام با اتهامهای ارتداد از اسلام و تلاش برای تغییر دین مسلمانان مواجه گشته است.

Nina Shea، دبیر مرکز آزادیهای مذهبی خانه آزادی، گفت: «حکومت ایران از معدود حکومتهای جهان است که فردی را به خاطر عقیده دینی کاملاً مشخصبی به پای میز محاکمه می کشاند»، «مورد کشیش پورمند - که 25 سال به عنوان یک مسیحی در ملأ عام می زیست – نظام حقوقی مستبدانه، افراطی و نقص در فرایند قانونگذاری حاکم بر ایران را نشان می دهد».

دادگاه ارتداد برای رسیدگی به حکم خروج از اسلام در طول یک دهه گذشته نادر بوده است.

مرکز آزادیهای مذهبی پس از آنکه دادگاه نظامی تهران، سرهنگ سابق ارتش را به جرم اغفال نیروهای مسلح ایران با عدم اظهار به تغییر دین از اسلام به مسیحیّت پیش از ارتقاء به درجه افسری، محکوم نمود، خواستار آزادی فوری حمید پورمند از زندان شد.

با فرض اینکه او دینش را پیش از آنکه رزیم اسلامی انقلابی به قدرت برسد و اسناد موجود نشان می دهد که او آزادانه نزدیک به یک ربع قرن به عنوان یک مسیحی زندگی می کرده، اتهام مربوطه بی اساس است. دادگاه مدرک ارایه شده از سوی وکیل پورمند را نپذیرفته که مافوقهای نظامی وی، او را از چندین سال پیش به عنوان یک مسیحی به رسمیت شناخته و از انجام فرایض دینی مسلمانان معاف کرده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

کشیش پورمند پیش از این به سه سال زندان، حدّاکثر مجازات به خاطر جرم «اغفال» نیروهای مسلح ایران درباره اعتقاد دینی اش بر پایه همان مجموعه حقایق، محکوم شد. دادگاه دستور لانتقال فوری وی را به یک سلول گروهی در زندان اوین تهران صادر نموده. پیش از این گروه های حامی حقوق بشر از اوضاع اسف بار و استعمال شکنجه در این زندان گزارش داده اند.

ایران تفسیری افراطی از قانون اسلامی شیعه یا «شریعت» را به کار می بندد که این امر موجب سرکوب خشونت بار ابراز عقیده شامل تغییر دین توسط مسلمانان می گردد. دادگاه های شریعت ایران، غیرمسلمانان را همچون شهروندان درجه دو می نگرند که شهادتشان از وزن کمتری نسبت به مسلمانان برخوردار است و گاه حتّی آنان را غیر- شخص و فاقد هر گونه تأمین حقوقی می پندارند. دپارتمان ایالتی ایالات متحده، ایران را کشور نگرانی های مخصوص به خاطر تجاوزات «منظم، مداوم و فاحش» به آزادی مذهبی به عنوان زیر مجموعه کردار آزادی مذهبی جهانی می داند.

خانه آزادی http://www.freedomhouse.org
مرکز آزادیهای دینی خانه آزادی http://www.freedomhouse.org/religion

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20321

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متن کامل بیانیه خانه آزادی (House of Freedom) در اعتراض به محاکمه حمید پورمند، سرهنگ و کشیش ایرانی، محمد مظفری' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016