یکشنبه 14 فروردین 1384

انتخابات رياست جمهوري، نوروز و بررسي عملكرد رسانه هاي الكترونيك، حمید هراثی

خبرگزاري رسمي جمهوري اسلامي (ايرنا) را مي توان فعال ترين خبرگزاري در تعطيلات نوروزي امسال دانست كه تعداد اخبار خروجي آن در حوزه انتخابات دليل اين مدعاست.
اين خبرگزاري در روزهاي اخير و از همان روزهاي نخستين سال جديد به انعكاس اخبار و مصاحبه ها و سخنراني كانديداها پرداخته است.
بحث تعطيلات نوروزي و سكوت خبري رسانه هاي مكتوب طي سالهاي گذشته بحث جديدي نيست ولي مساله اي كه تعطيلات رسانه ها را در امسال متمايز مي كند حضور و تعدد رسانه هاي ديجيتالي است كه بواسطه عدم فعاليت روزنامه ها فرصت را غنيمت شمرده و خط خبري راهدايت مي كنند و به جريانات سمت و سو مي دهند. آنها به پشتوانه مخاطبان خود كه طي اين روزها بر تعداد آنها هم افزوده شده است مرجعيت خبري پيدا كرده اند.
بنا به شرايط موجود در كشور و نزديكي به انتخابات رياست جمهوري كه بي شك در عرصه داخلي و بين المللي براي كشور مهمترين رويداد خبري محسوب مي شود اين رسانه هاي ديجيتالي در چند شاخه و گرايش مختلف فعاليت دارند كه در حالت كلي مي توان آنها را به سه دسته خبرگزاري ها، پايگاه هاي اطلاع رساني كانديداها و سايت هاي خبري مستقل و يا واسطه تقسيم بندي كرد كه هر يك بنا به نوع رسالت خود به انعكاس حوزه هاي مختلف خبري پرداخته اند.
در اين ميان خبرگزاري هاي رسمي كشور واكنش هاي مختلفي از جريانات داخلي و خارجي از خود نشان داده اند كه همين امر نشان دهنده تفاوت خط فكري و موضع گيري آنهاست. خبرگزاري رسمي جمهوري اسلامي (ايرنا) را مي توان فعال ترين خبرگزاري در تعطيلات نوروزي امسال دانست كه تعداد اخبار خروجي آن در حوزه انتخابات دليل اين مدعاست.
اين خبرگزاري در روزهاي اخير و از همان روزهاي نخستين سال جديد به انعكاس اخبار و مصاحبه ها و سخنراني كانديداها پرداخته است.
البته وقايع ناگوار ورزشگاه آزادي پس از بازي ايران و ژاپن تا حدودي بر جريانات رسانه ها از جمله اين پايگاه هاي خبري اينترنتي تاثيرگذار بوده و باعث كمرنگ شدن فعاليت آنها در حوزه انتخابات رياست جمهوري شده است.
خبرگزاري كار ايران [ايلنا] هم به نظر مي رسد هنوز فعاليت خبري خود را به صورت جدي در سال جديد آغاز نكرده البته خبر خروجي اين رسانه با برخي رسانه هاي راكد اصلا قابل مقايسه نيست.
خبرگزاري ايسنا هم با تعريف يك لينك جديد به نام انتخابات، به صورت تفكيك شده به انعكاس اخبار مربوط به انتخابات پرداخته است.
خبرگزاري فارس در سال جديد بيشتر به مقوله مذاكرات هسته اي ايران پرداخته و هنوز رنگ و بوي انتخاباتي به خود نگرفته است بطور كلي به نظر مي رسد محور اخبار اين خبرگزاري نسبت به ساير خبرگزاري ها متفاوت است.
خبرگزاري مهر هم با تغيير گرايش خود در سال جديد پيگيري جريان انتخابات را در اولويت كاري خود قرار داده است.
البته در ميان خبرگزاري ها ،خبرگزاري ورزش ايران (ايپنا) بنا به رسالت مشخص و تعريف شده خود از ابتداي سال جديد به پوشش اخبار ورزشي پرداخته اند .انها در اين زمينه در حال حاضر به مرجع فعال حوزه ورزش بدل شده اند كه البته در چند روز گذشته با حساسيت بيشتري نسبت به ساير رسانه ها به پوشش خبري ديدار تيم هاي ايران و ژاپن ، وقايع ورزشگاه آزادي و بازي ايران - كره شمالي پرداخته اند.
در ميان سايت هاي خبري هم كه اغلب از تعداد مخاطبان نسبتا زيادي برخوردار هستند، سايت خبري بازتاب به موازات پرداختن به مسائل هسته اي ايران، اخبار و مسائل انتخابات را پوشش مي دهد و با كانديداها هم در خصوص برنامه هاي آنها براي رياست جمهوري و مسائل جاري كشور گفتگو دارد.
بخش اخبار سايت گويا [گويا نيوز] هم با تفكيك شاخه انتخابات رياست جمهوري از روزهاي اول سال جديد به انعكاس اخبار و گزارش ها در اين زمينه پرداخته است و در مقايسه با ساير سايت هاي خبري خروجي اخبار بالايي هم دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در بين سايتهاي خبري رسمي و غيررسمي، رويداد و دريچه عملكرد خاصي در سال جديد ندارند و گويا در تعطيلات نوروزي بسر مي برند.
پايگاه هاي اطلاع رساني و تبليغاتي كانديداها هم با توجه به تعطيلي مطبوعات و نزديك شدن به زمان برگزاري انتخابات فرصت را غنيمت شمرده و بر حجم فعاليت خود افزوده اند البته نوع عملكرد و گرايش اين سايت ها از هيچ رويداد داخلي و خارجي تاثيرگذار نبوده و كماكان تنها به برجسته سازي كانديداهاي مطروحه خود مي پردازند.
با بررسي موارد مطرح شده پي مي بريم كه وجه غالب رسانه هاي ديجيتال در حال حاضر مقوله انتخابات رياست جمهوري است و هر چه به زمان انتخابات نزديك تر مي شويم اين مساله پررنگ تر مي شود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20082

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انتخابات رياست جمهوري، نوروز و بررسي عملكرد رسانه هاي الكترونيك، حمید هراثی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016