پنجشنبه 27 اسفند 1383

محمدرضا خاتمي: سرنوشت اصلاحات با يك انتخابات به پايان نمي‌رسد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - اروميه
سرويس: سياسي

دبير كل جبهه‌ي مشاركت، تصريح كرد: سرنوشت اصلاحات با يك انتخابات آغاز نشده كه با يك انتخابات نيز پايان بپذيرد چرا كه اين جنبش اصلاحي در بين و بطن مردم وجود دارد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا خاتمي، دبير كل جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي كه در همايش حاميان معين جنوب استان آذربايجان غربي سخن مي‌گفت، با بيان اين كه در انتخابات آينده مهم اين است كه فضايي پر شور و پر نشاط داشته باشيم، خاطر نشان ساخت: نبايد نگران باشيم كه در صورت عدم پيروزي در انتخابات، براي مدت كوتاهي از خدمت به مردم محروم شويم لذا بايد شفاف و روشن ايده‌ها و افكارمان را بيان كنيم.

وي افزود: مهم اين است كه فضايي پر شور و پر نشاط داشته باشيم، با هم صحبت كنيم و پذيراي حرف حق باشيم، فارغ از اين كه سرنوشت انتخابات آينده چه مي‌شود.

او، سرمايه‌ي اصلي اصلاحات را آگاهي مردم عنوان كرد و اظهار داشت: اصلاحات جنبشي است كه در درون مردم وجود دارد لذا فراتر از اين كه از يك شخص حمايت كنيم، از يك جريان حمايت مي‌كنيم و تنها بايد دل نگران پيشبرد اصلاحات در درون مردم باشيم.

دبير كل جبهه‌ي مشاركت، اضافه كرد: در اين راه بايد با حقوق خودمان آشنايي پيدا كنيم و دفاع عزت‌مدارانه و قدرت‌مندانه از اين حقوق را پيشه سازيم.

خاتمي، جريان اصلاحات را يك جريان قوي معرفي كرد كه اصل اول و اساسي آن برابري حقوق همه‌ي شهروندان است.

وي يادآور شد: بر اين اساس دولتي كه در آينده بر سر كار مي‌آيد، بايد فرصت‌هاي برابر ايجاد كند و همه‌ي اقوام بتوانند در عرصه‌هاي مختلف چهره‌هاي شايسته‌ي خود را معرفي كنند.

دبير كل جبهه‌ي مشاركت، ادامه داد: اگر اين ديدگاه را داشته باشيم، مي‌توانيم مشكلاتمان را حل كنيم و در اين بين تفاهم و گفت‌وگو را نيز نبايد از ياد ببريم.

خاتمي، خاطر نشان ساخت: ما حق نداريم مخالفان خود را متهم كنيم و بايد بپذيريم كه عده‌اي نيز از تفكر جمعيت محافظه‌كار حمايت مي‌كنند.

او با اشاره به وجود برخي اختلافات در درون حاكميت، گفت: اگر ما اختلافاتي در درون نخبگان و انديشمندان داريم، نبايد اجازه دهيم اين مساله به اختلافات و جدايي ملت از هم منتهي شود.

دبير كل جبهه‌ي مشاركت، تاكيد كرد: مردم به خوبي مي‌دانند در تعامل با يكديگر مشكلات خود را چگونه حل كنند و اگر ما به اين سيستم روي بياوريم، به طرف دولت دموكراتيك حركت كرده‌ايم و مي‌توانيم اميدوار باشيم اين فضاي انديشه و آگاهي گسترش پيدا مي‌كند و سرمايه‌هاي ما روزافزون مي‌شود.

خاتمي، فراهم شدن امكان حضور بيشتر و ظهور استعدادها را نياز جامعه‌ي فعلي ايران عنوان كرد و گفت: در صورتي كه اين امر محقق نشود، دور معيوب صد سال گذشته مجددا طي خواهد شد.

وي يادآور شد: هيچ ملتي به اندازه‌ي ملت ايران در صد ساله‌ي اخير جنبش رهايي‌بخش نداشته لذا زماني مي‌توانيم از گردونه‌ي عقب ماندگي خارج شويم كه از تجربيات منتج به نتايج مثبت بهره گيريم.

وي در ادامه، اصلاحات را تنها راه اصلي پيشرفت كشور دانست و تصريح كرد: انقلاب و هرج و مرج چاره‌ي كار اين كشور نيست و به همين دليل بايد اصلاحات را با بزرگ‌ترين آزمون دموكراسي يعني انتخابات ادامه دهيم.

خاتمي افزود: مردم ما امروز بيش از هر زمان ديگري قدر راي خود را مي‌دانند و در اين بين نه تبليغات و نه تهديدات بر سر حضور موثر آنها در انتخابات تاثيرگذار نيست.

دبير كل جبهه‌ي مشاركت، اضافه كرد: امروز هر كس كه بر سر صندوق‌ها حضور مي‌يابد و چه كسي كه در انتخابات شركت نمي‌كند، از روي آگاهي اين كار را انجام مي‌دهد و ما بايد قدر اين آگاهي را بايد بدانيم.

او وظيفه‌ي اصلاح‌طلبان و نخبگان جامعه را واقف شدن به اين موضوع و آگاهي مردم اعلام كرد و اظهار داشت: اين مهم‌ترين شرط پيروزي در انتخابات است و بايد هر دولتي كه بر سر كار مي‌آيد بايد به تعهدات خود پاي‌بند باشد.

خاتمي ادامه داد: دولت و ملت بايد با هم هم‌گام باشند و هم‌ديگر را پشتيباني كنند كه در اين ميان، مردم وظيفه‌ي خود را به خوبي ايفا كرده‌اند و تنها نقش دولت‌ها باقي مانده است.

دبير كل جبهه‌ي مشاركت، دولت را موظف به تامين تمام نيازهاي اقتدار مردم از قبيل آموزش، مسائل اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي ارزيابي كرد.

خاتمي در بخش ديگري از سخنان خود، با اشاره به احساس مسووليت اصلاح‌طلبان در قبال نسل آينده، تاكيد كرد: شايد تصور كنيم كه نسل ما نسلي باشد كه حاصل تلاش خودش عايد خودش نشود اما حداقل در برابر نسل آينده احساس مسووليت كنيم و سعي كنيم اين راه دشوار تحقق دموكراسي را بپوييم و اين جاده را هموار كنيم تا كودكان ما بتوانند در اين كاروان عظيمي كه امروز با سرعت پيش مي‌رود، جايگاه خود را بيابند.

وي اضافه كرد: يكي از راه‌هاي تحقق اين امر، ياري و همكاري تمام ايراني‌ها فارغ از قوميت است چنان كه يكي از شعارهاي اصلي دكتر معين در اين راستا اداره‌ي كشور با عقل و خرد جمعي است.

خاتمي تصريح كرد: با توجه به اين ديدگاه، كوتاه‌ترين نقطه‌اي كه نگاه مي‌كنيم، انتخابات است و آن نقطه‌ي پايان نيست لذا هر اتفاقي بيفتد در كنار هم خواهيم بود چرا كه چاره‌اي جز از اين نداريم.

دبير كل جبهه‌ي مشاركت، يادآور شد: تنها دولتي كه امكان توزيع عادلانه‌ي فرصت‌ها براي رشد استعدادها را فراهم مي‌كند، يك دولت دموكراتيك است و اين دولت همانند خورشيد نورش را از هيچ‌كس دريغ نمي‌كند.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا خاتمي، دبير كل جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي در ادامه‌ي سخنانش در جمع حاميان معين جنوب آذربايجان غربي، دولت مستبد را دولتي معرفي كرد كه امكانات پيشرفت را به صورت عادلانه توزيع نمي‌كند و خاطر نشان كرد: دولت دموكراتيك موظف است كه زمينه‌هاي بروز استعدادها را فراهم كند و اين بسته به افراد است كه چگونه و به چه ميزان از آن بهره گيرند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي تصريح كرد: دولتي كه اين وضعيت عادلانه را پيش نياورد، دموكراتيك نيست بلكه از لحاظ تفكرات اسلامي نيز مشرك است.

خاتمي اضافه كرد: هم‌اكنون استعدادهاي انبوهي در كشور وجود دارد كه به خاطر قدرناشناسي اجازه‌ي رشد نمي‌يابند كه در حقيقت اين ظلم تنها به استعدادهاي ايراني نيست بلكه به تمام كشور و ملت است.

دبير كل جبهه‌ي مشاركت، ادامه داد: براي ايران افتخار نيست كه مناطق مختلفش آباد نباشد و لذا دولت آينده بايد در برابر اين تفكر عقب‌مانده و تحجر كه باعث عقب‌ماندگي كشور مي‌شود، ايستادگي كند.

وي، اين تفكر عقب‌مانده كه درصدد درجه‌بندي شهروندان است را داراي قدرت و ثروت معرفي كرد كه براي مبارزه با آن بايد افكار آن تبيين و براي مردم روشن شود.

دبير كل جبهه‌ي مشاركت، پس از ايراد اين سخنان به سوالات جمع حاضر پاسخ گفت و در پاسخ به سوالي در خصوص اعضاي اصلي اصلاحات، اظهار داشت: اصلاحات به معناي آزادي بيان و آزادي انتخاب شدن و انتخاب كردن است كه تنها منحصر به اصلاحات سياسي نمي‌شود و بايد در تمام ابعاد گسترش يابد.

وي افزود: در اصلاحات بايد بتوانيم حق انتخاب شهروندان را محترم بشماريم و شرايطي را فراهم بياوريم كه در ميان كالاهاي مختلف و متنوع از سياسي و اقتصادي گرفته تا اجتماعي و فرهنگي، يك شهروند به راحتي بتواند آنچه را مورد نيازش است، انتخاب و تامين كند.

خاتمي، هم‌چنين در پاسخ به سوالي درخصوص رفراندوم، تاكيد كرد: رفراندوم بر سه گونه است كه اول بايد نوع آن مشخص شود.

وي اضافه كرد: ما خود را اصلاح‌طلب مي‌دانيم، يعني اين كه در چارچوب پذيرفته شده با وجود برخي اشكالات، آن را اصلاح مي‌كنيم.

دبير كل جبهه‌ي مشاركت، يادآور شد: در درون خود آن‌قدر ناتواني نمي‌بينم كه نتوانيم خودمان را اصلاح كنيم و اگر واقعا توانمان اين باشد كه رفراندوم را بپذيريم حتما مي‌توانيم انتخابات آزاد را بقبولانيم.

خاتمي هم‌چنين در بخش ديگري از سخنان خود، احتمال رد صلاحيت دكتر معين را منتفي دانست و اظهار داشت: از حضور دكتر معين هم رقبا ترسيده‌اند و هم جناح مقابل؛ اين حرف‌ها تنها براي تضعيف روحيه‌ي مردم است و در انتخاباتي كه سايرين تاييد صلاحيت شوند و معين نشود، اين انتخابات آزاد نيست و ما تكليف خود در برابر اين نوع انتخابات را روشن كرده‌ايم.

دبير كل جبهه‌ي مشاركت، ابراز عقيده كرد: مخالفت مجلس هفتم نيز قابل قبول نيست چرا كه مجلس فعلي منسجم‌تر از مجلس پنجم نيست كه در برابر اصلاحات ايستاد و اگر با راي مردم و انتخاب آنان مخالفت كنند بايد پاسخگوي مردم نيز باشند.

وي هم‌چنين خاطر نشان ساخت: در بين اصلاح‌طلبان نيز هيچ اختلافي وجود ندارد و تنها دو كانديدا معرفي كرده‌اند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19453

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمدرضا خاتمي: سرنوشت اصلاحات با يك انتخابات به پايان نمي‌رسد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016