چهارشنبه 26 اسفند 1383

اعتراض ايرانيان خارج از کشور در برابر مقر سازمان ملل در ژنو به کارنامه حقوق بشري جمهوري اسلامی، راديو فردا

جمعيتي شامل حدود 200 تن از ايرانيان در برابر دفتر سازمان ملل متحد در ژنو گردآمدند تا به کارنامه نامناسب حقوق بشر جمهوري اسلامي ايران خاصه در ارتباط با زندانيان سياسي و خانواده هاي قربانيان قتل هاي زنجيره اي اعتراض کنند. حسين ماهوتيان از شرکت کنندگان در اين تظاهرات روز سه شنبه در ژنو در مصاحبه با رادیوفردا مي گويد: ما بايد تلاش کنيم از نهادهاي مدني کشورهاي محل سکونت خودمان بخواهيم از کشورها و نمايندگان خودشان در سازمان ملل بخواهند که نقض حقوق بشر در ايران را سرکوب کنند. از تظاهرات بعد از ظهر سه شنبه ايرانيان در برابر مقر سازمان ملل متحد در ژنو راديو فردا گزارشي دارد همراه با مصاحبه با پرستو فروهر، حسين دواني و حسین زال زاده از خانواده هاي قربانيان قتل هاي سياسي زنجيره اي.
شهرام ميريان (كلن)


امير آرمين (راديو فردا): جمعيتي شامل حدود 200 تن از ايرانيان در برابر دفتر سازمان ملل متحد در ژنو گردآمدند تا به کارنامه نامناسب حقوق بشر جمهوري اسلامي ايران خاصه در ارتباط با زندانيان سياسي و خانواده هاي قربانيان قتل هاي زنجيره اي اعتراض کنند و فرياد خود را به گوش جهانيان برسانند و از کميسيون حقوق بشر سازمان ملل متحد بخواهند نماينده ويژه اي را براي رسيدگي به نقض حقوق بشر در ايران تعيين کند. حسين ماهوتيان از شرکت کنندگان در اين تظاهرات روز سه شنبه مي گويد:
حسين ماهوتيان: ما بايد تلاش کنيم در هر جايي که هستيم، در اروپا، آمريکاي شمالي مراجعه کنيم به نهادهاي مدني کشورهاي محل سکونت خودمان، اخبار را به آنها برسانيم، حساسيت را ايجاد کنيم، تاثير بگذاريم بر خارج و کار اين افراد و از آنها بخواهيم از کشورها و نمايندگان خودشان در سازمان ملل بخواهند که نقض حقوق بشر در ايران را سرکوب کنند.

ا . آ: از تظاهرات بعد از ظهر سه شنبه ايرانيان در برابر مقر سازمان ملل متحد در ژنو راديو فردا گزارشي دارد همراه با مصاحبه با پرستو فروهر، حسين دواني و زال زاده از خانواده هاي قربانيان قتل هاي سياسي زنجيره اي .

شهرام ميريان (راديو فردا): در حالي که شصت و يکمين همايش سالانه کميسيون حقوق بشر سازمان ملل فعاليت خودش را از روز گذشته در شهر ژنو آغاز کرده، گردهمايي وسيع و گسترده با حضور برخي از احزاب، انجمن ها و جمعيت هاي ايراني ساکن آمريکا، کانادا و اروپا بعد از ظهر سه شنبه در برابر محل اين اجلاس برپا شد. براي شعارهايي به زبان هاي انگليسي، فرانسه و آلماني که شرکت کنندگان در اين حرکت اعتراضي در دست دارند، نقض حقوق انساني در ايران محکوم شده و از کميسيون حقوق بشر سازمان ملل خواسته شده که نماينده ويژه اي به ايران اعزام دارند. خانم فروهر شما هم در اين تظاهرات گسترده در برابر مقر سازمان ملل حضور داريد در ژنو. شما سخنراني کرديد، در صحبت هايتان چه گفتيد؟

پرستو فروهر: اينجا هم تکرار کردم آن چيزي را که بارها و بارها در ايران و بيرون از ايران تکرار کردم که رسيدگي به پرونده قتل هاي سياسي آذر 77 درست انجام نشده. بعدها دستگاه قضايي جمهوري اسلامي صرفا در جهت مخدوش کردن اين پرونده و خاموش کردن صداي اعتراض از طريق بازداشت وکيل اين پرونده، دکتر ناصر زرافشان و همچنين روزنامه نگاراني که افشاگرانه در اين راه تلاش مي کردند گام برداشته و ما همچنان اعتراض خودمان را ادامه مي دهيم تا زماني که حقايق در مورد اين جنايات و قتل هاي سياسي پيش از آن آشکار بشود و ما بتوانيم عدالت را در سرزمينمان شاهد باشيم.

ش . م : آقاي حسين زال زاده شما هم در تظاهرات شهر ژنو حضور داريد، ولي پيش از انجام اين تظاهرات شما با مقامات سازمان ملل در شهر ژنو ديداري داشتيد اگر ممکن است در اين باره توضيحاتي به ما بدهيد.

حسين زال زاده: ما امروز يک وقت قبلي داشتيم و با نماينده بخش خاورميانه و ايران يک صحبتي داشتيم. در مورد قتل هاي سياسي و زندانيان سياسي و نقض حقوق بشر در ايران طي 25 سال حکومت جمهوري اسلامي و در اين رابطه علاوه بر اين که در رابطه با برادرم سئوالاتي شد، من سعي کردم در مورد انسان هاي زيادي که صلاخي در حقيقت شدند، در مورد آنها هم توضيح بدهم، بالاخص اين که انساني مانند دکتر زرافشان که در حال حاضر در سياه چال هاي جمهوري اسلامي هست و فقط به خاطر و به جرم دفاع از انسان هايي که نمي توانستند از خودشان دفاع کنند به زندان انداختند. به هر حال اين انسان که در سياه چال هاي آنجا است، به او اجازه نمي دهند حتي حق چند روز مرخصي داشته باشد، دليلشان هم اين است که آقاي زرافشان هنوز در مقابل اين مسائل موضع مي گيرد و مبارزه مي کند.

ش.م.: آقاي زال زاده شما در گفتگويي که امروز داشتيد، چقدر خوشبين هستيد که مقام هاي سازمان ملل به خواسته هاي شما رسيدگي کنند؟

حسين زال زاده: اين کميسيون نمايندگان کشورهاي اروپايي و آفريقايي يا آسيايي هستند و تعداد زيادي از اين نمايندگان روابط اقتصادي بسياري خوبي با ايران دارند و ايران توانسته اينها را تا حدود زيادي بخرد و يا در حقيقت به آنها رشوه دهد، ولي با تمام اين وجود ما به اين اميد داريم که حق و حقوق انسان هايي که به ناحق کشته شدند و فقط و فقط اعتراض خودشان را در داخل ايران به اين صورت صلاخي شدند و به ما قول دادند که بسيار اين بار خوشبين هستند و سعي مي کنند در اين رابطه مسائل را طوري طرح کنند که در حقيقت نماينده به ما مي گفتند که ما مي دانيم که نقض حقوق بشر در 25 سال گذشته در ايران هست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ش.م.: آقاي حسين دواني شما هم به عنوان يکي از خانواده هاي قربانيان در تظاهرات شهر ژنو حضور داريد. لطفا بگوييد که تقاضاي شما چيست؟

حسين دواني: گروهي که اينجا تجمع کرده، خواستار خيلي چيزها هست. اين که ما مي خواهيم يک ناظر دائمي از کميسيون حقوق بشر در ايران حضور داشته باشد و ما مي خواهيم که اين ناظر در دادگاه هايي که آزادي خواهان، دگر انديشان، فرهنگيان، وبلاگ نويسان، ژورناليست ها، خبرنگاران، همه و همه در آنجا حضور داشته باشند و زير نظر وکلاي آزادي خواه مانند آقاي ناصر زرافشان که وکيل قتل هاي سياسي هستند، انجام وظيفه کنند تا حقوق انسان ها دگرباره از بين نرود و در مورد مساله پيروز دواني من به طور مشخص مي خواهم از سازمان حقوق بشر که از مساله قتل پيروز دواني در يک دادگاه بين المللي و با حضور آقاي ناصر زرافشان حتما مطرح کنند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19395

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اعتراض ايرانيان خارج از کشور در برابر مقر سازمان ملل در ژنو به کارنامه حقوق بشري جمهوري اسلامی، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016