یکشنبه 18 بهمن 1383

عبدالله مومني: اصلاح‌‏طلبان براي حضور در قدرت با مانع "ساختار انتخابات كشور" مواجه هستند، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت، گفت: در حال حاضر به نظر مي‌‏رسد اصلاح‌‏طلبان براي حضور در قدرت علاوه بر موانعي كه براي پيشبرد اصلاحات با آن مواجه هستند، با مانعي تحت عنوان "ساختار انتخابات در كشور" مواجه هستند.

عبدالله مومني درگفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا" با اعتقاد بر اينكه نظرسنجي‌‏هاي صورت گرفته توسط نهادهايي كه سوگيري خاصي دارند، انجام شده، مدعي شد: اين نظرسنجي‌‏ها با هدف تبليغ و ايجاد فضا و نگرش مثبت براي انتخابات انجام مي‌‏شود و اين در حالي است كه منتقدان شركت در انتخابات، امكان انجام نظرسنجي و اعلام آن را ندارند.
وي با ادعاي اين مطلب كه احتمال دستكاري و دخل و تصرف در نتايج نظرسنجي وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به نظرسنجي‌‏هاي پيشين و ناهمخواني آنها با واقعيات جامعه، دخل و تصرف در اين نظرسنجي‌‏ها دور از انتظار نيست. ما كمتر شاهد تطابق و همسويي نظرسنجي‌‏ها با نتايج نهايي آنها بوده‌‏ايم، البته اين به معني بي‌‏اعتباري نظرسنجي و رد كردن اين روش علمي نيست، بلكه به حب و بغض نهادهاي مسوول در امر نظرسنجي نسبت به نتايج و دخل و تصرف آنها، بر مي‌‏گردد.
مومني افزود: در حال حاضر ملاك و مبنا براي كسب نظر مردم از طريق رجوع بر نتايج انتخابات شوراها و انتخابات مجلس هفتم و از طريق رجوع به گروه‌‏هاي مرجع كه رفتار سياسي آنها براي مردم الگو مي‌‏باشد، مخصوصاً در كلان شهرها قابل حصول است كه اختلاف فاحش و شگفت‌‏انگيزي با نتايج نظرسنجي‌‏هاي صورت گرفته، دارد. اگر نظرسنجي علمي صورت بگيرد، نتايج آن كمتر از انتخابات مجلس شوراها و مجلس خواهد بود.
وي با بيان اين كه طبق آمار رسمي وزارت كشور در انتخابات شوراها كمتر از 20% و در انتخابات مجلس هفتم كمتر از 30 %‌‏در انتخابات تهران شركت كرده بودند، اظهار داشت: چگونه طبق اين نظرسنجي‌‏ها 67 درصد در انتخابات شركت خواهند كرد.
دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت در خصوص نظرسنجي‌‏هاي صورت گرفته، گفت: البته اگر جامعه آماري از كساني انتخاب شده باشد كه مدافع شركت در انتخابات باشند، نتايج اين نظرسنجي صحيح خواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مومني در خصوص موانع اصلاح‌‏طلبان در انتخابات، گفت: در حال حاضر به نظر مي‌‏رسد اصلاح‌‏طلبان براي حضور در قدرت علاوه بر موانعي كه براي پيشبرد اصلاحات با آن مواجه هستند، با مانعي تحت عنوان ساختار انتخابات كشور مواجه هستند.
وي افزود: بر اين اساس در بهترين حالت، شهروندان و گروه‌‏هاي سياسي با يك انتخابات دو مرحه‌‏اي مواجه خواهند شد كه فقط حق انتخاب از بين گزينه‌‏هاي مورد تأييد شوراي نگهبان را دارند كه همين ساختار، مردم را براي حضور موثر در انتخابات منصرف مي‌‏كند.
مومني با اشاره به عملكرد شوراي نگهبان در انتخابات‌‏هاي گذشته، تصريح كرد: شوراي نگهبان هم در تجربه‌‏هاي پيشين و هم با توجه به تركيب سياسي و فكري آْن، نه تنها بهتر از انتخابات‌‏هاي گذشته عمل خواهد كرد، بلكه با تأسي از انتخابات مجلس هفتم و با كنار گذاشتن يك جريان و حمايت پنهان و غير مستقيم از جريان همسو با خود، عرصه انتخابات را به يك بازي يك طرفه رقابت، تبديل خواهد كرد.
دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت در پايان خاطر نشان كرد: جريان‌‏ها و گروه‌‏هاي سياسي مردم‌‏سالار در بخش‌‏هاي عمده اصلاح‌‏طلبان امكان رقابت در انتخابات آتي را ندارند و اظهار نظرها و موضع‌‏گيري‌‏هاي افراد متعصب به اين شورا و نيروهاي شناخته شده از جريان اقتدارگرا، حكايت از اجراي چنين سناريويست.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17968

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عبدالله مومني: اصلاح‌‏طلبان براي حضور در قدرت با مانع "ساختار انتخابات كشور" مواجه هستند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016