جمعه 9 بهمن 1383

مرگ مشکوک يك شاعر زن و سه خبرنگار دختر! نامه سرگشاده عفت ماهباز به گزارشگر ویژه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل

خانم "یاکین ارتوک" گرامی، این مرگ های ناگهانی و سئوال برانگیز، بار دیگر کابوس فاجعه قتل های زنجيره ای نویسندگان و روزنامه نگاران و مترجمین و کوشندگان سیاسی ایران در سال 1998 میلادی را پیش چشم می آورد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نامه سرگشاده به خانم پروفسور "یاکین ارتوک" گزارشگر ویژه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل درباره "خشونت علیه زنان"

efatmahabas@hotmail.com

سرکار خانم پروفسور"یاکین ارتوک"

خانم پروفسور"یاکین ارتوک"، با خبر شدیم که شما به عنوان گزارشگر ویژه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل درباره "خشونت علیه زنان"، بنا به دعوت دولت جمهوری اسلامی، از سی ژانویه تا ششم فوریه 2005 (یازده تا هیجده بهمن1383) به ایران سفر می کنید و قصد شما انجام دیدارهایی به منظور حقیقت یابی در ایران و ارائه گزارش های دوره یی به کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل است. از فرصت پیش آمده استفاده می کنم و توجه شما را به مرگ مشکوک يك شاعر زن و سه خبرنگار دختر که در ماه اخیر رخ داده است جلب می کنم و در راستای جلوگیری از تکرار این موارد خواستار پیگیری و کمک شما در این زمینه هستم.

بنا بر گزارش ماهانه نقض حقوق بشر در ایران،(20.01.2005):
"الناز درخشان خبرنگار روزنامه ی "افتخار" شيوا و شهلا شكاری خبرنگاران روزنامه های "شرق" و "افتخار" به طور مشکوکی در تهران کشته شدند."1*

پليس در اولين مرحله، تشخيص مرگ را بر اثر گازگرفتگی و يا مسموميت غذائی اعلام نمود، اما پزشكی قانونی با توجه به قرمزی پوست صورت و بدن آن ها، اين احتمال را قوی می داند كه آن ها خفه شده باشند. خانه ای كه دو خبرنگار ديگر به نام های شيوا و شهلا شكاری در آن جمع شده بودند متعلق به الناز درخشان خبرنگار روزنامه ی افتخار بوده است.

خانم گرامی، مورد مشکوک دیگر مرگ ناگهانی شاعر معاصر نازنين نظام شهيدي است که به طرز مشکوکی در شامگاه سه شنبه(18.01.2005) ظاهرا بر اثر عارضه سكته مغزي درگذشت. این در حالی است که روز قبل از این واقعه وی به عنوان يكي از اعضاي هيات داوران جايزه شعر امروز ايران (كارنامه) بيانيه اين هيات را در مراسم اهداي جوايز، در سالن اجتماعات فرهنگسراي نياوران خوانده بود.*2

خانم "یاکین ارتوک" گرامی، این مرگ های ناگهانی و سئوال برانگیز، بار دیگر کابوس فاجعه قتل های زنجيره ای نویسندگان و روزنامه نگاران و مترجمین و کوشندگان سیاسی ایران در سال 1377 (1998 میلادی) را پیش چشم می آورد.

در قتل ها ی زنجيره ای سال 1998 میلادی "احمد زال زاده"، "احمد تفضلی"، مترجم و خبرنگار مطبوعات ايران، "محمد مختاری" و "محمدجعفر پوینده" نویسنده و مترجم، "پروانه اسکندری" (فروهر) و "داریوش فروهر" از رهبران حزب ملت ایران، بدست ماموران وزارت اطلاعات به شیوه های گوناگون کشته شدند.

اینک در این دو هفته با مرگ مشکوک خبرنگاران "الناز درخشان"، "شيوا شكاری" و "شهلا شكاری" و شاعر معاصر، نازنين نظام شهيدي،افکارعمومی ایرانیان داخل و خارج از کشور و نیز مدافعان حقوق بشر و نهادهای مدنی مبارزه با "خشونت علیه زنان" به شدت نگران شده اند.

شما در سخنان خود به درستی گفته اید: "خشونت علیه زنان، یک تقدیر نیست ...و می توان آن را از بین برد." ما با کلام شما هم زبانیم و با اقدامات شما در مبارزه با "خشونت علیه زنان" هم راهیم. از این رو در آستانه سفر شما به ایران خواهان آن هستیم که از طرف شما و کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، در امور "خشونت علیه زنان" مساله مرگ سه خبرنگار الناز درخشان و شيوا و شهلا شكاری، و شاعر معاصر نازنين نظام شهيدي، در تماس با مقامات و نهادهای ایرانی، به جد مورد سئوال و بازخواهی قرار گیرند.

با احترام
عفت ماهباز ،روزنانه نگار و فعال حقوق بشر
28 ژانویه 2005

.1* روزنامه اعتماد 01.10.83
*2 به نقل ازخبرگزاري دانشجويان ايران(ایسنا)

رونوشت: سازمان عفوبین الملل،
پارلمان اروپا، بخش حقوق بشرپارلمان آلمان

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17541

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مرگ مشکوک يك شاعر زن و سه خبرنگار دختر! نامه سرگشاده عفت ماهباز به گزارشگر ویژه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016