پنجشنبه 17 دی 1383

تهدید به مرگ روزنامه نگاران پس از شهادت آنان در جلسه هیأت نظارت بر قانون اساسی، ديده بان حقوق بشر

(6 ژانویه 2005 – نیو یورک) سازمان دیده بان حقوق بشر امروز با انتشار بیانیه ای اطلاع داد که روزنامه نگارانی که اخیرأ در جلسه هیأت نظارت بر قانون اساسی حضور یافته اند از سوی مأموران قوه قضائیه منسوب به قاضی سعید مرتضوی، مدعی العموم تهران، تهدید به مرگ شده اند.

سازمان دیده بان حقوق بشر بشدت نگران امنیت این روزنامه نگاران میباشد. این روزنامه نگاران در حضور هیأت نظارت بر قانون اساسی، جزئیات شکنجه خود را در طول بازداشت توسط محافل اطلاعاتی در بازداشتگاههای مخفی نقل کرده اند.

سارا لی ویتسون، مدیر اجرائی بخش خاور میانه این سازمان گفت: "ما مصرأ به حکومت ایران تاکید میکنیم که جامعه بین المللی مراقب اتفاقات اخیر و پیامدهای آن برای این روزنامه نگاران میباشد و حکومت ایران را مسئول امنیت آنان میداند."

در 5 دی ماه، حنیف مزروعی، مسعود قریشی، فرشته قاضی، آرش نادر پورو محبوبه عباسقلی زاده در مورد بازداشتهای خود به هیأت نظارت بر قانون اساسی شهادت دادند. از جمله فرشته قاضی جزئیات ضرب و شتم شدید خود را که منجر به شکسته شدن بینی او شده است را تشریح کرد. در 12 دی ماه دو تن دیگر از روزنامه نگاران بازداشت شده، امید معماریان و روزبه میر ابراهیمی، در مقابل این هیأت حاضر شدند. محمد علی ابطحی، یکی از اعضای هیأت نظارت بر قانون اساسی، جزئیاتی از شکنجه، بازپرسی و اجبار آنان به نوشتن ندامتنامه را منتشر کرده است. همانگونه که سازمان دیده بان حقوق بشردر بیانیه های پیشین خود اطلاع داد ه است، بازداشت شدگان در زیر انواع شکنجه های روحی و فیزیکی بوده اند.

پس از شهادت روزنامه نگاران در مقابل هیأت نظارت بر قانون اساسی، قاضی سعید مرتضوی آنان را تهدید به حبس طولانی و آزار اعضای خانواده آنان کرده است. مرتضوی همچنین احضاریه های متعددی، بدون اعلام جرم، برای آنان صادر کرده و ماموران وی دائمأ این روزنامه نگاران را از طریق تماس تلفنی تهدید، از جمله تهدید به مرگ میکنند.

در 14 دی ماه، قاضی مرتضوی در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن نفی شکنجه و بد رفتاری با بازداشت شدگان آنها را تهدید به بازداشت دوباره کرد. وی همچنین ادعا کرد که روزنامه نگاران "با انگیزه های سیاسی مطالب کذبی را به ماموران نیروی انتظامی و زندان" نسبت داده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شهادتهای اخیر روزنامه نگاران نقش مرتضوی در مراحل شکنجه آنان و فشار بر آنها برای نوشتن ندامتنامه را فاش ساخته است. به گفته ویتسون: "این عمل شجاعانه روزنامه نگاران جوان موجب افشاگری نقش محوری قاضی مرتضوی شده است. زمان آن رسیده است که حکومت ایران تخلفات مرتضوی را پیگیری و تحقیق و تفحص کند."

سعید مرتضوی در طی چند سال اخیر رهبری ماموران قوه قضائیه در حمله به روزنامه نگاران و تعطیلی تعداد انبوهی از نشریات را بعهده داشته است که در گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر " مثل مرده در گور" بطور مستند درج شده است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16578

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تهدید به مرگ روزنامه نگاران پس از شهادت آنان در جلسه هیأت نظارت بر قانون اساسی، ديده بان حقوق بشر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016