دوشنبه 28 اردیبهشت 1383

الیزا، به روایت جین بیرکین


صدای جین مثل یک مارک تجاری معتبر در دستان هنرمند گنزبورگ بود.

جین بیرکین دومین فرزند یک افسر نیروی دریایی( دیوید بیرکین) و یک بازیگر- خواننده( جودی کمپبل) در چهاردهم دسامبر 1946 در لندن به دنیا آمد. در خانواده ای شاد و در خانه ای حومه شهر کودکی اش را گذراند. برای تعطیلات به جزایر وایت رفت و تحصیلات متوسطه را هم در همانجا گذراند. جین دخترکی بود آرام و خوش اخلاق، اما انقلاب دهه شصت همه چیز را به هم ریخت...
به عنوان یک دخترک مینی پوش اهل چلسی اشتیاق عمومی را به سوی سوئینینگ لندنی که همراه با موج عشق بیتلز بود، پذیرفت. و گام به گام پای در راه مادرش گذاشت. در امتحانات بازیگری مورد توجه بینکی بومونت قرار گرفت. در هفده سالگی در تئاترهای مارکت روی صحنه رفت و نقش دختر کرولالی را بازی کرد. اسم نمایش تراشیدن یک مجسمه کاری از گریهام گرین بود.

eliza birkin.jpg

آگراندیسمان
آواز خواندن را در تئاتر پرنس ولز آغاز کرد، در یک نمایش موزیکال به نام هتل گل اشتیاق. و پس از آن بود که با جان بری ازدواج کرد، تازه نوزده ساله بود که جان بری آهنگساز فیلم جیمزباند007 به عنوان همسر در کنارش قرار گرفت. بعد از اولین تجربه سینمایی اش در فیلم The Knock به کارگردانی ریچارد لستر، توسط آنتونیونی دعوت شد تا در فیلم آگراندیسمان بازی کند. آگراندیسمان چندی بعد برنده نخل طلای جشنواره کن شد. اسمش نقل محافل لندن شد، او در صحنه ای از این فیلم برهنه ظاهر شده بود.

یک انگلیسی در پاریس
بعد از شکست زودهنگام ازدواجش و کمی پس از تولد کیت، دخترش در سال 1967 تصمیم گرفت به فرانسه نقل مکان کند. پییر گریمبلات فیلمساز فرانسوی از او برای بازی در فیلم شعار(Slogan) دعوت به کار کرد. در نگاه اول عشقی میان او و سرژ گنزبورگ خواننده و آهنگساز بزرگ که همبازی او در این فیلم بود درگرفت. عشقی که سالهای آینده او را تغییر داد.
این زوج شیک و پیک و مطابق سلیقه روز بزودی تیتر اول روزنامه های فرانسه شدند. اجرای ترانه هنرمندانه و عجیب و غریب دوستت دارم، من هم همینطور سر و صدای فراوانی را باعث شد و مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

در آن دوازده سال شاد
صدای جین مثل یک مارک تجاری معتبر در دستان هنرمند گنزبورگ بود. صدایی نازک و ظریف که همیشه حالتی شکننده داشت، گنزبورگ از جنس این صدا بخوبی استفاده کرد و شعر ترانه هایش را متناسب با این جنس صدا سرود. برای او آهنگهای ویژه ای می ساخت و صدای او را بر اساس خواسته خودش به کار می گرفت. آنها دوازده سال با هم زندگی کردند، تبدیل به زوجی سرشناس شدند و در میان مردم و رسانه ها رشد کردند. در سال 1971 شارلوت دخترشان به دنیا آمد.

دوستت دارم، من هم همینطور
در این سالهای خوش، جین در سی فیلم بازی کرد. تعداد زیادی کمدی، تعدادی فیلم پلیسی و یک شاهکار، اولین فیلمی که سرژ کارگردانی کرده بود: دوستت دارم، من هم همینطور(1975). او همزمان به فعالیتش به عنوان خواننده ادامه می داد و چهار آلبوم از کارهایش را منتشر کرد. تصویر روی جلد آلبوم های جین تصویر او را گاه به عنوان زنی سکسی وگاهی شبیه یک لولیتای مشتاق به تماشا می گذاشت. بهترین روکش آلبوم ترانه هایش در سال 1978 با عنوان طرفداران سالهای شصت منتشر شد.
در اوایل دهه هشتاد طوفان به دریای آرام زندگی شخصی اش افتاد. از سرژ گنزبورگ جدا شد و دیگر تمایلی نداشت تصویر دختر انگلیسی بامزه را از خودش نشان بدهد. پشت خنده های ساده دلانه و لهجه انگلیسی اش که به گوش فرانسوی ها به طرز مشخصی جذاب بود، زنی نگران، عصبی و بی خواب قرار گرفته بود. این چهره از شخصیت او در فیلم های سینمای مولف زیادی منعکس شده است، از جمله در آثار ژاک دوایون. سومین دخترش، لو، حاصل ازدواج سوم او با دوایون در سال 1982 به دنیا آمد.

کودکی تنها در بابل
آشفتگی درونی جین دنیای بیرونش را نیز آشفته کرد، هرکاری کرد و رو به تجربه های مختلف آورد. سرژ گنزبورگ همچنان برایش آهنگ می ساخت، اما ترانه های جدید او جدی و پیچیده بودند. آلبوم کودکی در بابل در سال 1983 جزو پرفروشترین ها قرار گرفت. در همین دوران او به بازی در سینما ادامه می داد، اما نه جدی، فیلمهایی معدود و پراکنده را بازی کرد. او به دنبال تجربیات تازه تری بود. یک برنامه تلویزیونی کارگردانی کرد و ریسک اجرای یک رسیتال موسیقی را پذیرفت.

تقدیم به دوست از دست رفته
در سال 1987 اولین فعالیتش را در باتاکلان، که یک موزیک هال قدیمی فرانسوی بود آغاز کرد و ارتباط مستمری را با مخاطبانش برقرار کرد، او ذائقه تازه ای را تجربه کرد و گسترش داد. جین همواره آرزوی بازی کردن و خواندن در یک موزیک هال را داشت. او در کازینوی پاریس در سال 1991 و دوماه بعد از مرگ گنزبورگ روی صحنه رفت و کنسرت را به او تقدیم کرد. همچنین درسپتامبر سال 1994 از طرف او در یک مراسم خیریه در لندن مبلغی به تئاتر ساوی پرداخت تا سرژ را در سرزمین مادری خودش بشناساند. او تلاش کرد تا تصویر جین جنجالی را که در ابتدای کارش در لندن ساخته شده بود، از میان ببرد. او در سال 1995 نقش آندروماش را در نمایش زنان تروا اثر اوریپید روی صحنه تئاتر ملی بازی کرد.

به روایت جین بیرکین
آلبوم روایت جین(Version Jane) در سال 1996 آخرین ادی دین به سرژگنزبورگ بود. این آلبوم شامل تکه آهنگهایی از سرژ بود که جین آنرا در المپیای پاریس اجرا کرد. بعدا همین اجرا به یک تور کنسرت رفت و توقفی نیز در فستیوال سلطنتی لندن داشت.
اولین آلبومش بدون حضور سرژگنزبورگ به نام A la légère این آلبوم شامل آهنگهایی از دوازده ترانه سرای معاصر فرانسه بود. این آلبوم با عنوان بهترین های جین بیرکین در سال 1999 منتشر شد.

به سوی شرق
در سال 1999 جین بیرکین با جمال بنییل(Djemal Benyelles) آشنا شد و تعدادی از آهنگهای گنزبورگ را به سبک شرقی اجرا کرد. ترانه هایی مانند الیزا و قهوه ای رنگ( کولور کافه) یا چگونه به تو بگویم خداحافظ
این پروژه برای اولین بار در سال 1999 در فستیوال آوینیون معرفی شد و بعد در تئاتر افسانه ای ادئون به موفقیتی باورنکردنی دست یافت. در حال حاضر تور بین المللی همین مجموعه در حال اجراست، این آلبوم به فرانسه، ژاپن، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، بریتانیا، اسکاندیناوی، نیویورک، کانادا و آسیا... خواهد رفت.

الیزا
ترانه الیزا یکی از زیباترین ترانه های آخرین آلبوم جین بیرکین است. ترجمه این ترانه را یکی از خوانندگان گویا برایمان فرستاد.

براي شنيدن ترانه اينجا را کليک نماييد.


الیزا

اِلیزا اِلیزا
اِلیزا بیا، بپَر روی گردن ِمن
اِلیزا اِلیزا
اِلیزا شپش های سر مرا بجوی
ناخن هایت را خوب درموهایم فرو کن
همینطور با انگشتان ِ نازکت
در جنگل ِ موها یم جستجو کن
لیزا
اِلیزا اِلیزا
اِلیزا روی ِ گردن ِ من بپَر
اِلیزا اِلیزا
اِلیزا شپش های سر مرا بجوی
و موهایم را بشکل حلقه های فری آرایش کن
وبر موهایم فرقی از وسط باز کن
ما دوتا
سیزده
چهارده ساله ایم
اِلیزا اِلیزا
اِلیزا ما به حرف و نظر دیگران اهمیت نمی دهیم
اِلیزا اِلیزا
اِلیزا همه چیز جز تو، من، ما، بی ارزش است
بیست سالگی تو، چهل سالگی من
اگر فکر می کنی که این همه
مرا نگران و افسرده می کند
آه واقعا" نه
لیزا
اِلیزا اِلیزا
اِلیزا بیا، بپَر روی گردن ِمن

اِلیزا اِلیزا
اِلیزا شپش های سر مرا بجوی
ناخن هایت راخوب در موهایم فرو کن
همینطور با انگشتان ِ نازکت
در جنگل ِ موها یم جستجو کن
لیزا !


ELISA, ELISA, ELISA

Saute moi au cou
ELISA, ELISA, ELISA
Cherche-moi des poux,
Enfonce bien les ongles,
Et tes doigts délicats
Dans la jungle
De mes cheveux
LISA
ELISA, ELISA, ELISA
Saute moi au cou,
ELISA, ELISA, ELISA
Cherche-moi des poux,
Fais-moi quelques anglaises
Et la raie au milieu
On a treize
Quatorze ans à nous deux
ELISA, ELISA, ELISA
Les autr's on s'en fout
ELISA, ELISA, ELISA
Rien que toi, moi, nous
Tes vingt ans, mes quarante
Si tu crois que cela
Me tourmente
Ah non vraiment
LISA
ELISA, ELISA, ELISA
Saure moi au cou
ELISA, ELISA, ELISA
Cherche moi des poux,
Enfonce bien les ongles,
Et tes doigts délicats
Dans la jungle
De mes cheveux
LISA

مطالب ديگر:

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7808

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'الیزا، به روایت جین بیرکین' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2008