شنبه 12 اردیبهشت 1383

اکبر گنجی جایزه صلح نوبل گرفت


جمعه 11 اردیبهشت 1423 هجری شمسی مطابق با 30 آوریل 2044 میلادی، خبرهای هفته را به اطلاع شنوندگان رادیو می رسانیم متن برنامه را از صدای دویچه وله از این جا بشنوید. نامه هایی به مردم مرده پنجاه و سومین...

جمعه 11 اردیبهشت 1423 هجری شمسی مطابق با 30 آوریل 2044 میلادی، خبرهای هفته را به اطلاع شنوندگان رادیو می رسانیم

متن برنامه را از صدای دویچه وله از این جا بشنوید.

نامه هایی به مردم مرده
پنجاه و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب و مطبوعات برگزار شد. از این نمایشگاه که با حضور ناشران داخلی و بین المللی برگزار شده، هزاران نفر بازدید کردند. هانس مانی مطلبی مدیر نمایشگاه در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد که در این نمایشگاه برای اولین بار نامه های سرگشاده خاتمی به مردم به صورت کتاب منتشر می شود. این کتاب که نامه هایی به مردم مرده نام دارد چهل سال است که در حال ویرایش است. در این نامه سیدمحمد خاتمی آخرین رئیس جمهور حکومت سابق ایران مسائل پشت پرده سیاست کشور را از آن دوران روایت کرده است. لیلا ابطحی سرویراستار این کتاب اعلام کرد: چون رئیس جمهور اسبق خجالت می کشید ما نتوانستیم این کتاب را قبل از این چاپ کنیم.

میدان شهید تونی بلر
ژان فرانسوا قلی زاده شهردار تهران هفتمین میدان شهر تهران را به نام میدان شهید تونی بلر نامگذاری کرد. این اقدام که در پی اختلافات لفظی میان شهردار تهران و عبدالقادر گرنجر شهردار لندن رخ داده است، ناراحتی لندن را فراهم کرد. شهردار لندن تاکنون چهار میدان شهر لندن را به اسامی شهید بن لادن، مقتدی صدر، شهید محمد عطا و شهید رمضان نامگذاری کرده است. شهردار تهران گفت: اگر این اقدامات لندن ادامه پیدا کند، ما نام وینستون چرچیل را بر روی میدان شهیاد خواهیم گذاشت.

اکبر گنجی جایزه صلح نوبل گرفت
اکبر گنجی امروز جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. وی که در حال حاضر در صحرای کنیا بسر می برد در یک گفتگوی تلفنی اعلام کرد که برای دریافت جایزه اش به اسلو خواهد رفت. اکبر گنجی از سه سال قبل در جریان سفرهای دور دنیای خودش به آفریقا سفر کرده است. مسوولان زندان اوین در تهران اعلام کردند که: اکبر باید مرخصی اش را تمدید کند. اکبر گنجی در حال حاضر 34 سال است که در مرخصی بسر می برد و علیرغم اینکه در اکثر این مدت در سفر دور دنیا بوده است، اما هرسال برای تمدید مرخصی زندان به تهران سفر کرده است. مسوولان زندان اوین هنوز جرائم اکبر گنجی را اعلام نکرده اند.

بیل های ستمدیدگان
غلامرضا حسنی محاصره شد. در پی حمله نیروهای نظامی متحد ناتو( پیمان اتلانتیک شمالی) و پیمان مامازن( پیمان مشترک ایران، افغانستان و عراق) به کوهستانهای اطراف ارومیه، غلامرضا حسنی معروف به چریک پیر رهبر سازمان چریکی بیل های ستمدیدگان محاصره شد. سازمان چریکی بیل های ستمدیدگان یکماه قبل در حمله به یک کارخانه تولید تلویزیون این کارخانه را منفجر کرده بودند. غلامرضا حسنی رهبر این سازمان که صد سال از سنش می گذرد، اما همچنان شاداب و سرحال است، در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد: ما همه شون رو نابود می کنیم، چون ما با اون مخالفیم. این سازمان چریکی از طریق هواداران خود تا کنون بارها به کارخانه های مختلف حمله کرده است.

ژاپن غیر اسلامی
یاساهیرو هوندا نخست وزیر دولت ژاپن اعلام کرد: ما از بن بست خارج خواهیم شد. مردم ژاپن که سالهاست اقتصادشان دچار رکود شده است، در حال حاضر چند متر زیر خط فقر بسر می برند. نخست وزیر ژاپن گفت: آقا! از زمانی که این ایرانی ها تصمیم گرفتند ژاپن اسلامی بشوند ما بیچاره شدیم.

پیکان جت های جدید
اینگرید اصغرزاده مدیر عامل کارخانه کیهان اعلام کرد از امسال اتوموبیل های پیکان با موتور توربوجت تولید خواهد شد. اتومبیل های پیکان جدید با سرعت 600 کیلومتر در ساعت حرکت می کند و قادر است فاصله تهران تا تبریز سیتی را از بزرگراه 71 در مدت یک ساعت و پنج دقیقه طی کند. کارشناسان گفته اند تاکنون آزمایش ها ناموفق بوده و اکثر پیکان جت های آزمایش شده به محض حرکت بخار شده اند. اما اینگرید اصغرزاده گفت: پیکان مثل کورش و داریوش سند باستانی ماست، ما آنرا حفظ و مدرن می کنیم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7092

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اکبر گنجی جایزه صلح نوبل گرفت' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2008