چهارشنبه 6 مهر 1384

مروري بر فيلم معرفي شده براي اسكار؛ "خيلي دور خيلي نزديك" حكايت رستگاري انسان، سينماي ما

[سايت "سينماي ما"]

خيلي دور خيلي نزديك

فيلم "خيلي دور خيلي نزديك " حكايت رستگاري آدمي علم زده در دنياي مدرن است كه وقتي با حقيقت مرگ روبه رو مي شود،گام در سفري مي گذارد كه در نهايت به شناخت و كشف زندگي دست مي يابد.

منتقدان سينمايي معتقدندميركريمي با داستاني يك خطي و سرراست فيلمش را،كه به راحتي مي توانست سوژه تكراري بسياري از آثار سينما را تداعي كند،به خوبي تعريف كرده و با ساختاري سنجيده و بي كم و كاست ،اثري عميق و ماندگار پديد مي آورد. دكتر عالم(مسعود رايگان)،شخصيتي است كه تنها دل به كارش سپرده و هر از گاهي از روي تفريح با دوستانش بر روي اسبها شرط بندي مي كند.ارتباط غريبانه اي به پسرش دارد و از روي ناباوري،نيروي غيرزميني و لطف الهي را با تمسخر مي نگرد.وي تنها از درون تلسكوپ پسرش (سامان ) مي تواند به فضاي بيرون از خويش نگاهي بياندازد.وي در حالي كه در مطب خود با خانواده بيمار جدي سخن مي گويد و با دوستانش از طريق اينترنت بسيار روان حرف مي زند.با پسرش به سردي صحبت مي كند و رفتار او با منشي خود نيز با نوعي شرم و حيا همراه است.

ميركريمي در خيلي دورخيلي نزديك از همان ابتدا با سخت كوشي بسيار در طراحي فيلمنامه،انتخاب بازيگران، گزينش لوكيشن هاي مناسب،قاب بندي هاي دقيق،آكسسوار صحنه ها و ... اثري ماندگار پديد مي آورد كه نه آنقدر سانتي مانتال و معناگراست كه به مرز شعار نزديك شود و نه آنقدر سرگردان كه درونمايه خود را به فراموشي بسپارد. به همين سبب ميركريمي در جديدترين اثرش به مدد اجرايي روان و پخته مخاطب را غافلگير مي سازد.

ميرکريمي سر صحنه خيلي دور، خيلي نزديک

رضا درستكار عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي كشور با بيان اين مطلب درباره «خيلي دور خيلي نزديك» گفت: چهارمين فيلم آقاي ميركريمي در مسير فيلم‌هاي قبلي او قرار دارد؛"زير نور ماه"،"اينجا چراغي روشن است" و" خيلي دور، خيلي نزديك" در واقع سه‌گانه اين فيلمساز را تكميل مي‌كنند.
وي اضافه كرد: ميركريمي در خاستگاه اولش با فرهنگ و اعتقادات و ايماني كه در فيلم‌هايش دارد سعي مي‌كند با يك نوع فرماليست ديني -كه در روزگار ما غالب است- مجامله و گفتمان داشته باشد و تلاش مي‌كند شخصيت‌هايي را به ما معرفي مي‌كند كه در قيد مسايل فرماليستي و شكل‌گرا از دين نيستند.

به گفته وي شخصيت هاي اين فيلم توجه تماشاگران را به مسايل معنوي، بدون ايجاد شكلي خاص جلب مي‌كنند.

درستكار درباره ساختار اين فيلم گفت: 50 دقيقه اول فيلم بسيار درخشان است و استانداردهاي سينمايي بالايي دارد.

سعيد ابوطالب‌ نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي هم گفت: به عقيده من آثاري چون زير نور ماه و خيلي دور و خيلي نزديك با توجه به محتوا و سوژه به كار گرفته شده، جذابيتهاي فراواني را براي مخاطب دارد. چرا كه اين گونه آثار از جنس سينماي ملي ماست و از طرفي ساخت اين گونه آثار اتفاق بديعي در سينماي كشور ما به شمار مي‌رود.

به گفته ابوطالب، نگرش مخاطب ايراني درباره معنويات ستودني است و به همين منظور ساخت آثاري با رويكرد معنوي تاثيري دو چندان بر او خواهد گذاشت.
نماينده مرم تهران در خانه ملت افزود: رضا ميركريمي در آخرين فيلم خود، با بهره‌گيري از اين مفاهيم و دوري جستن از سينماي غرب، اثري متفاوت را براي مخاطب خاص و عام به تصوير كشيده است. در واقع همان مسيري كه بايد در سينماي ملي مورد توجه قرار گيرد. غلامرضا ميرزايي، عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با بيان اين مطلب به خبرگزاري فارس هم گفت:مسؤولان بايد بدانند كه اين نوع سينما، راه نجات سينماي ايران است. به گفته وي ساخت فيلمهايي از اين دست كه در حال حاضر معناگرا ناميده مي‌شوند و مي‌توانند مخاطبان بسياري را به سوي خود جلب كنند، قدمي رو به جلو در سينما محسوب مي‌شود.

ميرزايي با اشاره به استقبال مردمي از «خيلي دور خيلي نزديك» گفت: فكر مي‌كنم اين فيلم مي‌توانست بيشتر ديده شود و ارتباط گسترده‌تري با همه اقشار برقرار كند كه متاسفانه به طور كامل چنين نشد.

اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي نخستين تاثير مثبت و سازنده ساخت آثاري از اين دست را خلق آثاري از جنس مردم با موضوعاتي معناگرا و در عين حال جذاب براي خود مردم دانست.

محمد حسين صفار هرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در پيامي خطاب به ميركريمي آورده است: بر اين باورم كه فيلم «خيلي دور خيلي نزديك» چشم‌اندازي تماشايي از جهان هستي را پيش روي مخاطبان خود ترسيم كرده است و خدا را سپاس مي‌گويم كه ايراني فهيم و هوشيار، در استقبال از چنين سينماي فاخر و جذابي اشتياق نشان مي‌دهد.

وي ادامه داده است:اطمينان دارم دريچه‌اي كه شما به دنياي تصوير گشوده‌ايد، سينماي ملي ما را در نيل به جايگاه حقيقي خود، بيش از پيش ياري خواهد رساند.بار ديگر، احترام وخضوع بي‌شائبه را به پاي هنر جذاب و متعهد شما نثار مي‌كنم.

سيد مهدي خاموشي، رئيس سازمان تبليغات اسلامي نيز طي پيامي با ابراز خوشنودي از گرمي و رونق بازار سينماي معناگرا و متعالي، اين فيلم موفق را حائز مهمترين عناصر اين نگرش و بينش سينمايي دانست و هنر و انديشه خلاق اين هنرمند متعهد كشورمان را ستود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در اين پيام تصريح كرد: مقوله هنر كه در قرائت متعهدانه دميدن روح تعهد در كالبد آدمي تعبير مي‌شود در انديشه سيال هنر وري كه ذهنش از آبشخور انديشه و معرفت منبعث از وحي سيراب گرديده، دريچه‌اي است رو به بينشي عميق و اداركي ژرف از راز هستي. اين گونه است كه بيان و بنان چنين هنرمندي در تراوش خود آيينه‌اي مي‌گردد براي انعكاس شعاع‌هاي روشني بخشي مكلوتي بر ديده‌هاي غبار آلوده ناسوتي. در اين هنگام او به مثابه صرافي زبده، گوهر معرفت را به سرانگشت صيقل بيان هنري مي‌سپارد و آن را از منظري دل انگيز و شگرف عرضه مي‌دارد.

محمدرضا مير تاج الديني ‌عضو كميسيون فرهنگي مجلس نگاه رئاليستي موجود در فيلم « خيلي دور خيلي نزديك» را از جمله دلايل موفقيت اين فيلم ذكر كرد و در اين باره گفت: با توجه به اين كه سازنده اين فيلم قصد ساخت فيلمي تجاري را نداشته، اما با بهره‌گيري از نگاه تازه به مسائل تئوريك عقيدتي و معنوي و بيان غير مستقيم چنين مفاهيمي با ساختاري متفاوت، به فروش قابل ملاحظه‌اي دست يافته است.

مير تاج الديني حمايت از ساخت چنين آثاري را درجهت تقويت بنيان‌هاي عقيدتي جامعه ضروري دانست و گفت: « خيلي دور خيلي نزديك» در زمره آثار ديني قرار مي‌گيرد اگر چه به شكل مستقيم به آن نمي‌پردازد.

به نظر من ساخت آثاري در اين زمينه بايد تداوم يابد و حمايت‌هاي همه جانبه‌اي از سازندگان آن انجام شود.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26373

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مروري بر فيلم معرفي شده براي اسكار؛ "خيلي دور خيلي نزديك" حكايت رستگاري انسان، سينماي ما' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016