چهارشنبه 16 شهريور 1384

معاون پارلماني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در گفت و گو با ايلنا: آبگيري سد سيوند در صورت لطمه به ميراث فرهنگي كشور متوقف مي‌‏شود

تهران- خبرگزاري كار ايران

سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از اين پس قبل از شروع پروژه هاي سدسازي, حساسيت‌‏هاي لازم را به كار خواهد گرفت.

طه هاشمي, معاون پارلماني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا, با بيان اين مطلب, گفت: ايران جايي است كه در هر نقطه آن تمدن‌‏هاي باستاني مستقر بوده و بدون ترديد هر تپه‌‏اي كه در ايران وجود دارد، جزء ذخاير تاريخي و ملي ما است.

وي، در ادامه افزود: با توجه به مطالعات و پژوهش‌‏هايي كه بر لايه‌‏هاي باستان‌‏شناسي اين تپه‌‏ها صورت ‏گرفته، هر كدام از اين لايه‌‏ها حاوي بخشي از هويت ملي، فرهنگ و تاريخ و تمدن اران است كه بايد حفظ شوند.

معاون پارلماني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، در ادامه افزود: در كاووش‌‏هاي غير مجاز يا اقداماتي كه در ارتباط با از بين برون تپه‌‏ها و آثار تاريخي انجام مي‌‏شود، تصور عامه بر اين است كه حساسيت مسوولان تنها بر روي آثار منقولي است كه به صورت اشياي زيرخاكي به دست آمده‌‏اند؛ اما مساله مهمتر، لايه‌‏هايي كه هر كدام از تپه‌‏ها را تشكيل مي‌‏دهند، با نگاه تحقيقاتي و باستان‌‏شناسي مي‌‏تواند فصل جديدي را نسبت به مظاهر و مصاديق تاريخي و تمدن ايران باز كند.

هاشمي، تاكيد كرد: زماني كه قرار است هر اقدامي در جهت توسعه كشور صورت گيرد، نهاد مربوطه موظفند از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استعلام كنند.
معاون پارلماني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري, همچنين تصريح‌‏كرد: زماني در بخش جذب گردشگر موفق عمل خواهيم كرد كه در عين حفظ مواريث تاريخي، مانع توسعه كشور نشويم و با همكاري و تعامل با ديگر بخش‌‏هاي كشور در جهتي حركت كنيم كه كمترين لطمه به آثار تاريخي وارد شود.

وي، تصريح‌‏كرد: در حال حاضر باستان‌‏شناسان خارجي و داخلي در حال بررسي در منطقه سيوند هستند و زماني كه مطالعات و كاووش‌‏ها به اتمام رسيد، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري رسماً نظر خود را در اين باره اعلام خواهد كرد.

هاشمي، با بيان اين كه در صورتي كه مطمئن شويم از ابتداي كار احداث سد, مجريان طرح سد سيوند از سازمان ميراث فرهنگي استعلام كرده‌‏اند, كليه مسوولان گذشته سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد پاسخگو باشند, اظهارداشت: از اين پس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قبل از شروع هر پروژه‌‏اي حساسيت‌‏هاي لازم را به كار خواهد گرفت و تلاش خواهد كرد نظر كارشناسي خود را با توجه به جوانب مساله اعلام كند.

وي، افزود: بعد از اتمام مطالعات و كاووش‌‏ها, در صورتي كه نظر كارشناسان بر اين باشد كه در صورت آبگيري سد به آثار تاريخي لطمه جدي وارد خواهد شد، از آنجا كه وظيفه ما حفاظت از ميراث فرهنگي است؛ ضمن اين كه همه مسوولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد پاسخگو باشند, از كليه ظرفيت و توان خود استفاده خواهيم كرد كه آبگيري سد را متوقف كنيم.

معاون پارلماني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري, در خصوص ورود خسارت مالي دولت در صورت توقف آبگيري سد و متضرر شدن كشور از اين ناحيه، گفت: ميراث فرهنگي كشور، نماد هويت ملي و سابقه فرهنگي و تمدن ايران است و اگر ميلياردها دلار هزينه شود، هرگز اثري مانند پاسارگاد و مقبره كوروش نخواهيم داشت؛ بنابراين با توقف آبگيري سد نه تنها دولت متضرر نخواهد شد؛ بلكه از نابود شدن سرمايه‌‏اي عظيم جلوگيري كرده است.

گفتني است پيش از اعلام شده كه در صورت آبگيري سد سيوند منطقه تنگ بلاغي به طور كانل نابود شده و احتمال اين كه رطوبت ناشي از سد به قبر كوروش نيز آسيب وارد كند، وجود دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

Copyright: gooya.com 2016